הקורונה שינתה את השיח החברתי מהקצה לקצה, וגם האקדמיה לא נותרה מאחור. במקום מפגשים פרונטליים, אימצו המוסדות להשכלה גבוהה את הלמידה באמצעות מערכת ה־ZOOM, והשיעורים מועברים מהמרחב הכיתתי למרחב הווירטואלי.
איך הסטודנטים מקבלים את השינוי, והאם כדאי לאמץ אותו גם אחרי שיימצא חיסון לנגיף? יצאנו לקריה האקדמית אונו ושוחחנו עם כמה מהסטודנטים שהאירו את עינינו בתובנות לא שגרתיות. לדוגמה אדם אוברלנדר, תושב קריית אונו שסיים זה עתה תואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית וממשיך לתואר שני: "למרות שאני מתגורר שתי דקות מהמכללה, זה מאוד נוח שיש אפשרות ללמוד בזום. זה מאפשר לי לעבוד בתל אביב בשקט, ולא לרוץ בשיא הפקקים לכיתה".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
כשהוא נשאל למידת האפקטיביות של הלימודים מרחוק, הוא משיב: "אין שום הבדל מבחינתי. החומר הוא אותו חומר, והמרצים הם אותם מרצים. אם כבר, יש לי תחושה שהמרצים נותנים כיום לסטודנטים אקסטרה. יש נכונות גדולה יותר של כל המערכת לעזור לנו, ואנחנו לא לבד. מעבר למלגות שנותנים לסטודנטים, יש מערך תמיכה רחב מאוד שעוזר לנו לעבור את התקופה המשוגעת הזו. כל השיעורים מוקלטים וזמינים לנו ללמידה חוזרת, שזה כשלעצמו מהווה פלוס ענקי. אם אני מפספס את השיעור בזמן אמת, אני יכול לגשת לחומר גם בשתיים בלילה ולהתעמק בו".
ואיך המרצים מקבלים את השינוי הזה?
"מצוין, לא נתקלתי במרצה שלא הסתדר עם הטכנולוגיה הזו. אני מניח שזה חלק מהגישה של הקריה שמכשירה את המרצים ומספקת להם את הכלים להעביר את החומר כאילו הם בכיתה. אני חייב להגיד לזכות המרצים שהם עושים אקסטרה מאמץ בשבילנו. עונים בשעות חריגות ומבינים שאנחנו במציאות אחרת".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

תמיד נשאלת השאלה ביחס לזום עד כמה הצילום איכותי. שומעים טוב? רואים טוב? מבינים טוב?
"לי, באופן אישי, היו קצת בעיות בהתחלה להבין איך זה עובד, אבל ברגע שהשתלטתי על העסק, זה זרם נהדר. זה כמו לראות טלוויזיה בהתאמה אישית. חשוב להבין שמצלמים את המרצים בתנאים של אולפן, זה לא משהו חובבני. איכות הצילום טובה, הסאונד מעולה. מי שאומר שהזום מפריע לו ללמוד סתם מחפש תירוצים".
מה חושבים חבריך לספסל הלימודים?
"לדעתי, יש הרבה אנשים שלא החליפו את הדיסקט, ומבחינתם חוויית הלימוד באוניברסיטה היא חוויה דומה לזו שהם זוכרים מבית הספר: יושבים כל החבר'ה על הדשא ועושים צחוקים. בשביל כאלה, הזום פחות מתאים. מצד שני, מי שבא באמת ללמוד ולעשות תואר, מבין שזה כבר לא עובד ככה. כל העולם השתנה, ומה שיפה באונו זה שמהר מאוד הם התאימו את עצמם למציאות החדשה. אני מרגיש בחודשים האחרונים הכי טבעי ללמוד בצורה הזו". אני מבין בעולם הווידאו והזום, ואני יודע מה היקף ההשקעה של הקריה בטכנולוגיה הזו. יש אפליקציה מיוחדת שאפשר דרכה לקבל מידע, לשאול שאלות, ולכן החוויה היום מותאמת לעידן החדש. אני מרגיש שמבחינת תמורה אני מקבל מוצר איכותי עם יתרונות משמעותיים המתאימים לרוח התקופה".

