משרד הבריאות לא מתכוון לקצר את משך ימי הבידוד לאנשים שנחשפו לחולי קורונה מאומתים, והם עדיין יחויבו בשהייה של 14 ימים בבית. כך עולה מתשובת סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש (הליכוד), שהגיעה לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet. בכך, למעשה, החליט המשרד שלא לקבל את קשת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, דבר שעשוי להפסיק את המשך הפעלתם של איכוני השב"כ.
1 צפייה בגלריה
מתחם היבדק וסע בירכא
מתחם היבדק וסע בירכא
מתחם היבדק וסע בירכא
(צילום: דובר צה"ל)
לפני כשבועיים ביקשו השר לענייני מודיעין אלי כהן ויו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) לקצר את משך תקופת הבידוד ל-12 יום או פחות. ח"כ האוזר אף התנה בכך את המשך אישור איכוני השב"כ המרחיבים את מעגל המבודדים באופן משמעותי.
"משרד הבריאות משאיר ללא שינוי את משך בידודם של אלה שנחשפו לחולה", הבהיר סגן השר קיש בתשובתו להאוזר וכהן, "קיצור של משך הבידוד מ-14 ימים ל-12 כרוך בהכרח בהרעת היקף ומשך מגפת הקורונה".
מלבד האפשרות של ביטול איכוני השב"כ, משמעות ההחלטה היא כי חולים בקורונה ישהו בבידוד בפועל פחות זמן מאשר אלו שרק נחשפו לחולי קורונה, וזאת לפי ההנחיות של משרד הבריאות שמאפשרות להם בידוד קצר יותר בתנאים מסויימים. "הערכת הרופאים על בסיס הידע הרפואי הקיים כיום היא שהמעבר ל-12 ימי בידוד לעומת 14 הנהוג כיום ישחרר זנב של כ־5% מדביקים", נימק קיש את המהלך והוסיף: "אותו זנב ייצור מעגל עודף של תחלואה. כמו כן נבחנה ההשפעה של קיצור הבידוד על החיסכון ארוך הטווח בימי בידוד לאור יציאתם של נשאים למרחב הציבורי".
בעבודת הבחינה של שינוי ההמלצה השתתפו גם שר הבריאות וחברי הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של המשרד. בתוך כך יש לציין כי בשבוע שעבר פורסם דוח של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה בנושא ובו נכתב: "מומלץ להמשיך ולדבוק במשך תקופת הבידוד לנחשפים לחולים מאומתים בדומה לזו הנהוגה כיום ברוב המדינות בעולם והמומלצת על ידי ארגוני הבריאות המובילים בעולם".
לקראת פרסום החלטת משרד הבריאות התייחס אתמול השר כהן לנושא: "ככל שמשרד הבריאות לא יאמץ את ההמלצה לקיצור ימי הבידוד, נתנה בעוד כשבועיים את אישור המשך איכוני השב"כ עד שתתקבל ההמלצה. השימוש בכלי השב"כ מציל חיים ומונע סגר על המשק, אך יחד עם זאת מכניס מאות אלפי אנשים לבידוד".