2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הממשלה אישרה היום (ראשון) תוכנית שנועדה למנוע עושק של קשישים. זאת בעקבות הפרסומים בשנים האחרונות על קשישים שנוצלו בידי יזמים שגבו מהם במרמה לעיתים עד מאות אלפי שקלים.
במסגרת התוכנית הוחלט כי פגיעה בקשישים או ניצול שלהם יוגדרו "הפרה בנסיבות מחמירות" שבגינן ניתן יהיה להטיל עיצום כספי מוגדל. בנוסף תיבחן האפשרות להטיל אחריות אישית על העומדים בראש חברה העושקת קשישים או בעלי תפקיד ניהולי בהן, ולא רק על החברות עצמן.
בנוסף ייסגרו תיקי הוצאה לפועל שנפתחו על ידי חברות עושק נגד הקשישים הנעשקים. חברות שנקבע כי עשקו קשישים יחויבו למסור את הקלטות שיחותיהן עם הקשישים. בנוסף, יוקם מאגר ממשלתי, אליו יהיה ניתן להירשם ובכך למנוע שיחות שיווקיות.

כמו כן הוחלט כי חברות האשראי יחויבו להפסיק סליקה עבור בתי עסק שיוגדרו כעושקי קשישים. הן יחויבו להחזיר ללקוחות שנפגעו את כספם, אם הוא הועבר לחברת האשראי וטרם הועבר לבית העסק. תיבחן האפשרות להטיל עיצומים כספיים על חברות אשראי שלא יעצרו סליקה עבור עסקים עושקי קשישים.
את התוכנית יזמו שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ והשרה לשוויון חברתי וגמלאים מירב כהן. השרה כהן אמרה: "אחרי שנים של מאבק בעושק הקשישים וטיפול באינספור מקרים קשים ביותר, אנחנו מביאים לאישור הממשלה רפורמה מקיפה שתוביל לכך שמי שעושק קשישים ישלם מחיר כבד. זו החלטת ממשלה מאוד חשובה ועבורי באופן אישי גם מאד מרגשת. המלחמה בעושק הקשישים זה נושא שאני עוסקת בו כבר שנים וכל מקרה ומקרה שטיפלנו בו נחקק בליבי. מאחורי כל סעיף בהחלטה הזו עומדים שמות ופרצופים של אנשים שפגשתי ונפגעו מתעשיית הניצול הנוראית הזו".
2 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
"החלטה חשובה עבורי באופן אישי". מירב כהן
(צילום: ינאי יחיאל)
השר פרץ הוסיף: "עושק הקשישים הפך למגפה שממנה סובלים אלפי קשישים מדי שנה. החוק הקיים איפשר לעבריינים לחמוק מעונש והשאיר את הקשישים חסרי אונים ולפעמים גם חסרי כל. אישור החוק בממשלה, ישים לזה סוף. כל מי שינסה לעשוק קשישים ישלם על זה בחומרה. מגפת הקורונה גזרה על קשישים בדידות וריחוק חברתי, אבל לא את ההגנה שלנו כמדינה מפני אותם עבריינים".