מי לא מכיר את הרגע הזה, שבו אנו רואים פנים מוכרות, אבל לא זוכרים את שמו של האדם או מהיכן הוא מוכר לנו. רבים בקרב בני דור ה-S נוהגים לפתור סודוקו או תשבץ מתוך אמונה שהם אימון יעיל למוח ומאפשרים להתגבר על קשיי זיכרון. אלא שמחקרים גילו, כי כאשר עושים פעולה שוב ושוב, נעצרים בשלב הלמידה ואין בכך אתגר נוסף. כלומר, המוח מבין את העיקרון, מפתח אסטרטגיה וחדל להתאמץ.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
חברת הסטארט־אפ הישראלית אפקטיבייט פיתחה, בשיתוף נוירופסיכולוגים וחוקרי מוח, תוכנה לאימון המוח למטרת חיזוק ושימור יכולות הזיכרון לבני 55+. התוכנה מציעה למנוייה אימון, הכולל תרגילים שעובדים על היכולות המצויות בתשתית הזיכרון והקשב. במהלך האימון מתבצעת עלייה הדרגתית ברמת הקושי, בהתאם לקצב של המשתמש, כשהעיצוב הותאם לצרכים הספציפיים של הגיל המבוגר.
"שרשרת התהליכים הקוגניטיביים עובדת מאוד מהר, ובגיל המבוגר יש האטה שלהם. האימון הממוחשב של אפקטיבייט מייצר מאמץ מרוכז, שגורם למוח להתאמץ באמצעות דרישה לקשב ולזמן תגובה מהירים, ממוקדים ומתמשכים", מציינת יעל גילוץ, אחת ממייסדות החברה. לדבריה, "המוח שלנו שואף לעשות כמה שיותר פעולות באופן חסכוני ואוטומטי, ודווקא בשל כך חשוב מאוד לאתגר אותו, מה שמעודד תחזוקה של המערכת".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
"לפעילויות מוחיות יש שני היבטים: האחד הוא מה שאנחנו עושים בעזרת היכולות שלנו, למשל קריאת ספר או פתרון תשבץ, ויש את מה שמאמן את היכולות שלנו", מציינת גילוץ ומסבירה כי באימון נדרשת דרגה של אתגר לצד הצורך שהוא יהיה מתמשך. בהשאלה מעולם הספורט, גם כאן ישנו סולם מאמץ מרוכז שגורם למוח לעבוד קשה יותר ו'להזיע'.
לדבריה, ההאטה בקוגניציה מתרחשת פעמים רבות סביב הפרישה לגמלאות, כאשר הדרישה לפעילות והאינטראקציות מצטמצמות. "המטרה היא לחקות כמה שיותר את פעולת המוח ברבדים יומיומיים שונים. בחרנו להתמקד ולחזק את הזיכרון והריכוז, שכן 40% מבני 65+ מתלוננים על ירידה ביכולות אלו. מדובר באימון מאתגר, שנועד לאמץ את המוח לפעול מהר ומדויק לפי רמת קושי אישית, המלווה גם בלימוד אסטרטגיות".

במסגרת שיתוף פעולה חדש: קופת חולים כללית מציעה למבוטחיה הטבה ייחודית בהרשמה למינוי בתוכנת אפקטיבייט.
לפרטים: 077-35-36-370