מוחמד בן זאיד הפך אתמול (חמישי) למנהיג הראשון במפרץ הפרסי שמכונן יחסים עם ישראל. הצעד הדרמטי הוא חלק מניסיונו של בן זאיד, מהדמויות המשפיעות באזור, להגדיל את כוחה הדיפלומטי של איחוד האמירויות.
שייח מוחמד בן זאיד אל נהיאן נחשב במשך תקופה ארוכה ל"מנהיג השקט" של אבו דאבי, בירת איחוד האמירויות. אתר ההדלפות "ויקיליקס" פרסם מכתב ששלח ב-2009 השגריר האמריקני לשעבר ריצ'רד אולסון לברק אובמה. הוא כתב שמוחמד בן זאיד (או בקיצור MBZ) הוא "האיש שמנהל את איחוד האמירויות".
9 צפייה בגלריה
מוחמד בן זייד
מוחמד בן זייד
מוחמד בן זאיד
(צילום: AP)
למרות ש-MBZ מנסה לשמור על פרופיל נמוך וסולד מנאומים, קשה לפספס את גודל האמביציה שלו להפוך את איחוד האמירויות למדינה משפיעה במזרח התיכון. בשנה שעברה הופיע ברשימת 100 המשפיעים של מגזין "טיים".
הנסיכויות שמרכיבות את איחוד האמירויות ידועות בעיקר בזכות גורדי השחקים, איים בצורת עצי דקל ("איי התמרים" בדובאי) ובאטרקציות תיירותיות. לאחרונה, כחלק מהמדיניות השאפתנית שמוביל מוחמד בן זאיד, התפתחה המדינה גם בתחומים אחרים: היא המדינה הראשונה בעולם הערבי שבנתה כור גרעיני וששלחה אסטרונאוט לחלל. בחודש יוני הצטרפה למועדון יוקרתי כששלחה גשושית למאדים, לקראת יום השנה ה-50 להקמת המדינה.
9 צפייה בגלריה
מוחמד בן זייד
מוחמד בן זייד
מפקד צבא ונשיא קבוצת כדורגל. יורש העצר
(צילום: AP)

מוחמד בן זאיד מכהן כיורש העצר של אבו דאבי מנובמבר 2004. הוא בנו השלישי של השייח זאיד בן סולטן אל נהיאן - מייסד איחוד האמירויות. אחיו למחצה, שייח חליפה בן ה-71, הוא האמיר של אבו דאבי ונשיא איחוד האמירויות. בשנת 2014 הוא עבר שבץ ומאז הוא ממעט להופיע בציבור. מוחמד בן זאיד, יורש העצר, נחשב למנהיג בפועל.
9 צפייה בגלריה
עיתון איחוד האמירויות הסכם ישראל
עיתון איחוד האמירויות הסכם ישראל
עמוד השער בעיתון הנקרא ביותר באמירויות
במסגרת תפקידו מכהן הנשיא חליפה בן זאיד גם כמפקד הצבא של איחוד האמירויות. מוחמד בן זאיד משמש כסגנו, וכיו"ר המועצה המחוקקת של אבו דאבי, ששולטת בכספי הנסיכות. בניגוד לדובאי הנוצצת, שצברה את הונה מתיירות ותעשייה, אבו דאבי התעשרה בזכות הנפט שיש בה: 90% מהנפט שמיוצר באיחוד האמירויות מגיע מאבו דאבי.


9 צפייה בגלריה
חליפה בן זייד נשיא איחוד האמירויות
חליפה בן זייד נשיא איחוד האמירויות
האח חליפה בן זאיד. עדיין מחזיק בתואר הנשיא
(צילום: AP)
מוחמד בן זאיד נולד באבו דאבי ב-11 במרץ 1961. הוא למד בבריטניה, באקדמיה הצבאית המלכותית סנדהרסט. כשסיים את לימודיו ב-1979 חזר לאמירויות והתגייס לצבא. לבן זייד הייתה קריירה מרשימה: הוא היה מפקד בחיל האוויר, ובהמשך כיהן כסגן מפקד החיל. בינואר 1993 מונה למפקד חיל האוויר. שנה אחר כך קודם לדרגת גנרל.
דיפלומטים תיארו את מוחמד בן זאיד כ"איש החזק של אבו דאבי". הוא החל לטפח קשרים עם מדינות זרות, במיוחד במערב. בשנת 2015 לקח בן זאיד החלטה כבדת משקל, כשהחליט לשלוח חיילים למלחמת האזרחים בתימן במסגרת המבצע שהובילה סעודיה נגד המורדים החות'ים, שנתמכים על ידי איראן.
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ פגישה עם מוחמד בן זייד ב וושינגטון ארה"ב
דונלד טראמפ פגישה עם מוחמד בן זייד ב וושינגטון ארה"ב
דונלד טראמפ עם מוחמד בן זאיד בבית הלבן
(צילום: AP)

