בשעה שמספר קורבנות הקורונה בארה"ב מתקרב ל-200,000, ברחבי אירופה המשבר החריף היום: בריטניה מנסחת הגבלות חדשות, ספרד הטילה סגר חלקי על מדריד וצ'כיה מינתה אפידמיולוג לתפקיד שר הבריאות, אחרי שהשר הקודם התפטר בגלל עלייה בנדבקים.
ההחלטה להטיל שוב הגבלת מחמירות כדי לבלום את העלייה בנדבקים במגפה - שנדמה היה שאירופה כבר השיגה עליה שליטה - הובילה לירידות שערים חדות בוול סטריט. מדד הדאו ג'ונס ירד ב-3.4%, ו-S&P 500 צנח ב-2.6%.
7 צפייה בגלריה
מפגינים נגד ה סגר מדריד ספרד קורונה
מפגינים נגד ה סגר מדריד ספרד קורונה
מפגינים נגד הסגר במדריד
(צילום: EPA)
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון צפוי להודיע מחר על סדרת הגבלות חדשות לבלימת התפשטות הנגיף. כריס וויטי, קצין הרפואה הראשי של אנגליה והיועץ של ממשלת בריטניה, הזהיר שמספר הנדבקים מכפיל את עצמו בכל שבוע. הוא ציין שהמצב במדינות אחרות מראה שבקרוב תהיה עלייה במספר המתים.
קציני הרפואה הראשיים של אנגליה, סקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד העלו אתמול את רמת הכוננות מ-3 ל-4 (הדרגה הגבוהה ביותר היא 5). יותר מ-4,300 נדבקים חדשים אובחנו היום בממלכה – מספר שלא נראה מאז תחילת מאי.
7 צפייה בגלריה
מפגינים נגד ה סגר מדריד ספרד קורונה
מפגינים נגד ה סגר מדריד ספרד קורונה
מתנגדי הסגר טוענים שמדובר בסטיגמה נגד עניים
(צילום: gettyimages)
בצרפת מספר הנדבקים הגיע לשיא בסוף השבוע עם יותר מ-13,000 איש ב-24 שעות. מערכת הבריאות פתחה מתחמי בדיקות חדשים באזור פריז כדי להפחית את העיכובים ואת העומסים בתורים.
איטליה הוסיפה את פריז, ואזורים אחרים בצרפת, ל"רשימת הקורונה השחורה" שלה. היא דורשת מתיירים שמגיעים מאותם אזורים להציג תוצאות בדיקת קורונה שמראה שהם לא נשאים של הנגיף. אם אין ברשותם בדיקה שכזאת הם נדרשים להיבדק עם הגעתם לאיטליה.
7 צפייה בגלריה
מפגינים נגד ה סגר מדריד ספרד קורונה
מפגינים נגד ה סגר מדריד ספרד קורונה
צועדים ברחובות מדריד
(צילום: gettyimages)
אוסלו, בירת נורבגיה, אסרה על התקהלויות של יותר מ-10 אנשים בבתים פרטיים אחרי זינוק בתחלואה. נורבגיה מפצירה באזרחיה לעטות מסכות כשהם נוסעים בתחבורה הציבורית. בימים האחרונים פתחו נהגי האוטובוס במדינה בשביתה, מה שגרם לנורבגים רבים להשתמש ברכבת החשמלית. "המצב באוסלו חמור. חייבים לעצור את ההתפתחות הזאת, ואנחנו חייבים לעשות את זה עכשיו", אמר ראש העיר, ריימונד יהונסן.
במדריד וביישובים שסמוכים אליה מונעת המשטרה מאזרחים להיכנס ולצאת משכונות של מעמד הפועלים. אותן שכונות נכללות בסגר חלקי של שבועיים, שהוטל כדי לבלום את ההתפשטות המהירה ביותר של הנגיף באירופה. הרשויות הודיעו שהחל מיום רביעי כ-860,000 תושבים יהיו חייבים להוכיח שהיציאה שלהם מאותן שכונות מוצדקת ושהיא למטרות עבודה, לימודים או טיפול רפואי בלבד. בכל מקרה אחר הם ישלמו קנס.
7 צפייה בגלריה
מפגינים נגד ה סגר מדריד ספרד קורונה
מפגינים נגד ה סגר מדריד ספרד קורונה
שלט נגד ראש ממשלת ספרד: "סאנצ'ס שקרן"
(צילום: רויטרס)
חנויות ומסעדות באזורים שבהם הוטל הסגר במדריד יהיו בתפוסה של 50% בלבד. הפארקים נסגרו. לקראת הסגר התקיימו הפגנות נגד ההגבלות. המפגינים טענו שמדובר באפליה ובדעות קדומות נגד העניים.
