7 צפייה בגלריה
שיעור הזכאות לבגרות
שיעור הזכאות לבגרות
(צילום: דורון גולן , רויטרס)
פחות משבוע לפני תחילת שנת הלימודים, משרד החינוך מפרסם הבוקר (ד') את הנתונים הרשמיים של שנת הלימודים התשע"ט-2019. איזו רשות מובילה בזכאות לתעודת בגרות ומי בתחתית? אילו בתי ספר הצטיינו בחמש יחידות מתמטיקה ובכלל? ואיך ניתן להסביר את ההבדלים?
בדקו את הנתונים המרכזיים של הרשות שלכם:
נתונים נוספים ניתן למצוא באתר המיוחד של משרד החינוך.
לפי נתוני המשרד, נרשמה ירידה קלה בשיעור הזכאות הארצי לתעודת בגרות בקרב מסיימי כיתה י"ב בשנת הלימודים התשע"ט. 69.7% מהתלמידים זכאים לתעודה לעומת 69.9% בשנה שקדמה. מפילוח לפי מגזר ניתן לראות כי שיעור הבנות הזכאיות לתעודה עומד על 71.8% ושיעור הבנים על 67.2%.
במגזר הבדואי נרשמה ירידה של 4% בזכאות לתעודת בגרות, ואילו המגזר החרדי רשם עלייה של 1.9% בזכאות לתעודת בגרות במוסדות שמגישים לבחינות.
בצמרת הדירוגים הרשותית אין הפתעות רבות, ובמקרים רבים אותם בתי ספר ורשויות מככבים בצמרת הדירוגים השונים שהפיץ המשרד.
בטבלת שיעורי הזכאות הגבוהים ביותר מובילה פקיעין עם זכאות של 98.7%, אחריה אריאל עם 97.1%, חורפיש עם 97.1%, קריית עקרון (96.1%) וגבעת שמואל (96.5%).
הרשויות הדרוזיות מככבות בשיעור הזכאות לתעודת בגרות. בקרב 11 הרשויות המובילות – ארבע מהן מהמגזר – פקיעין, חורפיש, בית ג'אן (96.2%) וכסרא-סמיע (93.8%). הרשות היחידה מהמגזר הערבי שהגיעה ל-20 הרשויות המובילות היא כאוכב אבו אל-היג'א עם 94.5%.
מרבית הרשויות בקרב עשרים המובילות הן רשויות מבוססות וחזקות כמו רמת השרון, קריית אונו, גבעתיים, שהם ומודיעין-מכבים-רעות. עם זאת, בולטות בהיעדרן ברשימה רשויות ערביות וערי פיתוח.
ברשימת הרשויות עם אחוזי הזכאות הנמוכים ביותר בולטות הערים החרדיות (מודיעין עילית עם 4.7%, בני ברק עם 9%) וכן רשויות מהמגזר הערבי והבדואי. בנוסף מופיעות בתחתית כמה ערי פיתוח כמו חצור הגלילית עם 37.1% ואופקים עם 47.4%.
46 בתי ספר ברחבי המדינה השיגו 100% זכאות לבגרות בשנת הלימודים התשע"ט, מרביתם המוחלט, 37 בתי ספר, הם מהחינוך הממלכתי דתי. חמישה מבתי הספר מגיעים מהמגזר הערבי, ומוגדרים דתיים-כנסייתיים, ואילו תשעה בתי ספר בלבד מהחינוך הממלכתי השיגו 100% זכאות לבגרות.
חלק ניכר מבתי הספר שהשיגו את התוצאה המרשימה מוכרים ככאלו שעורכים מיוני קבלה וגובים אלפי שקלים בתשלום שכר הלימוד. עם זאת, ברשימה מופיעים גם בתי ספר ממלכתיים-דתיים שנמצאים ברשויות באשכול טיפוח נמוך, כמו אולפנית אמי"ת באור עקיבא.
משרד החינוך פרסם את רשימת בתי הספר המובילים, ששיעור גבוה מתלמידיהם היו זכאים בשנת 2019 ל"תעודת בגרות מצטיינת". מדובר בתעודה שבה נבחנו בחמש יחידות אנגלית ולפחות בארבע יחידות מתמטיקה וממוצע הציונים עומד על יותר מ-90. בנוסף, היא צריכה לכלול הצטיינות בתוכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית-קהילתית.