לומדים בשקט

בקריה האקדמית אונו לא הסתפקו בטכנולוגיית הזום כדי לסייע לסטודנטים לצלוח את התקופה הזו: הם גם ביצעו התאמות מיוחדות, בהן מבחנים עצמיים, כדי לסייע לסטודנטים לאמוד את מצבם. לטובת זאת הורחבו שעות המרצים בפורומים של האתר, כדי שיוכלו לענות על כל שאלה או תהייה שתתעורר בעקבות העבודה העצמאית.
יש נושאים שאי אפשר להעביר בזום? או שזה לא יהיה אותו דבר? בישול למשל?
"אפשר להעביר בישול בזום. עובדה - כל תוכניות הבישול עובדות על הפורמט הזה. אולי ספורט ופיזיותרפיה יהיה קשה יותר להעביר מרחוק, אבל אני מניח שגם בתחומים האלה מוצאים פתרונות".
אחד התארים הכי מסקרנים שמועברים בזום הוא מוזיקה. אביחי תמיית, נגן גיטרה מוכשר מהוד השרון, מספר: "הלימודים באונו הם חוויה בלתי רגילה. התלבטתי הרבה כשחיפשתי מקום ללמוד בו. ברוב המקומות הרגשתי ניכור ואפילו התנשאות, ובאונו קיבלו אותי בחום. קיבלתי תמיכה מנהלתית רחבה מאוד. רכזת הלימודים דאגה להסביר לי הכל ולא עזבה אותי עד שווידאה שאני בעניינים. נותנים לך תחושה של משפחה, שלא נותנים לך ליפול, במיוחד בתקופה של הקורונה. באים לקראתך, גם בקטע של הכסף. נתנו לי מלגת לימודים ועשו הכל בשביל שאני ארגיש בבית".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
אתה באמת בבית. איך זה ללמוד מהבית?
"וואלה, התחלתי ללמוד רק לפני שלושה חודשים, כשהקורונה כבר הייתה פה, ואני לא מכיר מציאות אחרת. אני מאוד נהנה מזה. יש משהו מגניב ללמוד בשקט שלך, עם קפה בבית, ולא עם עוד 40 סטודנטים שעושים רעש. אני לא יודע אם הייתי מצליח יותר בכיתה, אחרי כל כך הרבה שנים שלא ישבתי על ספסל הלימודים, אבל טוב לי ככה אז למה לשנות?".
איך מקבלים בבית את השיעורים בזום? לא עושים לך רעש עם הטלוויזיה בסלון?
"אני לא גר עם ההורים, אני גר בקומונה מוזיקלית עם עוד שלושה נגנים שחיים ונושמים מוזיקה, אז הם בטח מבינים את חשיבות הלימודים עבורי".
מה התובנה הכי חשובה שלמדת מהלמידה בזום?
"שהכל אפשרי. אם אפשר ללמד מוזיקה בזום, אפשר גם להעביר הופעות בזום. הכל פתוח. אומרים שבאמנות אין דבר כזה שאין דבר כזה. אני חושב שהמשפט הזה נכון פי כמה על לימודים בזום. מבחינת חוויה, אני מרגיש שאני מקבל את אותו הדבר, אבל יכול להיות שחלק מהסטודנטים ירגישו שזה פחות נוח להם".
אם תרצו, אין זו אגדה: אפשר ללמוד הכל מרחוק, כולל מוזיקה, מדעי המחשב, ספורטתרפיה, פרסום ותקשורת, חינוך וחברה, ספורט וריפוי בעיסוק. כשעושים את זה נכון – זה פשוט מצליח.