שיעור הנדבקים במדריד בשבועיים האחרונים הוא מהגבוהים באירופה: 746 נדבקים על כל 100,000 תושבים - פי 3 מהממוצע הארצי שעומד על 280. הממוצע באירופה בשבוע שעבר היה 76 נדבקים על כל 100,000 תושבים.
הממשלה האזורית במדריד ביקשה את עזרת הצבא באכיפה. במרץ ואפריל, בשיא הגל הראשון, שלחה ספרד אלפי חיילים שיסייעו לרשויות בטיפול במגפה. בגרדיאן נכתב אתמול שמתחילת המגפה אובחנו בספרד יותר מ-640,000 נדבקים בקורונה – שליש מהם באזור מדריד. 125,944 מכלל הנדבקים אובחנו כנשאים של הנגיף רק בשבועיים האחרונים.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצבעה פרלמנט חוק שיאפשר הפרה של הסכם ה ברקזיט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצבעה פרלמנט חוק שיאפשר הפרה של הסכם ה ברקזיט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
(צילום: AFP)
העיר מינכן בגרמניה, שבה שיעור הנדבקים הוא מהגבוהים בגרמניה, תאפשר מפגשים של עד חמישה בני אדם בלבד (או נציגים משתי משפחות גרעיניות לכל היותר). היא תטיל הגבלות על התקהלויות בחללים סגורים – כמו מסיבות ימי הולדת, חתונות והלוויות לעד 25 אנשים בלבד. גם צ'כיה צפויה להטיל הגבלות חדשות, אחרי שהממשלה מינתה את האפידמיולוג רומאן פרימולה לשר הבריאות החדש.
באביב שיעור הנדבקים והמתים בצ'כיה היה נמוך לעומת מדינות במערב היבשת כמו איטליה, ספרד ובריטניה. אחרי שהממשלה הצ'כית הסירה במהלך הקיץ את רוב ההגבלות נרשם זינוק במספר הנדבקים. ביום חמישי הוא הגיע לשיא. בתוך יום אחד אובחנו יותר מ-3,000 נדבקים חדשים – כמעט כמו בכל חודש מרץ. שר הבריאות החדש פרימולה אמר בסוף השבוע שהסרת ההגבלות הייתה פזיזה מדי.
7 צפייה בגלריה
מינכן הגבלות קורונה גרמניה
מינכן הגבלות קורונה גרמניה
כיכר ריקה במינכן. מצמצמים התקהלויות
(צילום: AFP)
בארה"ב מספר קורבנות הקורונה מתקרב ל-200,000. במערכת הבריאות מודאגים מאוד מחידוש הלימודים בבתי הספר ובמכללות ומתחילת החורף, שישאיר את התושבים בבתים. בארה"ב מצטטים בדאגה את התחזית של אוניברסיטת וושינגטון, שמעריכה שעד סוף השנה מספר קורבנות הקורונה בארה"ב יוכפל ויגיע ל-400,000.
הודו דיווחה על 87,000 נדבקים חדשים בקורונה ב-24 השעות האחרונות. במדינה שבה חיים 1.3 מיליארד איש נדבקו עד כה יותר מ-5.4 מיליון בנגיף. בתוך שבועות צפוי מספר הנדבקים בהודו לעבור את ארה"ב, שבה אובחנו 6.8 מיליון נדבקים. למרות זאת היום נפתח הטאג' מאהל למבקרים לראשונה מזה חצי שנה. המבקרים נדרשו לעטות מסכות ובכניסה לאתר המפורסם נמדד להם חום.
ביאנגון, העיר הגדולה במיאנמר, החל היום סגר קפדני בעקבות עלייה במספר הנדבקים. רק עסקים חיוניים קיבלו אישור להישאר פתוחים.
7 צפייה בגלריה
הודו טאג' מאהל אחרי הפסקת ה קורונה ולפניה
הודו טאג' מאהל אחרי הפסקת ה קורונה ולפניה
הטאג' מאהל, אחרי הפסקת הקורונה ולפניה
(צילום: AFP)
במלחמה העולמית בקורונה היו היום גם חדשות טובות: ברוב ניו זילנד הוסרו ההגבלות שנועדו לבלום את המגפה. הן נשארו בתוקף רק באוקלנד, העיר הגדולה במדינה. במערכת הבריאות לא דיווחו היום על נדבקים חדשים, ומספר החולים הפעילים עומד על 62. ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן אמרה שהגורמים הרשמיים במדינה מאמינים שניו זילנד "בדרך הנכונה".
באפריקה נבלמה העלייה במספר הנדבקים אחרי ש-54 המדינות ביבשת הקימו ברית משותפת למלחמה בנגיף. היו ששיבחו את שיתוף הפעולה בין מדינות היבשת ואמרו שהתגובה שלהן מוצלחת יותר מהתגובה של כמה מדינות עשירות, ארה"ב למשל. ביבשת אפריקה, שבה חיים 1.3 מיליארד איש, מתו עד כה יותר מ-33,000 מנגיף הקורונה.