1 צפייה בגלריה
מעבדה בדיקה בדיקות קורונה קופת חולים לאומית אור יהודה
מעבדה בדיקה בדיקות קורונה קופת חולים לאומית אור יהודה
מעבדה לבדיקות קורונה של קופת חולים לאומית באור יהודה
(צילום: AFP)
לאחר האיומים, סדרת ההפגנות מחוץ לבתי החולים והדיונים עם משרד האוצר שהסתיימו בפיצוץ - יצאה לדרך הבוקר (ראשון) שביתת עובדי המעבדות. כ-2,000 עובדים פתחו בשביתה בדרישה לשיפור תנאי ההעסקה, נוכח משבר הקורונה שגרם להארכה משמעותית של שעות עבודתם והגביר את העומס על המעבדות. השביתה היא ללא הגבלת זמן וכוללת את המעבדות הרפואיות בבתי החולים, בקופות החולים וכן את מעבדות בריאות הציבור של משרד הבריאות.
השביתה צפויה לפגוע בכל הפעילות בבתי החולים. כך למשל, לא יינתנו בדיקות למחלקות האשפוז, בין היתר לצורך שחרור חולים. יתאפשרו רק בדיקות למחלקת טיפול נמרץ ומספר בדיקות דחופות לחדרי המיון. לא יבוצעו בדיקות מעבדה הנחוצות לצורך ביצוע ניתוחים שאינם דחופים (אלקטיביים) והדבר עשוי לשבש את קיומם של ניתוחים.
בדיקות שגרתיות של קופות החולים לא יתבצעו, אך באשר לבדיקות קורונה, בהתאם להוראות שקיבלו עובדי המעבדות, "יבוצעו ויישלחו עדכונים רק על תשובות חיוביות על מנת לקטוע את שרשרת ההדבקות". מנגד, בדיקות מצילות חיים מחדרי מיון וטראומה, בדיקות לקראת ניתוחי חירום וחדרי לידה, כמו גם בדיקות לחולי סרטן - יבוצעו כרגיל.
גם מי שתכננו לצאת בימים הקרובים לחו"ל ייפלו בין הכיסאות בעקבות השביתה. הטסים לחו"ל זקוקים לקבלת תוצאה שלילית לקורונה בתוך 24 שעות, כדי שיוכלו להציגן בעמדת הצ'ק אין טרם ההמראה ובעת הנחיתה ביעד עצמו. אך בשל השביתה - המעבדות יספקו אך ורק תשובות חיוביות למי שימצא חיובי לקורונה, כך שכל מי שרשאי להמשיך בדרכו - לא יידע זאת.
גם נוסע אשר יבצע את הבדיקות במעבדה פרטית עלול להיפגע נוכח השביתה. כך למשל, המרפאה הפרטית "סאלוס" אשר מבצעת דגימות לקורונה בבית הלקוח - שולחת את הדגימות למעבדה באיכילוב - אך כל עוד זו בשביתה - הדגימה לא תיבדק. ממרפאת "סאלוס" נמסר בתגובה: "אם לא יהיו בדיקות מעבדה לא נוכל לבצע את הדגימות בפועל ואכן תיווצר בעיה ליוצאים לחו"ל".
מחברת התעופה ישראייר נמסר בתגובה: "הנוסעים בטיסות מחר ומחרתיים כבר ביצעו בדיקות לפני הטיסה. בכל מקרה, לפי עדכון משרד הבריאות, נכון לעכשיו והחל מיום שלישי הקרוב, הבדיקות ליוצאים לחול יבוצעו שלא במסגרת קופות החולים. מהמידע שיש ברשותנו השביתה אינה משפיעה על שיתוף הפעולה בין ישראייר להדסה מדיקל בנוגע לבדיקות הקורונה".
"אני מצר על כל שביתה", אמר פרופ' יניב שרר, מנהל בית החולים ברזילי באשקלון. "כשמגיעים לשביתה זה אומר שאנחנו כמערכת כשלנו. לשביתה יש פוטנציאל פגיעה במטופלים ולכן אני מתנגד לשביתה אך עם זאת, אני מזדהה מאוד ותומך במטרותיה. יש להגדיל את השכר והתקנים של עובדי המעבדות. עבודת המעבדות היא קריטית לנו גם בשגרה ובוודאי בימי הקורונה. המעבדות הן חלק אינטרגלי מהעבודה במערכת הבריאות אך תנאי השכר לא טובים וקשה למשוך צעירים לעבודה שכזאת. אנחנו צריכים שהמעבדות תאוישנה לאורך כל היום. בקורונה החלק של עובדי המעבדות הוא קריטי, גם בבית החולים וגם מחוצה לו".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בשבועות האחרונים מתנהל משא ומתן על דרישות עובדי המעבדות. במשא ומתן האינטנסיבי שהתרחש עד עתה הושגו הסכמות בחלק מהנושאים שעל הפרק. בנושאים האחרים, הוצעו הצעות מרחיקות לכת, שנענו בשלילה.
"צר לנו שעל אף ההסכם הקיבוצי שנחתם עם עובדי המעבדות והתוספות המשמעותיות שניתנו על בדיקות הקורונה לשביעות רצונם של העובדים, בוחר ארגון המעבדות לנצל את המצב ולשבות בתקופה כה רגישה זו, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה בריאותית. אנחנו נכונים בכל עת לשוב לשולחן המשא ומתן, ומפצירים בארגון עובדי המעבדות להצטרף למאבק בעת הזו ולהסיר את איומי השביתה".
פורסם לראשונה: 00:14, 30.08.20