משרד הבריאות באיראן עדכן היום (ד') כי מניין המתים במדינה מנגיף הקורונה חצה את רף ה-20 אלף. ההודעה באה בשעה שברפובליקה האיסלאמית, שנאבקת בהתפרצות הגדולה ביותר במזרח התיכון עם מספר המתים הגבוה ביותר באזור, נבחנים יותר ממיליון צעירים בבחינות הכניסה לאוניברסיטאות. איראן נערכת גם לאירועים המוניים ביום האבל השיעי, העשורא, בהמשך החודש.
5 צפייה בגלריה
מסכות נגד קורונה מרכז קניות טהרן איראן
מסכות נגד קורונה מרכז קניות טהרן איראן
הרשויות מתלוננות כי השימוש באמצעי מיגון מקורונה נמוך. מסכות במרכז קניות בטהרן
(צילום: AP)
איראן, שבה חיים כ-80 מיליון תושבים, התמודדה עם התפרצות הקורונה הגדולה הראשונה באזור, שהגיעה גם לפוליטיקאים בכירים, אנשי בריאות ומנהיגים דתיים. בהתחלה נראה היה שהיא הצליחה לבלום את התפשטות הנגיף, שהתפרץ מחדש בחודש יוני.
ועדיין, מומחים בינלאומיים העלו ספקות בנוגע לאמיתות הנתונים הרשמיים שעליהם מדווחות הרשויות באיראן. אפילו חוקרים בפרלמנט האיראני אמרו באפריל כי מספר המתים ככל הנראה כפול מהנתונים הרשמיים המדווחים.
איראן דיווחה על הנדבקים הראשונים וגם על המתים הראשונים באותו יום בפברואר – ההתפרצות הראשונה במזרח התיכון. מספר הנדבקים היומי הגבוה ביותר נרשם ביוני ומניין המתים הגבוה ביותר ביממה דווח ביולי.
5 צפייה בגלריה
בדיקת חום ב כניסה ל מרכז קניות טהרן איראן קורונה
בדיקת חום ב כניסה ל מרכז קניות טהרן איראן קורונה
ההתפרצות באיראן - הגדולה במזרח התיכון. בדיקת חום בכניסה למרכז קניות בטהרן
(צילום: AP)
היום עדכן משרד הבריאות כי יותר מ-350,200 מקרים של קורונה אובחנו עד כה במדינה ומניין המתים עלה ל-20,125 בני אדם. בתוך כך, היום החלו בחינות הכניסה לאוניברסיטאות. כ-1.4 מיליון צעירים ישתתפו בבחינות שנמשכות כמה שעות. המועמדים נבחנים בדרך כלל בקבוצות גדולות במרכזי בחינות גדולים. כל מועמד שוהה במרכז הבחינות במשך כמעט ארבע שעות.
עלי רזא זלי, שמוביל את המערכה נגד המגפה בטהרן, אמר כי "כוננות הנגיף" בבירת איראן עדיין הגבוהה ביותר במדינה. הוא הוסיף כי הרשויות יחטאו את מרכזי הבחינות כדי "להבטיח את בריאותם של המועמדים". עשרות מועמדים יאלצו להיבחן ממיטותיהם בבתי החולים משום שחלו בקורונה.
בהמשך החודש יצוין יום העשורא, יום האבל על מותו של האימאם חוסיין בן עלי - נכדו של הנביא מוחמד. חוסיין נחשב למייסד השיעה והעשורא הוא היום הקדוש ביותר לשיעים. היום מצוין בתהלוכות וטקסים המוניים שבהם גברים פוגעים בגופם עם חרבות ושלשלאות כדי להביע חרטה על כך שלא יכלו להגן על חוסיין. רבים גם מחלקים מזון ומשקאות בחינם בין האבלים.
5 צפייה בגלריה
אחות קורונה בית חולים טהרן איראן
אחות קורונה בית חולים טהרן איראן
"אנחנו נמצאים על סף אסון גדול בהרבה". מחלקת קורונה בבית חולים בטהרן
(צילום: AP)
שלשום אמרו אנשי דת כי יש לקיים את אירועי יום העשורא "בכל נסיבות שלא יהיו", אך קראו למאמינים לשמור על הנחיות הקורונה. הרשויות מתלוננות כי השימוש במסכות ובאמצעים אחרים נותר נמוך מהצפוי, ככל הנראה כתוצאה מעייפות בקרב האיראנים אחרי חודשים של התמודדות עם המשבר.
האיגוד הפסיכיאטרי האיראני שיגר מכתב לשר הבריאות סעיד נמאקי בדרישה "לאסור לחלוטין כל התכנסות, ובמיוחד טקסי אבל משותפים" בציון העשורא. במכתב צוין כי מספר המתים היומי מקורונה עומד על כ-200. "אנחנו נמצאים על סף אסון גדול בהרבה", הזהיר האיגוד.
סגן נשיא איראן אסחאק ג'האנגירי הזהיר גם הוא מפני אירועי העשורא ההמוניים וצייץ בטוויטר כי הנגיף "הפך את אתרי האבל למסוכנים". ג'האנגירי הוסיף: "השנה עלינו לקיים את האבל בבית".