לא בכל שנה מושקת תוכנית שאפתנית וארוכת טווח השואפת לייצר מנועי צמיחה משמעותיים מחוץ לגבולות מרכז הארץ. אך עבור קק"ל, אף מטרה אינה שאפתנית מידי, ואף חזון אינו רחוק מידי. בתור גוף אשר מהווה חלק משמעותי בבניית הארץ כבר יותר מ-100 שנים, קק"ל לקחה על עצמה להנהיג ולהכווין את ישראל לעבר מטרת העל - מיליון תושבים נוספים בנגב וחצי מיליון תושבים חדשים בגליל תוך שני עשורים. מה כולל חזון ישראל 2040 של קק"ל? מה התפקיד של קק"ל בהגשמת החזון? וכיצד תוכלו גם אתם לעשות רילוקיישן ישראלי ולזכות באיכות חיים גבוהה?

קק"ל שואפת להפוך חזון למציאות

חזון ישראל 2040 גובש מתוך מטרה לחולל שינוי אמיתי בחברה הישראלית, באמצעות הרחבת גבולות ה"סטארטאפ ניישן" לגליל ולנגב, מה שיוביל לשינוי דמוגרפי וכלכלי, ויעודד התיישבות של ישראלים רבים באזורים אלו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: קק"ל, מועצה אזורית שער הנגב)
המטרה של התוכנית היא הפיכת ישראל למדינה עם חוסן כלכלי, ביטחוני, טכנולוגי ואנושי - הנשען על היכולות הטכנולוגיות הייחודיות של תושבי המדינה ועל החיבור בין כל חלקי מדינת ישראל.
קק"ל משמשת במסגרת התוכנית בתור גורם משלב ומתפעל, שיוביל את התוכנית ויתאם את הפעילות של כל הגופים המשתתפים בה: ממשלת ישראל, האקדמיה, המגזר העסקי בישראל ובחו"ל. קק"ל גאה לרתום את יכולות הביצוע שלה, המשאבים, הראייה האסטרטגית, הניסיון בתחום ההתיישבות, הקשר עם יהדות התפוצות ועוד - לטובת עתיד הפריפריה ויצירת מנועי צמיחה משמעותיים בישראל.

חושבים על התושבים - אופק תעסוקתי, חינוך איכותי וחיבור לתנועות הפועלות ליישוב הנגב והגליל

חלק ניכר מ'חזון ישראל 2040' מתמקד בשיפור התעסוקה ואיכות החיים של התושבים בנגב ובגליל.
על מנת להפוך את יישובי הגליל והנגב ליעד אטרקטיבי למגורים עבור הישראלים, התוכנית כוללת סיוע בהאצת ההקמה וההרחבה של יישובים, יצירת שוק שכירות פעיל, קבלת תמריצים ממשלתיים לרכישת בית ועוד.
קק"ל לקחה על עצמה לחבר בין הישראלים לבין תנועות הפועלות ליישוב הגליל והנגב, על מנת להפוך את תהליך מציאת הבית החדש ליעיל, קל ונעים הרבה יותר עבור כל מי שרוצה לעשות בחירה אידיאולוגית ולזכות בחוויית מגורים שונה מהמרכז - הרבה יותר שקטה, סביבתית ומתאימה למשפחות.
בין היתר, התוכנית מגבשת שיתופי פעולה עם מפעלים, מוסדות אקדמיים וחברות פרטיות שיקדמו תעסוקה במסלולי יזום ופיתוח יוזמות טכנולוגיות.
התוכנית תכלול תמריצים והטבות כלכליות לחברות ועסקים, הקמת פארקי היי-טק, יחידות תעסוקה לרילוקיישן ישראלי, פתרון בעיות היצע וביקוש, ויצירת נטוורקינג והשקעות.

3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חלק ניכר מהיוזמה של קק"ל הוא הקמה של מרכזי חדשנות, שיהוו מוקד ידע ויאפשרו ליזמים, סטודנטים וחוקרים להתמקצע בתחומים הרלוונטיים. רק בחודש יוני האחרון הונחה אבן הפינה של פארק החדשנות וההיי-טק 'בית קק"ל צמח-כנרת', ובספטמבר האחרון הונחה אבן הפינה של מרכז החדשנות 'לב העוטף' קק"לטק שער הנגב-שדרות.
תשתיות החינוך יכללו תכניות חינוך למצוינות בהיי-טק, הקמת עשרות תכניות לימודים ייעודיות, הקמת עשרים מרכזים לחינוך טכנולוגי והשקת תוכנית 'דור העתיד' בשיתוף פעולה עם הממשלה והרשויות המקומיות.
אחד מפרויקטי הדגל החברתיים-חינוכיים של קק"ל אשר כבר החלו לפעול בהצלחה רבה, הוא בתי קק"ל למצוינות, שמטרתם לצמצם פערים בין המרכז לפריפריה ולספק הזדמנות שווה לכל תלמיד ותלמידה בישראל להגיע לעתיד טוב יותר. הבתים כוללים מרכז למידה למקצועות מדעיים וטכנולוגיים בקבוצות קטנות, מרכז טכנולוגי יזמי בשיתוף פעולה עם בוגרי 8200, הרצאות ופעילויות העשרה ואפשרות לקיום פעילויות של תנועות הנוער והארגוני הצעירים המקומיים. בית קק"ל למצוינות הראשון נחנך כבר ב-2018 בנוף הגליל (נצרת עילית), ובהמשך צפויים בתי קק"ל נוספים בקריית מלאכי ובערים נוספות בפריפריה.

