שרי הממשלה אישרו הלילה (שישי) שורת הגבלות דרמטיות לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר להם בין היתר בדיון: "אתם עיוורים? בלי סגר חלקי, נידרש לסגר מלא". בגל הראשון הסגר שהוטל הוביל לירידה גדולה בתחלואה בקורונה, אבל האם כך יקרה גם בגל השני? לפי הנתונים מביתר עילית, כלל אין ביטחון בכך.
גם היום, יומיים לאחר שהוסר הסגר על העיר החרדית, היא נמצאת עדיין בראש רשימת מוקדי הסיכון שמפרסם מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה. בסך הכול, אובחנו אתמול 1,819 נדבקים. מדובר בנתון השני בגובהו מפרוץ המגפה. הנתון הגבוה ביותר נרשם שלשום, אז אובחנו 1,863 חיוביים לקורונה.
2 צפייה בגלריה
המונים "בורחים" מביתר עילית לפני תחילתו של הסגר
המונים "בורחים" מביתר עילית לפני תחילתו של הסגר
אכיפת הסגר בביתר עילית
(צילום: עמית שאבי)

שיעור הבדיקות החיוביות לנגיף היה הגבוה ביותר זה יותר מחודשיים - 6.7%. בסך הכול, נערכו אתמול 29,504 בדיקות קורונה. מספר הנפטרים הגיע ל-381, מספר החולים קשה הוא 213 ומספר המונשמים - 58.
על פי נתוני מרכז המידע מ-8 ביולי, יום הטלת הסגר על ביתר עילית, בשבעת הימים שקדמו לכך אובחנו בעיר החרדית 179 נדבקים. אחוז הבדיקות החיוביות בשבוע שעד אותו תאריך היה 16%. אבל הנתונים מהיום, יומיים לאחר הסרת הסגר, מראים כי המצב רק הורע. בשבעת הימים האחרונים נדבקו בביתר עילית 490 איש, ואחוז החיוביים זינק אף הוא, ל-27%. חלק מהם, כמובן, נדבקו עוד לפני הטלת סגר.
כאמור, העיר גם נחשבת למוקד הסיכון הגדול ביותר בארץ, ומבין היישובים עם יותר מ-50 חולים פעילים שיעור הבדיקות החיוביות בה בשבוע האחרון הוא הגבוה ביותר. למעשה, פרט לירושלים, בני ברק ותל אביב, מספר הנדבקים בשבוע האחרון בביתר עילית הוא הגבוה בארץ. יחד איתה בראש מוקדי הסיכון נמצאים בני ברק, קלנסווה, גן יבנה, יבנאל. בהמשך הרשימה: בית שמש, ירושלים, תל אביב, גבעת זאב, מודיעין עילית, לוד, קריית מלאכי, טייבה, רכסים וגבעת שמואל.
2 צפייה בגלריה
הפגנת תושבים בביתר עילית בעקבות הסגר
הפגנת תושבים בביתר עילית בעקבות הסגר
הפגנת תושבים בביתר עילית נגד הסגר
(צילום: אלי מנדלבאום )
לפני הטלת הסגר הפציר ראש העיר מאיר רובינשטיין במשרד הבריאות לסייע לו להתמודד עם הנגיף שמתחיל להתפרץ אצלו בעיר. רובינשטיין שיגר מכתב למשרד הבריאות ואף פנה לראש הממשלה בכדי שיימנע מהטלת סגר. "הסגר לא ממש עשה הרבה חוץ מפקקים, בלגן והמון חוסר ודאות", סיפרה חני, תושבת ביתר עילית. "מי שבאמת היה צריך לצאת לעבוד יצא ומי שרצה להיכנס נכנס. היו כאן ימים קשים מבחינת התנהלות ולכן התנגדנו".
הסגר סייע בכך שיצר אווירה של מלחמה מול הנגיף. עד להטלת הסגר לא פונה אף חולה קורונה מהעיר, למרות בקשות חוזרות ונשנות של ראש העיר לייעד מלוניות עבור תושביו. "אני מתנגד נחרצות לסגר, שלא יועיל דבר ורק יהפוך את העיר למדגרה של הנגיף. אנו מתחננים לפינוי חולים במשך שבועות ויש לנו תוכנית סדורה בעניין, אך לשווא. במקום זה, משרד הבריאות פועל בסנקציות ובהטלת מגבלות, מבלי שהוא פועל לסייע בהוצאת החולים מן העיר", אמר אז רובינשטיין שבעצמו נכנס לבידוד.
ואכן, שעתיים וחצי לאחר הטלת הסגר סיכמו העירייה, משרד הבריאות והמל"ל על פינוי החולים למלון כינר תוך 48 שעות. בביתר עילית התמודדו גם עם סירוב של חולי קורונה להתפנות. על מנת להתמודד עם התופעה הוקם חמ"ל שעסק בשכנוע חולים לעזוב את העיר.
הופצו מודעות של רבנים הקוראים לחולי הקורונה לא להסס ולפנות את העיר, ובמקביל פעלו תושבי ביתר עילית גם לביטול הסגר. "היה לנו ברור שסתם הטילו עלינו את הסגר הזה. יש כאן תחושה שבגלל שאנחנו חרדים אז יותר קל. יצאנו למחאות בכניסה לעיר עד שהסגר הוסר, ואין לנו מושג אם מספר הנדבקים ירד או לא. העובדה שהורידו את הסגר בלי קשר לנדבקים מגלה שהסגר היה שרירותי", אמר אשר, אברך תושב העיר.
לפי עיריית ביתר עילית, היום חל שיפור ומספר החולים הפעילים עלה ב-34 בלבד ביחס לאתמול בבוקר. בעיר מייחסים זאת להוצאת החולים מהעיר למלוניות, שהתחילה כאמור מיד לאחר תחילת הסגר. עד כה, 350 נדבקים פונו למלוניות.