3 צפייה בגלריה
רות ביידר גינסבורג
רות ביידר גינסבורג
רות ביידר גינסבורג. "חליתי שוב בסרטן"
(צילום: AFP)
שופטת בית המשפט העליון בארצות הברית, רות ביידר גינסבורג בת ה-87, הודיעה אמש (שישי) כי חלתה שוב בסרטן. בהצהרה שפרסם בית המשפט מטעמה היא סיפרה כי התגלו בגופה שרידים של תאי סרטן מהסוג שבו היא חלתה בעבר. היא ציינה כי טיפולי הכימותרפיה שהיא עוברת מניבים "תוצאות חיוביות", ושהיא "מסוגלת לחלוטין להמשיך בתפקיד".
בארה"ב עוקבים בדריכות אחר מצבה של גינסבורג, שופטת ליברלית. אם היא תפרוש מסיבה כזאת או אחרת והנשיא דונלד טראמפ ינצח בבחירות בנובמבר, הוא יוכל למנות עוד שופט שמרן לבית המשפט העליון, וכך להגדיל את הרוב השמרני בבית המשפט. כיום יש בעליון רוב של חמישה שופטים שמרנים מול ארבעה ליברלים, אחרי שטראמפ הספיק במהלך כהונתו למנות כבר שני שופטי עליון: השופט ברט קבאנו, שמינויו עורר סערה על רקע טענות לתקיפה מינית שביצע בצעירותו, והשופט ניל גורסץ'.
3 צפייה בגלריה
הפגנה ב פלורידה נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
הפגנה ב פלורידה נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
ימנה עוד שופט? הנשיא טראמפ
(צילום: רויטרס)
בהצהרה של גינסבורג היא ציינה כי החלה את הטיפולים בחודש מאי, לאחר שבדיקה שעברה בחודש פברואר גילתה גרורות בכבד. היא הבהירה שאשפוזיה האחרונים בבתי החולים לא היו קשורים במחלה. "סריקה שביצעתי בתחילת יולי הצביעה על הטבה במצב, אני מעודדת מהצלחת הטיפול הנוכחי", היא מסרה, "אמשיך בטיפולים הללו, ואני מסוגלת לשמור על שגרת חיים פעילה. לאורך כל הדרך המשכתי לכתוב חוות דעת ולבצע את שאר עבודות בית המשפט".
3 צפייה בגלריה
רות' ביידר גינסבורג
רות' ביידר גינסבורג
פרס "קרן בראשית" מוענק לגינסבורג בת"א
(צילום: ערן לם, לנס הפקות)
גינסבורג התמודדה עם מחלת הסרטן כמה פעמים בעבר. בדצמבר 2018 היא עברה ניתוח להסרת שני גידולים סרטניים מריאתה השמאלית. זמן קצר לאחר הניתוח היא הצביעה ממיטת בית החולים בעניין הניסיון של הנשיא טראמפ למנוע ממהגרים שנכנסו באופן בלתי-חוקי לארה"ב להגיש בקשות למקלט. קולה של גינסבורג הכריע את ההצבעה 4-5 לטובת השופטים הליברלים - והצו הנשיאותי נפסל.
גינסבורג מונתה לשופטת השנייה בתולדות בית המשפט העליון בשנת 1993 על ידי הנשיא לשעבר ביל קלינטון, והיא נחשבת למשפטנית חלוצה בתחום הענקת שוויון זכויות לנשים. בשנת 2009 היא הפכה לשופטת המבוגרת ביותר בהרכב, ועל אף הביקורת שנשמעה - היא סירבה לעזוב את עבודתה גם כשבעלה נפטר.