שר האוצר מתנגד בחריפות לסגר מוחלט - אך מביע תמיכה מסויגת ביוזמה להטיל סגר בלילות ובסופי השבוע. בריאיון לאולפן ynet אמר השר ישראל כץ בתשובה לשאלה אם יתמוך בסגר בלילות ובסופי השבוע כי הנושא עלה בשולי הדיון שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושבו נכח גם מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב.
"הרעיון עלה, יש בו מקוריות מסוימת, יש בו יתרונות ויש בו קשיים מבחינת הימנעות מפגיעה במקומות עבודה", אמר השר כץ. "המל"ל יקבע תוך כמה ימים הצעות, ואם ההצעה הזאת תובא ותשולב בתוך דברים אחרים יצטרכו לנמק אותה. אני חושב שסגר מוחלט על מדינת ישראל יהיה טעות ופגיעה נוראית – לא רק בעסקים אלא בציבור כולו".
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ באולפן ynet
"יש להתלכד סביב תוכנית החירום למאבק בנגיף". כץ
(צילום: אבי מועלם)
בריאיון אמר כץ כי יש "לראות את הנתונים בכל תחום, לראות אותם בצורה רצינית. למשל נושא המלונות - הייתה כוונה לסגור, בדקתי את זה לעומק, ראיתי שמקיימים ומקפידים ואין כמעט הדבקות, ולכן פעלתי כדי שיתנו להם להמשיך לפעול".
שר האוצר התייחס גם לחילופי ההאשמות בין הליכוד לכחול לבן לאחר הדיון. "עדכנתי את גנץ והוא תמך בתוכנית", אמר כץ. "אני לא חושב שיש סיבה למתיחות הזאת, צריך להתלכד סביב תוכנית החירום הכלכלית למאבק בקורונה. מטבע הדברים בדיון עלתה קשת של דעות, אבל בני גנץ היה בסקלה שבעצם ביקשה שלא לסגור שום דבר וראש הממשלה שקל לא סגירה של המשק, אלא כל מיני אמצעים".
כץ נשאל אם מדובר ביום חגיגי מבחינתו, וענה: "בהחלט. היום כ-400 אלף עצמאים יכולים לראות בחשבון הבנק שלהם מקדמה על חשבון התוכנית הכלכלית ארוכת הטווח שיוצאת לדרך. תוך כמה ימים יסתיים הליך החקיקה שיבטיח לכל שכיר שאיננו יכול לחזור לעבודה, לכל עצמאי ולכל בעל עסק תשלומים במשך שנה שלמה פעם בחודשיים, עד 15 אלף שקלים בחודשיים. אנחנו לדעתי המדינה הראשונה בעולם שקבעה יעדים שנה קדימה. אנחנו מקדימים את רוב המדינות בעולם".

2 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
"ההפגנה בירושלים היתה פוליטית"
(צילום: אלכס קולומויסקי)

- אנחנו שומעים על עוד ועוד בעלי עסקים ומשפחות שאומרים שאין להם איך להאכיל את הילדים. מה אתה אומר למשפחות הללו? "אני אומר להם שאני מביא תוכנית שתתן להם רשת ביטחון. יש המון תגובות של אנשים שמחים, מטבע הדברים לעתים הסכומים יותר צנועים. אני שומע ביקורת אחרת – אומרים לי 'איך אתה נותן דמי אבטלה משופרים שנה קדימה לאנשים, הם לא ירצו לעבוד'".
- ראית את המהומות בירושלים. אתה מצליח להתחבר למצוקה של האנשים שמרגישים שאין להם מה להפסיד יותר? "ההפגנות אתמול בירושלים היו על רקע פוליטי. מה שהיה אתמול זה דבר חמור - הבריונות הזאת, ההסתה הזאת נגד ראש הממשלה ובני ביתו. אסור שיהיו דברים כאלה. זכותם של אנשים שיהיו להם דעות פוליטיות, זה לא קשור למצב הכלכלי. אתמול זו הייתה הפגנה פוליטית נגד ראש הממשלה שזה דבר לגיטימי עד הגבול שזה הופך להיות הסתה, בריונות, ולא ייתכן שתמיד ההגנה תהיה רק על צד אחד ולא על ראש הממשלה והמשפחה שלו. כולם חייבים לגנות בתוקף את חציית הקו האדום הזה".
- אתה לא מאמין שמדובר פשוט בהרבה מאוד אנשים צעירים שמיואשים מהמצב הכלכלי שלהם? "אני לא מכיר את ההקשר הכלכלי של ההפגנה. נתתי כאן תשובות בעניין הכלכלי ועדיין זכותם של אנשים תהיה להפגין ככל שהם רוצים. ממה שהתעדכנתי וראיתי מדובר בהפגנה אלימה נגד רה"מ מול הבית שלו, זה מה שאני ראיתי. אני לא נכנס לדברים אחרים. את הדבר הזה צריך לגנות אותו ולהפסיק אותו כי לא ייתכן שיהיה כאן קו אלים, אנחנו לא מקום אחר בעולם, אנחנו מדינה שיש לה מטלות ואחריות ביטחונית, כלכלית וחברתית ובכל התחומים, ולא צריך לחצות כאן קווים. אפשר למחות, להביע דעה, אבל לא בדרך הזאת".
- אדלשטיין אומר שצריך להיות נס כדי שלא יהיה כאן סגר "מי שלא מאמין בניסים לא מאמין במדינת ישראל. אני אומר זאת שוב - אני נגד סגר מוחלט, משום שהוא גם לא יסייע להשגת המטרה. אנחנו נצטרך לנקוט בצעדים שבולמים את המחלה ולא פוגעים ביכולת להתפרנס ולהתקיים, מספיק אנחנו נותנים רשת ביטחון על הפגיעה הקיימת, אבל עדיין המשק חזק. צריך להגיד שבחודש יוני גביית המסים הייתה כמו לפני שנה, ואנחנו צריכים לשמור על העוצמה של המשק ולעזור לו לעבור את המשבר הזה תוך כדי סיוע עד שיהיה חיסון. צריכים להיות זהירים באמצעים שנוקטים כדי לא להחניק את המשק תוך כדי פגיעה במטרה".
- משרד האוצר הכריז במרץ על 200 מליון שקלים למובטלי קורונה, אבל מתברר שלא הגיע שקל מהסכום כפי שהובטח "זה הגיע מההחלטות שהיו קודם. אנחנו הקצנו עכשיו סכום גדול מאוד של מיליארד שקלים בתכנית. הקצנו סכום להכשרות מקצועיות, אני בעצמי הוריתי לקבוע ישיבה עם גורמים ממשלתיים כדי לפתח תכנית שהיא עדכנית, שתכשיר אנשים למקצועות נדרשים. אנחנו צריכים לנתח דיגיטציה, את העתיד, כדי שנוכל לחבר מובטלים ואנשים שלא יחזרו למקום העבודה הקודם, ולהסב אותם למקומות אחרים, אני אישית אחראי עכשיו להוביל את הנושא הזה ולבצע אותו במהירות".