תחומי הצמיחה של הגליל: פוד-טק, רפואה ואגרו-טק

חזון ישראל 2040 שואף למנף את התחומים הצומחים של הגליל ולחזק אותם בשנים הקרובות. בענף הפוד-טק, מתוכננים בין היתר מהלכים של הכשרת כוח אדם ייעודי, יצירת קשר עם חברות בינלאומיות לטובת קידום השקעות, וגיבוש שיתופי פעולה עם האקדמיה ומכוני המחקר בישראל.
בענף האגרו-טק והביו-טק, קק"ל מקדמת חדשנות חקלאית בישראל, תומכת בהקמת מרכז בינלאומי בתחום המים והגדלת תפוקות חקלאיות, ומרכזת בגליל חברות מתחום הביו-טק.
עוד תחום מתפתח בצפון הוא תחום הרפואה, אשר צפוי לקבל דחיפה מהתוכנית באמצעות קידום רפואה דיגיטלית ורפואה מרחוק, הקמת פלטפורמות משותפות לתעשייה ומחקר סביב נושא Big Data, והקמת חממות לפיתוח מוצרים רפואיים מתקדמים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)


ממשיכים למנף את ההצלחה של הנגב בתחומי הסייבר והתעשיות הביטחוניות

בין הפעולות השונות של קק"ל, התוכנית שמה לה למטרה למשוך חברות נוספות לפארק הסייבר הצומח בבאר שבע, ליצור תנאים לקמפוסי פיתוח בינלאומיים בנגב, ולשתף את ההצלחה עם יישובי האזור, באמצעות יצירת מערכת אזורית מקיפה ותומכת.
בכל הנוגע לתעשיות ביטחוניות וצבאיות, התוכנית ממשיכה לתמוך בהעברת צה"ל לנגב תוך יצירת חיבור בין התעשייה הביטחונית ליחידות טכנולוגיות בצבא. גם המעבר של תע"ש לדרום הוא חלק חשוב בתוכנית המתווה את העתיד של הנגב, לצד טיפוח ופיתוח הפעילות הקיימת באמצעות עדיפות במכרזים לחברות המייצרות בנגב.

תעשייה 4.0 - מזניקים קדימה את התעשייה המסורתית בנגב

מעבר לקידום של תעשיות מתקדמות, חזון ישראל 2040 שואף לקדם את התעשייה המסורתית הקיימת בנגב ובגליל, לשפר את המעמד של החברות ולספק ביטחון תעסוקתי לעובדים בתעשייה המסורתית באזורים אלו. לכן, התוכנית כוללת עידוד של חברות התעשייה המסורתיות לעבור לעידן הדיגיטלי ולאמץ טכנולוגיות חדשות, הקמת חממות ומאיצים לקליטת יזמים, והאצה של תכניות מימון ותמיכות לתעשייה.
יו״ר קק״ל, דניאל עטר, אומר כי ״עתידה של מדינת ישראל טמון בחוסנם של כלל תושבי המדינה מהצפון ועד הדרום ובחיזוק הנגב והגליל. יישום חזון 'רילוקיישן ישראלי – ישראל 2040' של קק״ל יאפשר לעשות זאת באמצעות הפיכת הנגב והגליל לאזורי הייטק וטכנולוגיה מתקדמים והבאת מיליון וחצי תושבים חדשים לאזורים האלו. הקמת מרכזי החדשנות ובתי קק״ל למצוינות בנגב ובגליל הם צעדים משמעותיים בהגשמת החזון".
קק"ל שמחה לקחת חלק ולהוביל את הפריפריה של ישראל לעתיד טוב יותר. 'חזון ישראל 2040' הוא הצהרת הכוונות, קידום ענפי התעשייה ודאגה לתושבים הם הדרך - ו-1.5 מיליון ישראלים חדשים בפריפריה הם הגשמת החזון. נתראה בנגב ובגליל!
רוצים לדעת יותר על 'חזון ישראל 2040' בגליל ובנגב? בואו לקחת חלק בעשייה>>