מאז הבחירות המוניציפליות ב־2018 נאלצו ראשי הרשויות להתמודד עם ארבע מערכות בחירות ארציות, ממשלות מעבר, העדר תקציב מדינה עד כה ויותר מכול - עם שלושה גלי תחלואה של קורונה.
כראש העיר חדש, שנכנס לתפקידו לפני קצת יותר משנתיים, נאלץ משה קונינסקי במשך מרבית תקופת כהונתו להתמודד יחד עם עובדי העירייה המסורים עם המשבר שחוללה המגפה. "אין לי ספק שזו הייתה תקופה שבה לראשונה הובהר לכולם מה הערך המוסף של הרשויות המקומיות, כאשר ממשלת ישראל השכילה להעביר אלינו בהדרגה את ניהול המשבר ברשויות שלנו", הוא אומר. לדבריו, "רק אנחנו יודעים מה נכון לתושבינו ואין יותר מכירים מאיתנו את צורכיהם, היכן הם גרים, המורכבות שהם מתמודדים עימה לצד מצבם הבריאותי. ההקמה של מרכז שליטה וכניסה לנעלי המדינה הוכיחו את עצמן".
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)


התקופה הזאת הייתה בבחינת אתגר אחד גדול, אך האתגר הגדול מכולם היה להתמודד מחד עם הסגרים וההגבלות ובמקביל, לסייע לתושבים ולבעלי העסקים להתמודד עם הלא נודע ולהמשיך ולפעול כל העת לנהל עיר בשגרת עבודה שוטפת ככל הניתן, לרבות פעילות לתחזוקת העיר, לפיתוחה, לעידוד הבאת יזמים שישקיעו בעיר, יקימו מפעלים וחברות ויספקו פרנסה לתושבים. "לא הפסקנו לעבוד ולו לרגע אחד", מציין קונינסקי.
לדברי ראש העיר, "זו הייתה שנה מאתגרת, שבה נאלצנו להתמודד עם אויב מתעתע שטרם הכרנו כדוגמתו, כזה שלא הייתה תורת לחימה כתובה וסדורה להתמודדות מולו בעת חירום. כרמיאל התמודדה מול ירי טילים, אנו ערוכים לרעידות אדמה, אך אף רשות מקומית לא הייתה ערוכה לתסריט של התמודדות עם אפידמיה".
עם הופעת הסימנים הראשונים להדבקה, כינס קונינסקי את פורום ראשי המכלולים בחירום, שבו משתתפים נציגי פיקוד העורף ומשטרת ישראל כדי לבצע הערכת מצב ולצאת מיד לפעולה. 2,380 מתושבי העיר חלו בנגיף, מעל 7,000 איש היו נתונים בבידוד, מאות אושפזו במלוניות וכ־150 בבתי חולים ולמרבה הצער, 43 מתושבי העיר נפטרו. "הפעלנו מערכות חינוך בקפסולות, יצרנו מערכת אירועים ופעילויות וירטואליות, תמכנו במשפחות קשות יום, סייענו במזון ותרופות למרותקי בית, העברנו ערכות בידוד לילדים ועוד. ללא ספק, למדנו רבות, הפקנו לקחים ומיום ליום רכשנו ניסיון בהתמודדות עם הקורונה", הוא מספר.

4 צפייה בגלריה
ראש העיר, משה קונינסקי
ראש העיר, משה קונינסקי
ראש העיר, משה קונינסקי
(צילום: יח"צ)
מתחילת המגפה הבינו בעירייה שיש משמעות להנגשת הבדיקות, ופעלו רבות להביאן לעיר. עד כה הופעלו עשרות מתחמי בדיקות בשיתוף פיקוד העורף ומד"א, זאת תוך שיתוף ראשי הרשויות באזור ואשכול בית הכרם, מתוך הבנת האחריות על בריאות תושבי האזור כולו.

