3 צפייה בגלריה
עימותים בין משטרה למפגינים בתל אביב
עימותים בין משטרה למפגינים בתל אביב
המפגינים לא קראו להשתמש בגז מדמיע. עימותים בת"א, אמש
(צילום: רויטרס)
פוסט שקרי שהועלה אתמול (שבת) לעמוד בפייסבוק שבעליו התחזו לתנועת "קריים מיניסטר" ובו קריאה למפגינים נגד נתניהו להצטייד "בגז מדמיע ושוקרים" כדי לתקוף אזרחים ושוטרים, הוקרא במהלך משדר של חדשות רשת על-ידי קצין משטרה בכיר. דקות ספורות לאחר מכן, הופצה הטענה השקרית גם בהודעה רשמית של המשטרה. רק כשעה וחצי לאחר מכן הודתה המשטרה כי מדובר ב"פייק ניוז".
סגן-ניצב זיו שגיב, ראש מדור חקירות במשטרה, אמר במשדר כי "אם דיברנו על בלפור, אז לפני מספר דקות אני מקבל צילום מסך של הודעה מ'קריים מיניסטר' והם מבקשים לצייד את המפגינים בגז מדמיע ובשוקרים כשהמטרה היא להשתמש בהם נגד השוטרים. זה לא יעלה על הדעת".
3 צפייה בגלריה
הפוסט
הפוסט
הפוסט. הופץ בקרב פעילי ימין - ואז מטעם המשטרה
הוא קבע כי "אנחנו לפני חציית קו אדום בגבולות של מה מותר ומה אסור בהפגנה. יש דברים שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו".
בהמשך הלילה, הפוסט השקרי זכה לחיזוק נוסף כשבהודעה רשמית שהפיצה דוברות המשטרה לתקשורת נכתב כי "ברשתות החברתיות פורסמו קריאות של גורמים שונים הקוראים להצטייד בגז מדמיע ובאמצעים פוגעניים אחרים שבהם בכוונת המפגינים להשתמש נגד שוטרים. אנו קוראים ומזהירים את ציבור המפגינים, להימנע מכל אקט של אלימות וכן להימנע מהפרת הסדר הציבורי".
"חברים יקרים, במוקדי ההפגנות המרכזיים נגד הצורר מבלפור נחלק למפגינים גז מדמיע אישי ושוקרים לראשי צוותים, ובמידה שמישהו מרגיש מאוים על ידי אזרחים סוררים או שוטרים ניתן להשתמש ולהשפריץ עליהם באופן חוקי!!!", נכתב בדף, שנפתח לפני 10 ימים. "זכרו לשים מסכה כדי לא להיפגע, זה גז חריף מאוד".
3 צפייה בגלריה
סגן ניצב זיו שגיב
סגן ניצב זיו שגיב
סגן-ניצב זיו שגיב
(צילום: שחר גולדשטיין )
הפוסט הופץ בקרב פעילי ימין, ובהם גם הראפר יואב אליאסי, המכונה "הצל", שהעלה צילום מסך של הפוסט לדף הפייסבוק שלו. "תסבירו לי איך מנהלי הדף הזה לא עצורים? מאיפה התעוזה? מאיפה האומץ? מה זה הדבר הזה? תשמעו, הגבול נחצה ועד שלא ירצח כאן שוטר, הם לא יירגעו!", קבע אליאסי. "העיקר שאם מישהו בימין היה לוחש דבר כזה (לא שהיינו אומרים דבר כזה אי פעם) זה היה פותח מהדורות תחת הכותרת 'טרור ימני' והיה נעצר לפני שהיה מקבל לייק ראשון".
בריאיון לגל"צ הבוקר, הודה סגן-ניצב שגיב כי הקריא הודעת כזב. עם זאת, הוא המשיך לטעון שבקרב המפגינים יש "רצון להעצים את האלימות", כלשונו. עוד אמר כי "זו הייתה הודעת כזב, אבל מה שעומד מאחורי הדברים זה רצון לראות את האלימות גואה. אנחנו צריכים לשים לזה סוף גם אם זה ברשת וגם במציאות".
תנועת קריים מיניסטר הגישה תלונה למשטרה על העמוד המזויף באמצעות עו"ד גונן בן יצחק, ופנתה למח"ש בעקבות דברי הקצין הבכיר. "ההאשמות התבססו על פייק ניוז שאיש במשטרה לא טרח או לא רצה לבדוק", אמרו בתנועה. "דבריו של שגיב הם מס שפתיים כדי שהמשטרה תוכל להמשיך בקמפיין השקרים והכפשת המחאה. אנו מצפים מהמשטרה להדיחו מהופעות בתקשורת עד לבירור מקיף לאור התנהלותו הרשלנית".
מהמשטרה נמסר על ההודעה שהופצה לתקשורת כי "מטעם דוברות 'קריים מיניסטר' יצאה הודעה המודיעה כי הפרסומים הקוראים להצטייד בגז מדמיע ובאמצעים פוגעניים אחרים - לא פורסמו מטעמם וכי מדובר בפייק ניוז".
אחרי פרסום הידיעה נמסר מהמשטרה כי "עקב פרסומים ברשתות החברתיות שנחזו לאמיתיים בדבר קריאות לפגוע בשוטרים, הופצה הודעה שתכליתה למנוע הידרדרות לאלימות. מאחר וההתייחסות נעשתה ע"י קצין משטרה בריאיון, הופצה הבהרה והקצין הבהיר את הדברים בשני ראיונות הבוקר. בעניין התלונה שהוגשה בגין החשד לזיוף הדף בו עלה הפרסום, נאשר כי נפתחה חקירה.