מלחמת האזרחים בתימן היא המלחמה הראשונה שמנהלת איחוד האמירויות מחוץ לגבולותיה. איחוד האמירויות וסעודיה ספגו ביקורת קשה בעקבות תקיפות אוויריות באזורים אזרחיים, כולל בשווקים ובבתי חולים, שגרמו לאבידות קשות. בנוסף הואשמה איחוד האמירויות בניהול בתי סוהר בדרום תימן. היא הכחישה את ההאשמות. בשנה שעברה החליטה המדינה להפסיק את מעורבותה הצבאית בתימן כמעט לחלוטין.
תחת הנהגתו של מוחמד בן זאיד קיימה אבו דאבי קשרי סחר וקשרים פוליטיים באזור – כולל קשרים בהיקף מצומצם עם איראן השיעית. למרות זאת היא הביעה תמיכה בארה"ב בהתנגדות לתוכנית הגרעין האיראנית, ובעלת הברית הגדולה שלה היא סעודיה – יריבתה הגדולה של איראן באזור. כמו בסעודיה גם באיחוד האמירויות יש רוב סוני.
9 צפייה בגלריה
עם ברק אובמה. "המנהיג של איחוד האמירויות"
עם ברק אובמה. "המנהיג של איחוד האמירויות"
עם ברק אובמה. "המנהיג של איחוד האמירויות"
(צילום: AP)
מדיניות ביטחון הפנים שמוביל יורש העצר נתפשת לעיתים כחסרת רחמים. משקיפים בינלאומיים אומרים שהוא הוביל דיכוי חסר תקדים נגד איסלאמיסטים באיחוד האמירויות. עשרות בני אדם שהואשמו בקשרים לגורמים קיצוניים נשלחו לעונשי מאסר ארוכים. בנוסף להתנגדות לאיראן ולחיזבאללה למוחמד בן זאיד אין אמון בתנועות איסלאמיסטיות כמו חמאס או האחים המוסלמים.
במקביל לרדיפת האיסלאמיסטים צברה איחוד האמירויות מוניטין של מדינה ליברלית יחסית, בהשוואה לשכנותיה השמרניות במפרץ הפרסי. ב-2017 הודיע MBZ שהמסגד הגדול של אבו דאבי, שקרוי על שם אביו, ישנה את שמו למסגד מרים אום עיסא (מריה, אמו של ישו) מתוך מטרה "לחזק קשרים אנושיים" בין הדתות השונות.
9 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
מוחמד בן זאיד וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
מוחמד בן זאיד וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
(צילום: AP)
יורש העצר של איחוד האמירויות הוא חובב כדורגל מושבע ונשיא מועדון הכדורגל המקומי אל-עין, העיר שבה גדל אביו והעיר השנייה בגודלה בנסיכות אבו דאבי. לעיתים קרובות ניתן לראות אותו רוכב על אופניים בבירה עם מכנסיים קצרים וקסדה. בנוסף הוא חובב ציד ושירה. לבן זאיד ולאשתו, סלמה בת חמדן, יש ארבעה בנים וחמש בנות.
בהתייחסות להסכם עם ישראל כתב אתמול מוחמד בן זאיד בטוויטר: "סיכמנו לקדם יחסים עם ישראל בתמורה לעצירת תהליך הסיפוח". נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתכוון לזמן את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת מוחמד בן זאיד לטקס חתימה על הסכם שלום בבית הלבן, עוד לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר.
פורסם לראשונה: 23:50, 13.08.20