3 צפייה בגלריה
מייק פומפאו עבד אל פתח בורהאן
מייק פומפאו עבד אל פתח בורהאן
ראש מועצת הריבונות של סודן בורהאן ומייק פומפאו
(צילום: רויטרס, EPA)
סוכנות הידיעות הממלכתית של סודן, סונא, אישרה בצהריים (יום ב') כי מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו יגיע מחר לביקור במדינה, שבמהלכו ייפגש עם ראש מועצת הריבונות במדינה עבד אל-פתח בורהאן ועם ראש הממשלה עבדאללה חמדוק. לפי הסוכנות, השיחות בפגישות יעסקו בין היתר ביחסים עם ישראל.
לצד זאת, צפוי פומפאו לשוחח עם מנהיגי סודן גם על הסרת המדינה מרשימת המדינות התומכות בטרור ועל תמיכת ארה"ב בדמוקרטיה במדינה האפריקנית. מדובר בביקור הראשון של מזכיר מדינה אמריקני באדמת סודן מאז 2004.
פומפאו, נזכיר, מבקר במזרח התיכון והגיע הבוקר לישראל. הוא נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ וגם עם שר החוץ גבי אשכנזי.
בפתח פגישתו עם נתניהו אמר לו פומפאו כי ארה"ב מתכוונת למכור נשק לאיחוד האמירויות אחרי ההגעה להסכם שלום עם ישראל, ברקע סוגיית אספקת מטוסי הקרב המתקדמים F-35 שנחשפה ב"ידיעות אחרונות".
"יש לנו יחסים צבאיים עם איחוד האמירויות וסיפקנו להם נשק. נמשיך לבחון את התהליך הזה כדי לספק להם נשק שנדרש להגן על עמם מהאיום האיראני", אמר פומפאו לנתניהו. "אנו מחויבים להשיג זאת. נעשה זאת באופן שיממש את המחויבות שלנו לשמירת יתרונה האיכותי של ישראל".
3 צפייה בגלריה
חיידר בדווי סאדק
חיידר בדווי סאדק
הודח. חיידר בדווי סאדק
בהמשך, כאמור, נפגש פומפאו גם עם שר הביטחון בני גנץ, שאמר לו: "נמשיך להוביל בשותפות עם ארצות הברית קו בלתי מתפשר מול איראן, שממשיכה לפתח נשק גרעיני ולחמש מיליציות ברחבי המזרח התיכון. איראן היא סכנה לעולם, לאזור ולישראל - ונעמיד מולה את מענה מדיני, ביטחוני וכלכלי. לא נאפשר לאיראן להגיע לגרעין ונפעל בכל הזירות ובכל האמצעים בכדי למנוע זאת".
בהמשך ביקורו, צפוי פומפאו לבקר גם בבחריין ובאיחוד האמירויות.
בשבוע שעבר הודח מתפקידו דובר משרד החוץ של סודן, חיידר בדווי סאדק, לאחר שאישר כי ישראל מנהלת מגעים לכינון יחסים עם ארצו. ההצהרה הוכחשה בהמשך על-ידי המשרד עצמו.
בריאיון לרשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית אמר סאדק כי "ישראל וסודן ירוויחו מהסכם שלום. אנחנו מסתכלים על הסכם מהסוג הזה מתוך אינטרסים סודניים ומבלי לוותר על הערכים והעקרונות שלנו".
עוד ציין כי "הצעד של איחוד האמירויות הערביות לחתום על הסכם עם ישראל הוא צעד אמיץ שסלל את הדרך הנכונה עבור יתר מדינות העולם הערבי. משרד החוץ הסודני מביט בציפייה להוביל את ההתקשרות עם הצד הישראלי לעבר הסכם שלום".
הסתירה בין דבריו של הדובר לפרסום הרשמי במדינה העלתה סימני שאלה ותהיות על אמינות דבריו: בעקבות ההכחשות הוציא סאדק ציוץ הבהרה שבו כתב כי התבקש להגיב לדבריו של שר המודיעין אלי כהן, לפיהם ישראל סוללת את הדרך לכינון יחסים עם סודן. "הבנתי מכך שזה אישור לדברים ושזה הקו של הממשלה ועל כך התבססתי", צייץ.

"בוטלה פגישה משולשת עם האמירויות באו"ם"

גורמים דיפלומטיים אמרו הערב כי איחוד האמירויות ביטלה מפגש שאמור היה להתקיים ביום שישי האחרון בין שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שגרירת ארה"ב באו"ם קלי קראפט ושגרירת איחוד האמירויות באו"ם, לנה נוסייבה. הפגישה הייתה אמורה להיות פומבית וחגיגית ולהציג שיתוף פעולה משולש בין המדינות באו"ם, אולם זמן קצר לפני קיומה – נודע למשלחת הישראלית כי היא נדחית.
3 צפייה בגלריה
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוס F-35
(צילום: לוקהיד מרטין )
למשלחת נמסר כי הסיבה לדחייה היא הגעת מזכיר המדינה מייק פומפאו לאו"ם כדי לבקש את החזרת הסנקציות על איראן. פומפאו נפגש באו"ם עם ארדן וקראפט. גורמים דיפלומטיים אמרו מנגד כי איחוד האמירויות ביטלה את המפגש בעקבות כעס על התבטאויות נתניהו סביב סוגיית מכירת מטוסי ה-F-35 לאמירויות, ועל הדיווחים בישראל, שלפיהם נתניהו אמר בקבינט שיתנגד בקונגרס לעסקה כזו.
הכעס האמירתי נבע מההבנה שלהם שישראל לא תתנגד לעסקה. בישראל אומרים שבשום שלב לא נמסר למשלחת ישראל שהפגישה בוטלה, אלא נדחתה. בישראל מוסיפים שלפי שעה נערכים לעבוד במלוא המרץ על קיומה של הפגישה בימים או בשבועות הקרובים. לצד זאת, מבהירים בישראל כי האמירתים המשיכו לנהל מגעים עם ישראל לאורך כל הימים האלה.
פורסם לראשונה: 16:56, 24.08.20