בלארוס הודיעה שהיא עצרה קבוצה של שכירי חרב רוסים, שלטענתה תכננה "פעולות טרור" לקראת הבחירות לנשיאות בחודש אוגוסט. שגריר רוסיה בבלארוס זומן לשיחת הבהרה. הפרשה עלולה להוביל להידרדרות ביחסים עם רוסיה, בעלת הברית ההיסטורית של בלארוס.
אתמול אמרה בלארוס שהיא עצרה יותר מ-30 רוסים ליד מינסק שחשודים כשכירי חרב. לדבריה המעצרים היו בעקבות מידע על יותר מ-20 "לוחמים שכירים" שנכנסו למדינה, במטרה לערער את יציבותה לקראת הבחירות ב-9 באוגוסט. אנדריי רבקוב, מזכיר המועצה לביטחון לאומי, אמר היום לכתבים שעד 200 שכירי חרב עדיין נמצאים במדינה ושסוכני אכיפת החוק מחפשים אותם.
2 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
לוקשנקו ופוטין
(צילום: AP)
התקשורת הממלכתית בבלארוס דיווחה שהרוסים שנעצרו עובדים ב"וואגנר" - חברה צבאית פרטית שפועלת בין השאר בסוריה ובכמה מדינות באפריקה. בקרמלין, במשרד החוץ הרוסי ובחברה שקשורה ל"וואגנר" לא הגיבו למעצרים. רוסיה מכחישה שהיא משתמשת בשכירי חרב.
בתיעוד החפצים האישיים של העצורים נראים מטבע סודני וכרטיס סים מסודן, מה שגרם לחלק מהמומחים לחשוד שהרוסים שנעצרו הגיעו למינסק בדרכם לאפריקה.
גורם ביטחוני בבלארוס אמר ש-14 משכירי החרב שנעצרו שהו באזור דונבאס במזרח אוקראינה, שם הכוחות האוקראיניים נלחמים בבדלנים הפרו-רוסים בסכסוך שהתחיל ב-2014. משרד החוץ האוקראיני אמר שקייב תשקול לבקש להסגיר אותם. שתי המדינות סיכמו על הגברת הפיקוח והרחבת שיתוף הפעולות בגבולותיהן.
2 צפייה בגלריה
בלארוס הפגנות נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו אופוזיציה מינסק
בלארוס הפגנות נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו אופוזיציה מינסק
מעצרים בהפגנות נגד לוקשנקו
(צילום: EPA)
המעצרים היו בעיצומה של מערכת הבחירות שנחשבת למאתגרת ביותר שהייתה עד כה לאלכסנדר לוקשנקו, שמנהיג את בלארוס מאז 1994 ומכונה "הדיקטטור האחרון באירופה". לוקשנקו בן ה-65 נתון ללחץ של מתנגדיו, שמוחים על הטיפול הלקוי שלו במשבר הקורונה, המצב הכלכלי והפרת זכויות אדם.
לוקשנקו טוען שהוא אחראי לשנים של יציבות פוליטית וכלכלית ושבלארוס דואגת לרוב הצרכים הבסיסיים של האזרחים – כפי שעשתה כשהייתה חלק מברית המועצות. הוא האשים את מתנגדיו בחבירה לכוחות זרים כדי להדיח אותו. לקראת הבחירות עצר הנשיא שניים מיריביו המרכזיים. למרות הקשיים הוא צפוי לזכות בכהונה נוספת.
שלשום טען לוקשנקו שהוא נדבק בנגיף הקורונה והחלים מבלי שפיתח אף תסמיני מחלה. לוקשנקו ניסה לטעון בדבריו כי מדובר בעדות לצדקת גישתו המתירנית שבה נקט לאורך המשבר, במסגרתה סירב להטיל הגבלות על תנועת התושבים והפעילות הכלכלית. במהלך המשבר הוא אף המליץ לאזרחים לשתות וודקה כדי לא לחלות.