עיון ברשימת 17 בתי הספר שמופיעים ברשימה שהפיץ משרד החינוך מראה תופעה מעניינת. בראש הרשימה עומדת אולפנת דרכי נעם בפתח תקווה, ואליה מצטרפות עוד שש אולפנות נוספות מרחבי הארץ.
במקום השני נמצא בית הספר העל יסודי אלקאסמי שבבקה אל-גרביה, ויחד איתו עוד ארבעה בתי ספר מהמגזר הערבי ובית ספר נוסף מהמגזר הדרוזי. בקרב בתי הספר מהחינוך הממלכתי מופיעים ברשימה ארבעה – התיכון שליד האוניברסיטה בירושלים, הכפר הירוק, תיכון עתיד למדעים בלוד והמרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים.
ברשימת המובילים בשיעור הגבוה בזכאות בחמש יחידות אנגליות נמצאות מרבית הרשויות החזקות במרכז הארץ: רמת השרון, קריית עקרון, קריית אונו, גבעת שמואל וגני תקווה. מאפיינים דומים נצפו גם בזכאות לחמש יחידות מתמטיקה – בראש גבעת שמואל ואחריה, רמת השרון, גני תקווה, תל מונד וקריית אונו.
למרות שקריית עקרון אינה נחשבת רשות מבוססת, היא מופיעה לא מעט פעמים בצמרת הרשימות שפרסם משרד החינוך. אחת הסיבות לכך היא שבמועצה המקומית נמצאת אולפנת "פלך" שפועלת כבית ספר על-אזורי ממיין שמקבל תלמידות מצטיינות.
בתחתית רשימת הרשויות שזכאיות לבגרות של חמש יחידות במתמטיקה מופיעות, שוב, בעיקר רשויות חרדיות, ערביות וערי פיתוח. לפי הנתונים, בעשר רשויות לא למד תלמיד שזכאי לבגרות ברמה של חמש יחידות מתמטיקה: יבנאל, עילוט, רכסים, עמנואל, גבעת זאב, מודיעין עילית והמועצות האזוריות גן רווה, מבואות החרמון, מגילות ים המלח ובקעת הירדן. יש לציין שבמועצות אלה רבים מהתלמידים לומדים מחוץ לשטח הרשות.
קצת מעליהן נמצאות רשויות ערביות ובדואיות כמו ג'סר א-זרקא ותל שבע (1.2%), זרזיר (2.6) ואבו גוש (4%). גם ערי פיתוח וערים בפריפריה החברתית נמצאות בתחתית הרשימה: חצור הגלילית (3.2%), שלומי (4.2%), אופקים (4.3%) ורמלה (4.4%). אור יהודה סוגרת את רשימת הערים ששיעור הזכאות נמוך מחמישה אחוזים עם 4.9%.
7 צפייה בגלריה
תלמידי מגמת הפיזיקה
תלמידי מגמת הפיזיקה
בחינת בגרות, ארכיון
(צילום: שוש גרג'י)
משרד החינוך פרסם היום גם את הרשויות שבהן נפסל שיעור המחברות הגבוה ביותר במהלך בחינות הבגרות בשנת הלימודים התשע"ט-2019 – מדובר בעיקר ביישובים מהמגזר הערבי והבדואי כמו ערערה שבנגב, חורה, טירה וג'סר א-זרקא.
כמו כן פורסמו שיעורי הנשירה מבתי ספר ברחבי הארץ, בחלוקה לרשויות שבהן נמצאים בתי הספר. אחוז הנשירה הגבוה ביותר נרשם בבתי הספר בגבעת זאב – 8%, אחר כך במועצה האזורית מגילות ים המלח – 6.8%, המועצות האזוריות נווה מדבר ומבואות החרמון – 6.7% ושגב שלום עם 6.1%.
ב-14 רשויות לא נרשמה נשירה מבתי הספר שבתחומן. בין היתר מדובר בגני תקווה, קריית עקרון, פקיעין, טורעאן, סאג'ור, גבעת שמואל, שלומי ועמנואל.