ביום שני האחרון משפחתה של ס' בת ה-13 מבאר שבע הזעיקה לביתה כוחות משטרה לאחר שהנערה תקפה את אמה וגרמה נזקים בבית. הנערה, הסובלת מבעיות נפשיות, מוכרת למשטרה. בעת מעצרה השבוע היא אף ניסתה לתקוף את הכוחות שהגיעו למקום.
כשהכוחות הובילו אותה לתחנה, היא השתוללה והתפרעה ואף ניסתה לפגוע בעצמה. למרות מצבה, השוטרים בחרו לאזוק אותה לסורגים של תא המיועד למעוכבים. ס', נערה נזקקת, מצאה את עצמה בתא המעוכבים במשך שעות, כמעט לילה שלם, בעוד היא אזוקה וידיה מורמות מעלה.
3 צפייה בגלריה
נערה אובדנית עצובה בני נוער התאבדויות
נערה אובדנית עצובה בני נוער התאבדויות
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
עו"ד אדיר בן לולו, שמייצג את ס' מטעם מהסנגוריה הציבורית, הזדעזע כשראה אותה. "ראיתי את הילדה בתא כאשר היא אזוקה ברגליה ובידיה, לידיים שלה חוברו אזיקים נוספים שקשרו אותה לסורג. היא הייתה אזוקה עם הידיים למעלה, בדומה לטכניקות הנהוגות לקשירת שבויים.
"השוטרים היו לידה, וכששאלתי אותם מדוע היא אזוקה בכלל, ומדוע בצורה הזו, נאמר לי שהיא השתוללה ופגעה בעצמה ובשוטרים", ציין עורך הדין, "שוחחתי עם הקצין התורן וביקשתי להורות על שחרורה, וכך היה. הידיים שלה היו נפוחות, עם בצקות, כנראה בשל היותה כבולה זמן רב והאזיקים שחסמו את מעבר הדם. גם למחרת, בדיון בביהמ"ש, היו לה סימנים על הידיים".
3 צפייה בגלריה
שרה אורה חביב
שרה אורה חביב
השופטת שרה אורה חביב. "אין הצדקה לאופן החזקתה"
(צילום: דוברות הרשות השופטת)
3 צפייה בגלריה
עו"ד אדיר בן לולו
עו"ד אדיר בן לולו
עו"ד אדיר בן לולו. "אזקו אותה כמו בטכניקות שבויים"
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרה של ס' והיא הובאה בפני שופטת בית משפט השלום שרה חביב. בפתח הדיון עו"ד בן לולו ביקש להסב את תשומת לב השופטת למצבה הגופני הירוד של הנערה. "אני חייב להפנות את תשומת לב ביהמ"ש לחבלות ולשטפי הדם שנוצרו בפרקי ידיה של החשודה", הוא אמר, "אני מבין שהיא השתוללה, אך יש דרכים. מאז אתמול היא אזוקה בשתי הידיים לסורג בחדר המעוכבים. זו אינה הדרך".
נציג המשטרה הסביר בדיון: "אני לא מצדיק את התופעה הזו, אך מהתיק עולה שהיא התנהגה בצורה אלימה וניסתה לפגוע בעצמה. כנראה שזה הפתרון שמצאו השוטרים כדי להגן עליה". עו"ד בן לולו ביקש כי יימצא לה פתרון וציין כי ס' סיפרה על רצונה לפגוע בעצמה, והביעה נכונות להתאשפז ולקבל טיפול פסיכיאטרי.
בני המשפחה של ס' לא הגיעו לדיון, וקיים ספק אם היא מקבלת טיפול ראוי ממחלקת הרווחה העירונית. במזכר שצורף לתיק החקירה עלה כי המשטרה פנתה כמה פעמים לנציגי הרווחה, שטענו שאין להם פתרון עבורה, ואף מסרו כי מבחינתם "שהמשטרה תעצור אותה כי לנו אין פתרון".
השופטת חביב הזדעזעה ממצבה של ס', ומתחה ביקורת קשה על התנהלות המשטרה. "החשודה עדיין לא בת 14, היא מוכרת גם למשטרת ישראל, גם לרשויות הרווחה וגם לפסיכיאטר המחוזי. אינני יכולה לתאר לעצמי תרחיש שבו ילדה שטרם מלאו לה 14 צריכה להיות מוחזקת במהלך הלילה בתנאים שכאלה, גם לא לשעה קלה. אני ערה לכך שהחשודה פגעה בעצמה ובשוטרים ואיימה להמשיך לפגוע בעצמה, ובנסיבות אלה הייתה הצדקה לאזוק אותה גם בידיים וגם ברגליים. אינני יכולה לחשוב על הצדקה שתצדיק את אופן החזקתה בתא המעוכבים בדרך שתוארה, ולא יכול להיות שלא היה כל פתרון אחר".
עוד ציינה השופטת כי חמור מאוד בעיניה שאין כל מזכר בתיק החקירה שמתעד את האירוע והאיזוק. "משטרת ישראל אמונה על שלום הציבור וביטחונו, ובין היתר על שלומם וביטחונם של חשודים שמוחזקים בחזקתה, ובוודאי קטינה מתחת לגיל 14. מצופה מהשוטרים כי יגלו חמלה גם במקומות הקשים, בוודאי כשמדובר בבני נוער", היא אמרה. בנוסף, היא האריכה את מעצרה של ס' ביומיים, שבמהלכם נעשים ניסיונות לטפל בה.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "שוטרים שהוזעקו לאירוע תקיפה וגרימת נזק בבית בבאר שבע עיכבו את החשודה לתחנת המשטרה. לצערנו, טרם חקירתה היא החלה להתפרע באופן אלים וחריג במיוחד, ולתקוף שוטרים תוך שדפקה את ראשה בקיר, ולכן השוטרים נאלצו לעצור אותה. מאחר שהיא לא חדלה מהתנהגותה האלימה, ובהתאם לנוהלי משטרת ישראל נוכח החשש שייגרם נזק בלתי הפיך לקטינה, הוחלט על איזוקה לפרק הזמן הנדרש לשמירת ביטחונה האישי".
מעיריית באר שבע נמסר: "המקרה מורכב ביותר, מדובר בנערה בסיכון גבוה. בתיאום עם משרד הרווחה היא הושמה במסגרת חוץ-ביתית במעון לנערות בסיכון. משרד הרווחה ימשיך לטפל בנערה בהתאם לתוכנית טיפולית שהוכנה עבורה".