בית המשפט המחוזי בירושלים דחה בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה כנגד "אקומיוניטי" - תאגיד חברתי למחזור פסולת וכנגד מפעל "אקולוגיה לקהילה מוגנת", שמעסיק כ-80 אנשים עם מוגבלויות בתפקוד נמוך וגבוה כאחד, בפעילות של טיפול בפסולת אלקטרונית.
הבקשה לתביעה ייצוגית הוגשה בשנה שעברה על ידי הפורום לישראל ירוקה ונציגי תושבים מהיישובים שקף ונגוהות, והיא כללה טענות לזיהום אוויר וריחות חריפים שמקורם, לכאורה, בשריפות ענק של פסולת אלקטרונית בכפרים פלסטיניים מזרחית לחברון. לטענת התובעים, הזיהום מגיע מרשלנותם של הנתבעים, בתביעה הייצוגית ביקשו התובעים פיצוי קבוצתי בגובה 210 מיליון שקל.


3 צפייה בגלריה
המפעל למיחזור פסולת אלקטרונית
המפעל למיחזור פסולת אלקטרונית
המפעל למיחזור פסולת אלקטרונית
בדיון שנערך בחודש יוני בבית המשפט, התייחסה השופטת גילה כנפי-שטייניץ לתביעה, שבה הוזכרה כתבה שפורסמה באחד מערוצי הטלוויזיה. היא כתבה כי "בבקשה אין תשתית עובדתית וראייתית לטענות. ה'ראיה' היחידה היא התחקיר, אולם התחקיר אינו מהווה ראיה. הוא לא נתמך במאומה - אין תצהיר התומך בו, לא של עורכי התחקיר, העוקבים, המצלמים וכדומה".
השופטת כנפי-שטייניץ אמרה כי כאן היה אפשר לעצור את התהליך המשפטי. היא מתחה ביקורת על מגישי התביעה היצוגית: "אולם בחנתי את התחקיר וגם בו אינני רואה כל ראיה לשתי הטענות המרכזיות, גם לא לכך שהשריפות הן מפגע סביבתי וגם לא לטענה למעורבות המשיבות. יש טענה על פריקה בשטחי הרשות ויש טענה לקיומן של שריפות כשהעשן השחור שעולה מהן מלמד שזה פסולת אלקטרונית. זהו. אין נתונים. אין חוות דעת מדעית לעניין הקיומו של מפגע סביבתי, אין חוות דעת רפואית לעניין הנזק הבריאותי הנטען. כך לא מוגשת בקשה לאישור תובענה ייצוגית". בשלב זה הציעה השופטת למחוק את התובענה. נציג תאגיד "אקומיוניטי" טען בדיון למניעים אחרים ושלתביעה יש קשר למתחרה עסקי. הוא ביקש להטיל הוצאות משפט על התובעים.
עורכת הדין של מפעל "אקולוגיה לקהילה מוגנת" פירטה על הנעשה במפעל: "זה עסק חברתי שתומך באנשים עם מוגבלויות, זה כמו לקחת לחם מהמשפחות שעובדות שם. זה עסק לא רווחי. זה עסק שחי על תמיכות של משרד הרווחה וביטוח לאומי. הנטל של ההליך המשפטי של תביעה ייצוגית, להתעסק עכשיו ארבע שנים ולשלם עכשיו את שכר טרחתי, זה פגיעה ישירה לעסק, שהוא עסק למופת. הייתי שם, עובדים שם אנשים עם מוגבלויות בתנאים נאותים עם שכר הולם. בלשון הילדים שלי, זה פשוט לא פייר". את המפעל ייצגו יורם זמיר וילנה וולוובסקי ממשרד שפיגלמן, קורן, זמיר.
לפני כמה ימים דחתה השופטת כנפי-שטייניץ את טענותיהם של המבקשים לתבוע "בענייננו מדובר בתובענה שהוגשה, בין היתר על ידי ארגון, על סכום עתק של 210 מיליון שקל, מבלי שנערכה בדיקה ראויה של עילות התובענה. בקשת האישור נשענה על תשתית ראייתית דלה, ולמעשה ללא תשתית ראייתית ממשית התומכת בטענת המבקשות למעורבות המשיבות ביצירתו של 'מפגע סביבתי'". השופטת הטילה על העותרים לפצות כל אחת מהנתבעות ב-20 אלף שקלים, למרות שהם משכו את התביעה שבעה ימים אחרי הדיון הראשון.

3 צפייה בגלריה
דני קוגן, מנהל מפעל אקולוגיה לקהילה מוגנת
דני קוגן, מנהל מפעל אקולוגיה לקהילה מוגנת
דני קוגן, מנהל מפעל אקולוגיה לקהילה מוגנת
(צילום: גיל נחושתן)
דני קוגן, מייסד ובעלים של "אקומיוניטי-אקולוגיה לקהילה מוגנת", בירך על החלטת בית המשפט: "זהו ניסיון מניפולטיבי של גורמים אינטרסנטים בשוק המחזור לפגוע בתאגיד 'אקומיוניטי' ובחברת 'אקולוגיה לקהילה מוגנת'. חברות אלו הוקמו על ידי במטרה להוביל אג'נדה חברתית. יש מי שחושש מההצלחה שלנו ומנסה לפגוע בנו".
3 צפייה בגלריה
עמרי דה גרסיה
עמרי דה גרסיה
עמרי דה גרסיה

עמרי דה גרסיה, מנכ"ל "אקולוגיה לקהילה מוגנת", הוסיף: "אנחנו עסק חברתי, עיקר עובדינו הם אנשים עם מוגבלויות ועיקר הכנסותינו מופנות להכשרת עובדים ולתשלום שכר הוגן בגין עבודתם. אנחנו מספקים פתרון יעיל וירוק לטיפול בפסולת ומעמידים מענה לאוכלוסייה מוחלשת של אנשים עם מוגבלויות, ובכך תורמים ומעשירים את הקהילה הנזקקת ואת הציבור הרחב, באופן המיישם אקולוגיה סביבתית ואקולוגיה חברתית. כפי הנראה, למישהו זה מפריע".