דירוגה בין 10 הערים היציבות בישראל לצד פרסי הניהול הכספי התקין היוו בשורה חשובה וזריקת עידוד לעיר לוד, שלפני ארבע שנים חתמה עם המדינה על הסכם פיתוח אסטרטגי – הגדול במדינה. ההסכם, שבמסגרתו יוזרמו לעיר כ־8.5 מיליארד שקל, מייצר שלל תוכניות פעולה לפיתוח ולהרחבה משמעותיים, בדרך להגדרתה כיעד מגורים מועדף במרכז המדינה. בתוך כך הוקצו תקציבים לפרויקטים עירוניים בתחומי חינוך, רווחה, ביטחון, תשתיות, תחבורה, מרחב ציבורי, סביבה, תיירות, תרבות ועוד.

תחילתה ההיסטורית של העיר נטועה אי שם במאה ה־15, אלא שמאז הקמת המדינה המקום הוזנח במידה רבה. כעת צפויה העיר, המונה כ־80,000 תושבים, להכפיל את שטחה ואת היקף אוכלוסייתה ב־20 השנים הקרובות. בד בבד עם תנופת בנייה של אלפי יחידות דיור, לוד צפויה לעבור מתיחת פנים, להרחיב את היצע התעסוקה לתושבים ולפתח את הנגישות בין חלקיה השונים ובינה לגוש דן ולירושלים.
אחד מהגורמים שתורמים לתנופה המתחוללת בעיר הוא אישור תוכנית תב"ע בתוך שנתיים בלבד, שקבע ראש העיר עו"ד יאיר רביבו, מה שמאפשר לפרויקטים לצאת לדרך בזמן סביר והגיוני.
כך, ממערב לעיר מקודמת התוכנית הגדולה ביותר במסגרת הסכם הגג - הרובע הבינלאומי. השכונה, המשתרעת על פני כ־1,600 דונם, כוללת מעל 11,000 יחידות דיור בתמהיל מגוון, לצד מבני ציבור, שטחי מסחר ותעסוקה ושטחים פתוחים, כשבמסגרת ההקמה תורחב גם תחנת הרכבת הקיימת. שינוי המציאות בעקבות מגפת הקורונה הביא להוספת מתחמי עבודה שיתופיים בבנייני המגורים המתוכננים.
4 צפייה בגלריה
יאיר רביבו
יאיר רביבו
ראש העיר לוד, יאיר רביבו
(צילום: משי בן עמי )
באזור הצפוני של העיר Lodcation מתוכנן מתחם עירוב השימושים רחב ממדים. אזור התעשייה הישן במתחם יהפוך לרובע מגורים ועסקים מהגדולים באזור המרכז, עם צפי לכ־6,700 יחידות דיור, כ־2 מיליון מ”ר שטחי מסחר תעסוקה, שבילי אופניים ונגישות תחבורתית אופטימלית: הקמת תחנת רכבת נוספת, השלישית בעיר ובין הגדולות בארץ, מסוף אוטובוסים, משרדים ומסחר, ובעתיד הרחוק יותר תחנת מטרו (M1), גישה נוחה לכביש 40 וכביש 1.
שכונה נוספת, שבנייתה החלה ממזרח לכביש 40, היא נופי בן שמן. השכונה, שאכלוסה צפוי בתוך כשנתיים, מאופיינת בעירוב שימושים ומציעה כ־4,500 יחידות דיור לרכישה ולהשכרה במגוון טיפוסי בינוי לצד מבני ציבור, שטחים פתוחים ומסחר. במעטפת השכונה, לאורך נחל גזר, יוקם הפארק העירוני הראשון על שטח של 180 דונם, שישמש כמרכז פנאי ונופש.
לוד מובילה ברמה הארצית בהתחדשות עירונית עם פרויקטים רבים של פינוי־בינוי. 12 מתחמים שעוברים התחדשות בימים אלה יתרמו לעיר כ־8,500 יחידות דיור.
4 צפייה בגלריה
עיריית לוד
עיריית לוד
עיריית לוד
(צילום: יח"צ)

ניהול העיר במשכן אחד

פרס החינוך שהוענק לעיר מבטא את המשאבים הרבים שהעירייה משקיעה בתחום. בין היתר, נבנים בתי ספר חדשניים ומצוידים בדגש על מסלולי מדעים, לצד חידוש ושדרוג מוסדות חינוך קיימים. במטרה למשוך מבקרים ותיירים, מתוכננים מיזמי התחדשות במרכז העיר העתיקה. תוכנית "מתחם הליבה" תציע כ־4,000 יחידות דיור ושטחים משמעותיים של משרדים, שירותים ומסחר לצד אפשרויות בילוי, פנאי ומורשת. כמו כן מקודם בחלק העתיק פיתוח מתחם בית הקשתות עם תוספת של דירות ומסחר.
בימים אלה מתכנסים אגפי העירייה, הפזורים ברחבי העיר, בבית העירייה החדש שבעיר העתיקה. הדבר יאפשר לתושבים לקבל שירות נוח ומיטבי תחת קורת גג אחת.
4 צפייה בגלריה
(הדמיה: יח"צ)
במהלך מגפת הקורונה הוקם בשיתוף פיקוד העורף מרכז שליטה עירוני, שתיאם בין כל הגופים הרלוונטיים במאמץ לבלום את מקרי ההדבקה. העשייה הנמרצת הביאה להשטחת העקומה ולהפיכתה של לוד לירוקה.
עו"ד יאיר רביבו: "הנתונים מוכיחים, כי לוד היא הדבר הגדול הבא: מרכז המגורים והתעסוקה הראשי בלב ישראל. לוד, אשר ממוקמת במרכז הארץ, הייתה נקודת ישוב מרכזית כבר לפני שנים ואנחנו נמשיך את המורשת הזו. העתיד של לוד הוא להיות מטרופולין משמעותי בין גוש דן לבין ירושלים, בין מטרופולין באר שבע לבין מטרופולין חיפה".
4 צפייה בגלריה
(הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות)
"המהפכה של העיר לוד היא אחד המהלכים המוניציפליים המשמעותיים בישראל. לוד זו עיר ללא חובות, ללא הלוואות ועם ניהול אחראי ומקצועי. נמשיך כך, נרתום שותפים נוספים ונאפשר לאלפי משפחות נוספות לקבוע את מקומן בעיר לוד".
"שיתופי פעולה, הבאת משאבים מהמדינה ומהמגזר העסקי, השקעה בתהליכי תכנון ובתשתיות ויצירת מקומות עבודה חדשים. כל אלה ומהלכים נוספים הם המפתח למהפכה ההיסטורית של העיר לוד".