יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד העלה בצהריים (רביעי) את הצעת החוק שלו, שלפיה נאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה. לפיד הציג את הצעת החוק בנאום במליאה, וראש הממשלה בנימין נתניהו עלה לדוכן כדי להשיב לדבריו. לאחר מכן נערכה הצבעה שבה נדחתה ההצעה ברוב של 53 מתנגדים מול 37 תומכים.
בהצבעה לא השתתפו חברי הכנסת מסיעת כחול לבן, כפי שהחליטה הסיעה מראש. כמו כן בלטו בהיעדרם ראשי "ימינה" נפתלי בנט ואיילת שקד.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לפיד ונתניהו במליאת הכנסת
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
נתניהו התייחס להצעת החוק מעל דוכן הכנסת ואמר: "שר האוצר ואני עובדים בלי סוף על שתי המשימות שלנו - הבריאות והכלכלה, וכמובן במקביל איננו מסיחים את דעתנו אפילו לרגע אחד מאתגרי הביטחון - מי שפוגע בנו יספוג וכבר סופג מנה אחת. אנחנו פועלים לשמור על הביטחון, על החיים, על הבריאות ועל הפרנסה של אזרחי ישראל. אבל דווקא כאן בכנסת, היכל הדמוקרטיה הישראלית, אנחנו עדים היום לעוד פרק מאוס במסכת בלתי נגמרת מצד מי שרוממות הדמוקרטיה בגרונם וחרב לעריפת הדמוקרטיה בידם".
במהלך הדיון נתניהו ולפיד החליפו האשמות. נתניהו ציטט את דברי טומי לפיד, שבעבר התנגד לחוק דומה, ויו"ר האופוזיציה השיב לו: "אתה טועה, זה חוק אחר. גם כשדיברת על אביך לא דייקת. בדקתי את הכתבה המקורית. ההצעה הראשונה שהוא נתן לך לרכוש השכלה הייתה 'אל תיגע בכסף'. אם היית מקשיב לו, לא היית עומד היום למשפט. חבל שלא הקשבת לאביך".
נתניהו הוסיף: "אני עומד פה כראש ממשלת ישראל, מתוקף בחירת העם, בזכות רצון העם. ציבור עצום, חסר תקדים בגודלו, נתן בי את אמונו בבחירות האחרונות. ציבור עצום הצביע בפתק - למעלה ממיליון אזרחים - שעליו היה כתוב 'הליכוד בהנהגת נתניהו לראשות הממשלה'. יותר קולות יותר מכל מפלגה אחרת בישראל".
ראש הממשלה, שאת נאומו הפריעו ח"כים שוב ושוב בקריאות ביניים, המשיך: "הנה באים לפיד ועודה ורוצים לפגוע ברצון העם, כפי שקורה במשטרים רודניים. הצעת החוק הפרסונלי הזאת היא עיוות מוחלט. איפה מעבירים חוקים כאלה לסיכול מועמדות של נבחרי ציבור? המקום היחיד בעולם שמעבירים חוקים כאלה זה בדיקטטורה - באיראן, בצפון קוריאה. באיראן, מועצת שומרי החוקה פוסלת כל מועמד שיכול לסכן את שלטון האייתוללות מורידים אותו, ואז ואז יש 'בחירות למופת'".
"מצד שני, אני רוצה לדבר על דמוקרטיה שהתמוטטה - רפובליקת ויימאר. לכן בגרמניה אי אפשר אפילו לחקור חבר פרלמנט בלי אישור מהמליאה. מדוע? כי מבינים שם, כמו בדמוקרטיות רבות, שבעלי תפקידים עלולים לעשות הפיכה שלטונית. אצלנו יש מי שרוצים לעבור מתפירת תיקים לתפירת חוקים - תתביישו לכם".
3 צפייה בגלריה
טומי לפיד
טומי לפיד
נתניהו ללפיד: "תלמד משהו מאבא שלך". טומי לפיד
(צילום: אביגיל עוזי)
"יאיר לפיד, אלף מסכות לא יצליחו לכסות את הדיקטטורה שלך. אתה ועודה לא תנצחו אותנו בקלפי, אז ביד אחת אתה מעודד הפגנות שמאל, וביד השנייה מביא חוק איראני לכנסת, כדי לפסול אותי ולהיבחר לראשות הממשלה".
"אני מצטט ידיעה מעיתון הארץ ב-2004 שבה מצוטט שר המשפטים דאז באומרו 'הצעת החוק הזאת היא אנטי דמוקרטית בעליל ומסכנת את שלטון החוק בישראל'. בדקתי בדברי הכנסת, והציטוט המדויק זה 'חוק אנטי דמוקרטי בצורה קיצונית ביותר ומתאים לשמאל וימין דיקטטורי'. מי שאמר את זה ראשון זה אביך זכרונו לברכה טומי לפיד. מכל האנשים דווקא אתה מביא ומקדם את החוק הרודני הזה. הנה מה שעוד אמר טומי לפיד: 'אתה לא רוצה להפקיר בידי היועמ"ש את הסמכות הבלעדית והמוחלטת לפיטורו של ראש הממשלה ולסילוקה של ממשלה. איך אתה עושה את זה?".