98% מבני ה־60 ומעלה מחוסנים

כרמיאל היא ללא ספק מהערים המובילות בנתוני ההתחסנות: 98% מבני ה־60 ומעלה ו־85% מבני ה־16 ומעלה, בהחלט תעודת כבוד לעיר ולתושביה. "מרגע שנודע על מבצע החיסונים היה לי ברור שאנחנו נעמוד בראש החנית, בחזית", אומר ראש העיר. תחילה הוקם במרכז ברוך מתחם אחד לקופות החולים, כשמיד עם פתיחת פעילותו פקדו אותו המונים. "היום ניתן לספר, שבהסכמה שקטה חיסנו כבר מההתחלה את צוותי ההוראה, מהלך שהתברר כמנצח, והיום שיעור ההתחסנות בקרב צוותי ההוראה שלנו גדול מ־96%". בתוך כך מבקש קונינסקי להוקיר את פועלם של ראשי המכלולים בחירום, ועדת מל"ח, חברי מועצת העיר, ראשי המינהלים, למנהלים וכמובן, לכל עובדי העירייה וגופי הסמך על עבודתם המסורה למען רווחתם של התושבים במהלך השנה המאתגרת.
המאבק בקורונה נוהל באמצעות שליטה, הערכה ובקרה, תוך לימוד מתמשך, כאשר כל הגורמים הרלוונטיים מתכנסים מספר פעמים בשבוע תוך שיתוף מידע, המלצות לטיפול בחוסן הקהילתי, טיפול בחולים ומבודדים, קיום מבצעי בדיקות קורונה ומבצע חיסונים. "כל אלו היו במוטת שליטה עם אצבע על הדופק לכל אורך הדרך", אומר קונינסקי. עם תום הסגר הראשון הוקם צוות להפקת לקחים, שהכין דו"ח סדור לקראת סגר נוסף. בתום הסגר השני שוב בוצעה למידה והפקת לקחים וחוזר חלילה. "רק ארגון שלומד ומתקן יש לו זכות קיום בטח במגזר הציבורי", מסביר ראש העיר.
במהלך המשבר, העיר הצטיינה במענה לאוכלוסיות המבוגרות, שהן החולייה החלשה. הוקם מוקד טלפוני בראשות העובדים הסוציאליים, שהתקשרו לכל בני ה־65 ומעלה בעיר, נוצרה רשת שירותים ייעודיים של רכישת מזון, תרופות, שירותים רפואיים ועוד, כל זאת ביחד עם צבא של מתנדבים מקרב תושבי העיר. קונינסקי: "התרגשתי במיוחד לראות את ההתגייסות והערבות ההדדית של תושבי העיר לסייע זה לזה לעבור את התקופה המאתגרת והקשה, וזו ההזדמנות להודות לכל מאות המתנדבים שסייעו לנו בתקופה זו. כרמיאל שוב הוכיחה שהיא קודם כל משפחה, משפחה אחת גדולה, עם כלנית שמורה בתוך הלב".
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
בד בבד רשמה העיר הצלחה נוספת בניית סל שירותים דיגיטליים לתושב, עם העלאת אתר עירייה חדש, הכולל עשרות טפסים דיגיטליים, לצד אפליקציה עירונית. כשישובו התושבים לקבל שירות פרונטלי בעירייה, הם יגלו עמדות אוטומטיות למתן שירותים ומערכת זימון תורים מראש. המהפכה הדיגיטלית מחזקת את איכות השירות בעירייה ובמסגרת זאת מתקיימות הכשרות מנהלים, סדנאות שירות לעובדים ומוטמע שינוי תפיסה בתחום. מדובר בתהליך מורכב וחשוב, מתוך התפיסה, שצוות העירייה עובד אצל התושבים, והם צריכים לקבל את השירות הטוב ביותר במגבלות הקיימות.
"רק מי שעמד במרכז ברוך - מרכז הלוגיסטיקה שהקמנו ושהפך בהמשך למתחם החיסונים העירוני - וראה את עם ישראל בשיא יופיו ואחדותו, יודע עד כמה זה מרגש", מציין ראש העיר בסיפוק ומתאר התרגשות נוספת שחווה לאחרונה: "כמה ימים לפני יום הזיכרון, כשהבנו שלא ניתן לקיים טקס בבית העלמין, פניתי ליו"ר ארגון יד לבנים והחלטנו לקיים טקס אלטרנטיבי כמה ימים לפני המועד. היה מרגש לראות את המשפחות מתייחדות בבית העלמין. אני ממש גאה שעשינו זאת".

שני מרכזי תעסוקה חדשים

עם הכניסה לתפקיד הקים קונינסקי את היחידה לאסטרטגיה בעירייה. התוצר הכי משמעותי שלה הוא יצירת תוכניות עבודה בטווח הקצר, הבינוני והארוך לפיתוח העיר, קידום מיזמים, השקעות בתשתיות ועוד. שמנו מול עינינו כל הזמן גם בתקופת הקורונה לתת מענה לצרכים של היום ולזכור שיש יום אחרי הקורונה וצריך להמשיך לדאוג לפיתוח העיר, קידום מיזמים, השקעות בתשתיות ועוד. לאחרונה הוצגה בפני תושבי העיר תוכנית העבודה עד שנת 2025 בדגש על פיתוחה הכלכלי, החינוכי והתרבותי של העיר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
במסגרת זו מתוכננת הקמת שני מרכזי תעסוקה חדשים, האחד במתחם הרכבת והשני במתחם פארק המדע בסמוך למפעל פרוטליקס ולמכללת בראודה בכניסה המערבית לעיר. "הדרך להשאיר את הצעירים בכרמיאל היא ביצירת מקומות תעסוקה איכותיים", מסביר קונינסקי. "זהו תהליך ארוך, שפירותיו יגיעו רק בעוד מספר שנים, אבל בימים אלו אנו שותלים את הזרעים הראשונים".
לצד זאת ותוך כדי המגפה עסקה הרשות בהקמתן של רשות ספורט עירונית ומינהלת תרבות, כאשר שני הגופים ירכזו ויתכללו את כלל הפעילות העירונית בתחומם. כמו כן בימים אלה מנוסחת תוכנית חינוכית, בהובלת ראש מינהל החינוך, שנועדה לצמצם פערי לימוד שיצרה תקופת הקורונה.
עוד אושר תקציב פיתוח משמעותי בסך של 55 מיליון שקל. "תקציב זה הוא הדרך שלנו לגייס משאבים ולהשקיע בקידום פרויקטים משמעותיים ובפיתוחה של העיר. נמשיך בכל המרץ לגייס תקציבים נוספים, לקדם ולמצב את כרמיאל כמרכז החיים בגליל בכלכלה, בחינוך, בתרבות ובעסקים", מסכם ראש העיר.