נתיבות ממשיכה בתנופת הבנייה ולפי מרשם האוכלוסין, הפכה לעיר השנייה בגודלה בנגב במגזר היהודי עם כ־42,000 תושבים. תוסיפו לזה את כביש 6 ותחנת הרכבת החדשה, שמנגישים את מרכז הארץ, ותקבלו עיר מתחדשת שמקיימת חיי קהילה מגוונים והיא מוקד משיכה לזוגות צעירים ולמשפחות.
ההסבר לתנופה הגדולה בנתיבות הוא הסכם הגג, שנחתם בדצמבר 2017 בין ממשלת ישראל לרשויות המקומיות, והתווה את מגמות האכלוס וההתפתחות של העיר בעשור הקרוב. במסגרת הסכם הגג בנתיבות, בהובלתו של ראש העירייה יחיאל זוהר, נבנות אלפי יחידות דיור בבנייה רוויה וצמודת קרקע, ולצידן מוסדות חינוך וציבור ומרכזי מסחר ותעסוקה. שיווק הדירות ובנייתן מתבצעים בהליך מואץ אך מבוקר, ובתיאום מלא בין העירייה למשרדי הממשלה ובכלל זה רשות מקרקעי ישראל.
ההסכם הזרים לעיר השקעה ממשלתית חסרת תקדים כמעט של 4.7 מיליארד שקל, המסייעת להפוך את חזון הפיתוח האורבני למציאות מתממשת. התקציבים מושקעים בתשתיות הצמודות לשכונות, כשבנייתן מתבצעת ברמת הפיתוח הגבוהה ביותר, ובתשתיות־על, כגון גשרים המחברים בין העיר הוותיקה לשכונות החדשות, כבישים המחברים את השכונות החדשות אל צירי תנועה מרכזיים, מוסדות ציבור וחינוך ברמה הגבוהה ביותר, לרבות בית ספר חדשני ירוק ומרכז מדעים יוקרתי, ושדרוג שכונות ותיקות ברחבי העיר, תוך החלפת כל התשתית העירונית לתשתית מודרנית ומטופחת. בסיוע ההסכם, נתיבות צפויה לגדול בכ־50,000 תושבים, כשהיעד עומד על כ־90,000 תושבים, וזאת תוך חיזוק מעמדה כעיר מחוז מרכזית בנגב המערבי.
1 צפייה בגלריה
 נתניבות
 נתניבות
נתיבות
(צילום: אמנון ארד)

שכונות חדשות ושטחי תעסוקה

עוד לפני החתימה על הסכם הגג שווקו בנתיבות 2,500 יחידות דיור בשכונות נווה שרון ונתיבות מערב, נתון שהוא מהגבוהים בארץ. מאז שווקו בעיר 7,000 יח"ד - כמחציתן הופנו לפרויקט מחיר למשתכן והשאר לשוק הפרטי. נתיבות רשמה את המספר הגבוה ביותר של יחידות הדיור ששווקו וגם את אחוזי הביקוש מהגבוהים בישראל. בימים אלו נמסרת הקרקע ליזמים לצורך תחילת עבודות הבנייה בשטח.
בד בבד עם גידול העיר, פועל ראש העירייה גם ליצירת אפיקי תעסוקה חדשים באמצעות פיתוח אזורי תעשייה בהיקף של 4,160 דונם. "העירייה הכינה ופיתחה את התשתיות בקרקע מבעוד מועד, וכך יכולים היזמים להתחיל בבנייה בזמן שיא ולקצר את משך הזמן שבו זוגות צעירים ממתינים לדירות ומשלמים הוצאות שכירות גבוהות", אומר ראש העירייה זוהר ומוסיף: "נאבקנו במשך שנתיים בוועדת גבולות על הרחבת שטחי התעסוקה, שהם כה חיוניים להתפתחות העיר ולחוסנה הכלכלי. דרישתנו התקבלה, ובימים אלה נוספו 900 דונם לשטח העיר, שישמשו לפיתוח תעשייה ותעסוקה איכותית".

ריאה ירוקה ורצף שבילי אופניים

פארק נחל בוהו הוא פרויקט סביבתי עצום אשר היקף ההשקעה בו עומד על כ־250 מיליון שקל. במסגרת הפרויקט מוקמת טיילת נופית לאורך גדות הנחל, פארק האגם המרהיב שבנייתו הושלמה בימים אלו ושלושה גשרים נופיים, המחברים בין השכונות משני עברי הנחל בעלות של 120 מיליון שקל. עוד מתוכנן חיבור למערכת שבילי אופניים שקמה־בארי־גרר, אשר ייצור רצף רכיבה איכותי ואטרקטיבי. במסגרת זו נחנכו בימים אלו שני גשרים מעל ואדי בוהו - גשר בוהו וגשר ירושלים - המחברים בין העיר הוותיקה לשכונות החדשות אשר תוכננו על ידי ברמן ברוט אדריכלי נוף ונעמה מליס אדריכלים, וגשר שלישי נוסף המחבר בין שכונת מעלות הנחל המתוכננת לעיר הוותיקה, נמצא בתכנון מתקדם של האדריכלית נעמה מליס ואדריכל הנוף גד ברקאי.

צירי תחבורה חדשים

כדי להקל את הנגישות מתוך השכונות החדשות אל עורקי התחבורה הראשיים, מקדמת העיר יחד עם נת"י ומשרד התחבורה תכנון וביצוע של כביש, המחבר את כביש 25 למסוף התחבורה החדש בשכונת מעלות הנחל, בהיקף של 50 מיליון שקל. במסגרת זאת אף יורחב כביש בהשקעה של כ־200 מיליון שקל, ותבוצע הסדרה של כניסה נוספת לעיר מכיוון כביש 25. כביש נוסף שייסלל בשנת 2021 בהשקעה של כ־30 מיליון שקל הוא כביש גישה למסוף מטענים, המתוכנן בצידה הדרומי של העיר וימנע תנועת משאיות בעיר.

הטבת המס עלתה

זריקת חיזוק נוספת שואבת העיר מכך שבניגוד לערים אחרות בפריפריה הדרומית, בנתיבות העלו את אחוז הטבת המס לתושבים מ־13% ל־16% בשנה, עד לתקרה של 204,000 שקל. המשמעות היא כי ניצול מקסימלי של ההטבה יגיע ל־32,640 שקל. בתסריט שבו שני בני הזוג עובדים, הסכום עשוי להגיע ל־65,280 שקל בשנה, והוא יכול לשמש לטובת תשלום המשכנתה.

"מביטים אל העתיד"

זוהר מסכם את המתחולל בעיר: "נתיבות מאז ומעולם נשאה באחריות על עתידה ועשתה כברת דרך לפיתוח חיי קהילה וחברה, לקידום חיי המסחר והתעשייה, לפיתוח שירותי תרבות, פנאי וספורט ומעל הכול - לקידום מערכת החינוך ולהעצמת צעירים להגשמה ולהצלחה. אנו מביטים אל העתיד מתוך תקווה להמשך בנייתה וחיזוקה של העיר ולהפיכתה למובילה במרחב, מה שיקרין על כל תושבי האזור". 