1 צפייה בגלריה
צבי האוזר
צבי האוזר
ח"כ צבי האוזר
(צילום: עידן ארבל )
כל הסדר הכולל ויתור על שטח בריבונות ישראלית, כך קובע חוק שהתקבל ב-2010, מחייב אישור במשאל עם, או תמיכה של לפחות 80 ח"כים. בהמשך התקבל "חוק יסוד: משאל עם", שמעגן את הצורך במשאל עם במקרה של הפסקת החלת המשפט הישראלי בשטח שהוא חל בו. החוק תקף לרמת הגולן. יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ צבי האוזר, הגיש כעת הצעת חוק שתחיל את החוק גם על 130 יישובים ביהודה ושומרון שהממשלה החליטה על הקמתם. פינוי יישובים? יוק! זה הופך לכמעט בלתי אפשרי.
הרקע להצעת החוק של האוזר הוא ההסכם עם איחוד האמירויות, שהוריד את החלת הריבונות מהפרק, לפחות בטווח הנראה לעין. זה אמור להיות מעין פיצוי לימין. צריך להודות שבמצע כחול לבן יש סעיף שתומך בהצעת האוזר: "לא תהיה התנתקות שנייה... כל החלטה מדינית היסטורית תובא להכרעת העם במשאל עם או תאושר בכנסת ברוב מיוחד".
אלא שיש בעיה, משום שההצעה של האוזר מרחיקת לכת הרבה יותר ממצע כחול לבן (בשלב שבו נכתב המצע הוא כלל את כל מרכיבי הרשימה לכנסת, כולל יש עתיד). הרי יש הבדל בין "החלטה מדינית היסטורית" לבין פינוי מאחז שעלה על הקרקע וקיבל אישור ממשלתי בעקבות לחץ פוליטי.
ויותר מכך, במפת הדרכים מ-2003 התחייבה ישראל, בימי ממשלה בראשות הליכוד, לפנות את היישובים שהוקמו מ-2001. מאז ועד היום לא קיימה ישראל את ההתחייבות. מכיוון שהצעת האוזר תואמת את החזון המדיני של טראמפ, הרי שבעצם כל היישובים אמורים לזכות בהגנה נוקשה מאוד.
חלק מהיישובים הם מאחזים שהוקמו על ידי הקבוצות היותר קיצוניות ביהודה ושומרון במטרה מוצהרת לטרפד כל הסכם עתידי. לא מדובר בהתיישבות בצד המערבי של גדר ההפרדה אלא, לפעמים, בליבה של אוכלוסייה פלסטינית.
אף אחד לא קיים משאל וגם לא דרש רוב של 80 ח"כים לפני החלטת ממשלה על הקמת יישוב. אין שום היגיון בהעלאת דרישות סף כל כך גבוהות לצורך החלטה הפוכה של הממשלה. מי שמוסמך להקים - מוסמך להוריד. ובכל מקרה, עד היום אף אחד לא העביר לנוער הגבעות את המפתחות להסדר מדיני. דווקא האוזר צועד לכיוון הזה?
אין שום הסכם שלום באופק. המו"מ המדיני בקיפאון עמוק. אין צורך בהקפאה עמוקה יותר. גם ללא הסכם מדיני זכותה של ישראל, ואולי גם חובתה, לחתור להסדר שימנע מציאות של מדינה דו-לאומית או מדינה אחת גדולה. אין שום צורך לפנות את גושי ההתיישבות, זה לא על הפרק, אבל הצעת החוק רק תזיק לאינטרס הלאומי. היא לא רק תפגע באופן אנוש בסיכוי להשגת הסכם מדיני - היא עלולה להיות ציון דרך בהפיכת המדינה היהודית למדינה דו-לאומית.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com