בעקבות אסון הזפת, שפגע בכ-160 ק"מ מחופי ישראל, התקיימה הערב (מוצאי שבת) בכיכר הבימה בתל אביב הפגנה של הארגונים הירוקים, שבהם הם קראו "מונעים את אסון הנפט הבא". במשרד להגנת הסביבה אמרו השבוע כי מכלית שהובילה נפט מאיראן לסוריה גרמה לזיהום הסביבתי הכבד, אך בארגונים הירוקים חוששים כי תקלה או דליפה מאחד מהמתקנים שבים התיכון - תגרום לאסון נוסף.

על פי ההערכות, מאות פעילים של ארגוני ירוקים השתתפו במחאה, שהחלה כשעה אחרי צאת השבת. בין היתר הם קראו לממשלה לגנוז את התוכנית להעברת נפט מאיחוד האמירויות דרך אילת לאשקלון. ח"כ לשעבר דב חנין אמר: "זה מרתיח לראות שגם היום הממשלה ממשיכה לקיים תוכניות מסוכנות, שעלולות לייצר לנו אסונות הרבה יותר גדולים. התוכנית של נמל נפט באילת היא תוכנית שאסור שתצא לדרך".
מנכ"ל גרינפיס ישראל, ד"ר יונתן אייקנבאום, אמר בהפגנה: ""אנחנו חיים בעידן מיוחד, עידן שבו ניתנה לנו עוצמה לעצב את המציאות לטוב או לרע. כרגע מדובר בעוצמות שהולכת למקומות לא טובים, ואת התוצאות ראינו על חופי ישראל. אנחנו כולנו עדות לכך שאפשר אחרת. אפשר לבחור ולעשות טוב".
3 צפייה בגלריה
חשש מזיהום נוסף בחופי ישראל
חשש מזיהום נוסף בחופי ישראל
חשש מזיהום נוסף בחופי ישראל
(צילום: נעה פישר)
יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, התייחס בדבריו לכך שהמשרד להגנת הסביבה לא הצליח למנוע את האסון הסביבתי: "מדינת ישראל נחשפה לזיהום ללא התרעה, ללא ציוד מספק, ללא הסברה מספקת. מדינה שיודעת להיערך גם לטילים, צריכה לדעת להיערך גם לזה".
מנכ"לית צלול, מאיה יעקבס, אמרה: "כואב הלב שנדרש אסון כזה כדי להפנים את מה שכל העמותות דורשות שיעשו. אנחנו כאן היום בדרישה לעצור את הסיכונים הגדולים ולמנוע את האסון הגדול הבא. אתם שהגעתם לכאן, אתם קרן האור. ישראל מפקירה את הים, וזה יפגע בכיס של כולנו. חברת שברון קיבלה לידיים שלה את הקידוחים בים התיכון, והמדינה התעלמה מהעבר שלה. במקביל, השלום עם מדינות המפרץ מביא עמו סיכון. ואם זה לא מספיק - מתוכננים עוד קידוחים. נשיא ארה"ב הודיע שלא יקדחו אצלם. לא נסכים להפוך לחצר הקידוחים של מדינות אחרות. ארגוני הסביבה עובדים להציל את הים התיכון".

3 צפייה בגלריה
מנכ"לית צלול נואמת בהפגנה
מנכ"לית צלול נואמת בהפגנה
מנכ"לית צלול נואמת בהפגנה
(צילום: נעה פישר)
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בכיכר הבימה
ההפגנה בכיכר הבימה
ההפגנה בכיכר הבימה
(צילום: נעה פישר)
והיו גם כאלה ששיבחו את המשרד להגנת הסביבה על חלק מהפעולות שלו. מנכ"ל אקואושן, אריק רוזנבלום, אמר: "אני מבקש להודות לעשרות אלפי המתנדבים שניקו את החופים. אני רוצה להודות גם למשרד להגנת הסביבה, לרשויות ולרשות הטבע והגנים. ארצה להודות גם לצוות באקואושן. אני מבקש מכולם - עזרו לכולנו להרחיק את סכנת הנפט מארצנו".
להפגנה הגיעו גם פעילי סביבה מרחבי הארץ. חמוטל מירושלים אמרה: "הגעתי כי אני כועסת. ראיתי את מה שקרה ואני כועסת. צריך לשנות לגמרי את כל החיים שלנו, אבל במינימום לוודא שלישראל יש רגולציה מספיק נשכנית כדי למנוע כאלה דברים".