"עוד לא דיברתי על חזקת החפות שאתה והגייסות שלך בתקשורת דורסים בוקר וערב. ההתנשאות שלכם על בוחרי הימין, על מצביעי הליכוד, היא בלתי נסלחת. אצלך הכל פייק. אתה מתחזה כל הזמן. בלי תעודת בגרות, בלי תואר ראשון, ניסית לקחת תואר פייק. אתה מתחזה להיות דמוקרט, אבל אתה דיקטטור עם מינוי קבע בראש יש עתיד עד קץ כל הדורות. דוקטור לפיד הוא מיסטר דיקטטורה. האחרונה שהעזה לומר לך את האמת, עדי קול, סולקה מהמפלגה. אצלנו בליכוד יש דמוקרטיה אמיתית - אנשים אומרים את דעתם ואחר כך הולכים להצביע".
"בכל המדינות בעולם כמעט פתיחת חקירה או הגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה לא מחייבת לסיום כהונתו או השהייתו או צמצום סמכויותיו כך קורה בבריטניה, קנדה, יוון, איטליה, גרמניה. מה שאתה מנסה לעשות זה להשחית את הדמוקרטיה".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט איילת שקד מסיבת עיתונאים עם חברי מפגת זהות לשעבר
נפתלי בנט איילת שקד מסיבת עיתונאים עם חברי מפגת זהות לשעבר
לא השתתפו בהצבעה. בנט ושקד
(צילום: טל שחר)
בסיום דבריו אמר נתניהו: "דוקטור לפיד, אני מציע לך - תפסיק לפעול לחיסול הדמוקרטיה. תלמד משהו מאביך. אתה פייק דמוקרט, הוא היה דמוקרט אמיתי, ואני הולך בדרכו".
אחר כך עלה לפיד שוב כדי לענות לנתניהו ואמר: "הדברים של אבי שציטטת הם על חוק אחר - זה לא אותו חוק. אתה הצבעת ב-2008 בעד הצעת החוק שאדם עם כתבי אישום לא יכול לכהן כראש ממשלה. אתה לא יכול לנהל את המדינה עם כתבי אישום, וכולם רואים את הזיעה על המצח - כי אתה יודע שאתה מפחד לגמור בכלא".
לפיד הוסיף כי "אני רוצה לסכם את הדיון בדברים שלך, כי כל הנאום שלך על הדמוקרטיה נעלם ולא היה כשלא היה מדובר בך. אתה עמדת פה כשאולמרט עמד על דוכן ואמרת שראש ממשלה ששקוע בחקירות אין לו מנדט מוסרי לקבוע דברים גורליים. אתה לא יכול לנהל את המדינה אם יש כתבי אישום, וכולם רואים את הזיעה על המצח. אתה יודע שאתה מפחד לגמור בכלא".

לפיד: "אי אפשר לנהל את המשבר גרוע יותר"

עוד קודם לכן אמר לפיד כשהציג את הצעת החוק: "אם אתם רוצים להבין למה הצעת החוק הזו חיונית תעשו דבר אחד - לכו תקראו את המכתב ששלח נתניהו אתמול ליועץ המשפטי לממשלה. הבן אדם הולך ומתחרפן לנגד עינינו. ראש מדינה לא שולח מכתב כזה ליועמ"ש בגלל ציוץ בטוויטר מלפני שנה וחצי. מי שאחראי על הביטחון וכלכלה של מדינה שלמה לא מתעסק בסוג כזה של דברים".
"אנחנו באירוע שהופך להיות מוזר יותר ויותר, הצעת החוק הזו שנכתבה במקור, יחד עם גנץ ואשכנזי שכרגע נמלט מהמליאה לא נועדה להטריד ולהטריל. נועדה לוודא שראש ממשלת ישראל עוסק בניהולה של ישראל וזה לא מה שקורה כרגע. אנחנו בעיצומו של המשבר הבריאותי וכלכלי החמור ביותר והראש של רה"מ במקום אחר הוא לא איתנו התוצאות בהתאם".
עוד אמר יו"ר האופוזיציה: "אי אפשר לנהל את המשבר הזה גרוע יותר ממה שהוא מנהל אותו, אין דרך, פשוט קריסה. עומד בטלוויזיה ומדבר ואתה בודק את הנתונים ואין קשר. האיש חי בעולם וירטואלי שבו כל העולם מתקשר אליו ומעריץ אותו. אנחנו בעולם האמיתי, ויש מדדים וביצועים, הפעם יש לנו למה להשוות. ישראל בדרך כלל מקרה ייחודי אבל הפעם לא. ההבדלים בין מדינה למדינה מושפעים ממה שעושה השלטון".