ההגבלות על פתיחת עסקים ומרכזי קניות בסוף השבוע הוסרו שבועיים בלבד אחרי שנכנסו לתוקף בהתאם להחלטת הממשלה, והיום (שבת) נפתחו מרכזי הקניות הגדולים לשמחתם של בעלי העסקים והקונים, שלא ממש הבינו למה הוטלו המגבלות דווקא בשבת מלכתחילה.
המרכז המסחרי "חוצות המפרץ", אחד המתחמים הפתוחים הגדולים במטרופולין חיפה, שקק חיים כבר לפני הצהריים. רובן המוחלט של החנויות היו פתוחות, ודוכנים הוצבו לאורך השדרה המרכזית. הדוכנים פועלים כמעט אך ורק בסופי השבוע והיו כאמור סגורים בשבועות האחרונים.
4 צפייה בגלריה
חוצות המפרץ חיפה
חוצות המפרץ חיפה
חוצות המפרץ בחיפה. "הקורונה חזקה יותר בשבת?"
(צילום: שמיר אלבז)
"אני נמצא פה חודש וחצי, ומתוכם לא יכולתי לפתוח במשך שלוש שבתות", סיפר רודי קסוס מחיפה, בעלי דוכן "תכשיטי ליאם". הוא הפעיל בעבר חנות תכשיטים בכיכר קדם ביפו, אך ב-15 במרץ נאלץ לסגור אותה בגלל המגיפה.
"אכלנו את כל החסכונות, מכרתי את האופנוע, המשפחה עזרה. ועכשיו אני פה, נותן שירות לישראלים כמו שנתתי לתיירים. משש בבוקר אני פה כדי לפתוח את הדוכן, להכין אותו כמו שצריך. ההחלטה לסגור פה בשבת לא הייתה נכונה לדעתי. אנחנו במקום פתוח, יש פה אוויר. מבחינת פרנסה? שבת זה בערך 40% הכנסה מכלל כל השבוע, אז ברור שאם לא פותחים בשבת המצב קשה".
בדוכן הסמוך מוכרת נועה דויטש מקריית מוצקין כובעים, בנדנות, לוכדי חלומות ואביזרי אופנה שונים. "אני מוכרת פה מה שאני אוהבת", היא אומרת. "שלושה-ארבעה חודשים לא עבדנו בכלל בגלל הקורונה, ואז אנשים חזרו לעבוד אבל בסופי השבוע חתכו אותנו לגמרי. לא הייתה עבודה הרבה זמן. עבדתי רק בשישי, במקום שישבת, כשבשבת זו העבודה באמת. אנחנו מחכים עכשיו לאנשים שיבואו וייקנו. לא הבנו למה הסגירה הייתה דווקא בשבת. מה, הקורונה חזקה יותר בשבת?".
4 צפייה בגלריה
חוצות המפרץ חיפה
חוצות המפרץ חיפה
"40% מההכנסות הן בשבת"
(צילום: שמיר אלבז)
"אם אנשים שומרים על הכללים, על מסיכות וכל ההנחיות, זה לא משנה אם פותחים ביום חול או בשבת", אומרת ליז עגיב, תושבת תל אביב שהגיעה עם הבת, קים, שביקשה לקלוע צמות דווקא בדוכן בחיפה. "אני רואה שרגוע פה, שאנשים עם מסיכות, ולא עמוס, אז זה בהחלט אחלה", אמרה.
4 צפייה בגלריה
סינמה סיטי ראשון לציון
סינמה סיטי ראשון לציון
קונים במתחם ה"סנמה סיטי" בראשון לציון
(צילום: משי בן עמי)
גיטה לוי, שהגיעה לאזור הפתוח בקניון ה"סינמה סיטי" בראשון לציון אמרה על הסרת המגבלות: "צריך להחזיר את הכלכלה ואת הכל אבל רק אם אנשים יהיו ממושמעים ויפעלו לפי ההנחיות. אני עדיין חוששת, בגלל זה אני לא הולכת למקומות סגורים ואני פה בשטח הפתוח".
איתי ברקוביץ שהגיע גם הוא לקניון הוסיף: "אני חושב שהממשלה פועלת נכון. אולי מורידים את ההגבלות קצת יותר מידי מהר אבל סה"כ פועלים נכון".
4 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
פרויקטור הקורנה רוני גמזו. אמר בקבינט הקורונה ש"סגירת עסקים בסופי שבוע היא בדיחה"
(צילום: לע"מ)
כשנכנס לתפקידו הכריז הפרויקטור הלאומי למאבק בקורונה, פרופ' רוני גמזו, שלא יסכים עוד להטלת הגבלות "ללא היגיון". ביום רביעי הוא מימש את הבטחתו כשקבינט הקורונה קיבל כאמור את המלצתו לבטל את ההגבלות בסופי השבוע, כמו גם את האיסור על שימוש במתקנים בגני שעשועים. בדיון שנמשך ארבע שעות, אמר גמזו כי "סגירת עסקים בסופי שבוע היא בדיחה".
למרות ביטול ההגבלות בסוף השבוע, יש להדגיש שבממשלה לא הורידו מהפרק את האפשרות של הגבלות חמורות נוספות, בהן גם סגר כללי. הסוגיה תיבחן שוב בעוד כשבועיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ביום חמישי: "אנחנו עושים את כל הצעדים האפשריים להימנע מסגר, אבל ברור שאם יהיה צורך – נעשה". נתניהו הוסיף כי הכוונה כעת היא להפעיל, במידת הצורך, הגבלות ארציות או מקומיות באופן שיצליח לצמצם את התפשטות הנגיף. לדברי נתניהו, גם אם יוחלט בסופו של דבר להטיל סגר, "אנחנו רוצים שבקצה הסגר נצא כשיש לנו שובר גלים". כוונתו לפעילות שאותה מוביל כעת צה"ל להקמת מערך יעיל יותר לאיתור חולים על מנת לקטוע את שרשראות ההדבקה.