5 צפייה בגלריה
מפקד מחוז דרום בישובים
מפקד מחוז דרום בישובים
"לא כפינו כלום, רק המלצנו". אנשי פיקוד העורף ביישובים הבדואיים
(צילום: דובר צה"ל )
בעוד שהתחלואה יצאה משליטה בעקבות זלזול בהנחיות במגזר החרדי, מציג חלק מהמגזר הבדואי בדרום מודל אחר לגמרי, וצועד מאדום בוהק לירוק משגשג. רהט ולקיה, שני היישובים המרכזיים של המגזר בנגב, זוכים בימים אלה לשבחים מקצינים בכירים בפיקוד העורף, בעקבות מה שנראה כסיפור הצלחה במאבק במגפה.
שני היישובים הוגדרו אדומים עם תחלואה גבוהה במהלך חודש אוגוסט, אך בימים של סוף הקיץ בהם העקומה השלילית בישראל עלתה, ברהט ובלקיה היא דווקא השתטחה. בתמיכה ובעידוד של פיקוד העורף, ראשי היישובים לקחו לעצמם סמכות להחליט הרבה לפני הממשלה על סגירת היישובים. עד כה אובחנו ברהט 1,518 חולים מתחילת המגפה, כשבשבוע האחרון רק 48 קיבלו תשובה חיובית מתוך 778 הנדבקים. בלקיה חלו 321 תושבים ממרץ, ובשבוע האחרון פחות מחמישה אובחנו עם הנגיף, מתוך 156 בדיקות.
האימאמים קיבלו את ההנחיה המקומית לסגור את המסגדים ללא התנגדות או אלימות גם מצד אדוקי המתפללים, חלק מהשכונות נסגרו עוד לפני הסגר הארצי, תנועת אזרחים הוגבלה והתקבלה בהבנה וגם העסקים ומוסדות החינוך הושבתו בהובלה של פרנסי שני היישובים, המונים יחד כ-90 אלף תושבים.

5 צפייה בגלריה
פאיז אבו סהיבאן ואחמד אלאסד
פאיז אבו סהיבאן ואחמד אלאסד
ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבאן וראש המועצה בלקיה אחמד אלאסד
ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבאן, סיפר כי לקח את הקורונה כמה שהוא מגדיר אתגר אישי. "הבנתי שאני חייב להציל את העיר שלי לפני שתהפוך לאדומה", הוא אמר. "פעלתי יחד עם האימאמים של המסגדים מתחילת הקורונה ובאמצעות הרשתות החברתיות בין היתר הזהרנו את התושבים והפצרנו בהם להישמע להנחיות. שיתוף הפעולה היה מאוד מוצלח. היום אנחנו עיר צהובה. היה לנו 400 נדבקים ביום, וירדנו למאה. חשוב לציין גם את שיתוף הפעולה עם משרד הבריאות, פיקוד העורף והמשטרה שסייעו רבות".
ראש מועצת לקיה, אחמד אלאסד סיפר: "כשקיבלתי לראשונה הודעה על עובדת במחלקת הרווחה של המועצה שנדבקה, נתתי הוראה לכל עובדי המחלקה להיבדק והתברר שחמישה נדבקו. ביקשתי להורות על אכיפת הבידוד ובמקביל הגשתי בקשת לסיוע מפיקוד העורף. הזמנתי בדיקות וביקשתי מכל התושבים להיבדק. תוך שלושה ימים נבדקו 1,400 תושבים. לאחר שזיהינו מספר גדול של נדבקים, סגרנו את מערכת החינוך וגני הילדים. בנוסף אסרנו תפילות במסגדים וכל אירוע שיגרום להתקהלות, ולרבות זאת אסרנו חתונות. הציבור היה שותף פעיל בכל ההחלטות".
"בלקיה היו הראשונים לסגור לימודים ולעצור את החתונות", סיפר ל-ynet מפקד מחוז הדרום בפיקוד העורף, אלוף משנה שגיא ברוך. התנהלות ההנהגה המקומית הזכירה לו החלטות שמקבלים לעיתים ראשי מועצות ועיריות בדרום בימי הסלמה מרצועת עזה: סגירות מערכת החינוך בהחלטה מקומית ולא לפי המלצה או הוראה של מערכת הביטחון.
5 צפייה בגלריה
מפקד מחוז דרום בישובים
מפקד מחוז דרום בישובים
אנשי פיקוד העורף בשווקים הבדואיים
(צילום: דובר צה"ל )
5 צפייה בגלריה
מפקד מחוז דרום בישובים
מפקד מחוז דרום בישובים
(צילום: דובר צה"ל )
"זה נכון שבמגזר הבדואי יש פחות צפיפות אבל הם הוכיחו שאם נרתמים ונלחמים באמת ומהר במגיפה אז אפשר לנצח אותה", הוסיף אל"מ ברוך, "לא כפינו כלום, רק המלצנו והם אף החמירו בהחלטות שלהם. אם מודל הרמזור לטיפול דיפרנציאלי ואזורי במגפה הוא היסוד, אז המגזר הוכיח שהרשות המקומית היא לבנת היסוד העיקרית של המאבק במגפה – ראש העיר מכיר את תושביו הכי טוב, הם מאמינים לו וסומכים עליו, יש לו אינטרס למגר את המגפה בעירו כדי לדאוג לבריאות אנשיו שלו אך גם לעסקים שיחזרו לפעול כמה שיותר מהר".
למערכה גויסו גם חיילים במילואים ששירתו כלוחמים בגדס"ר הבדואי. הם הוטמעו בשכונות, עודכנו וידעו מראש על האירועים המשפחתיים הגדולים שתוכננו ופעלו לבטלם בהסכמה והיו כתובת לתושבים רבים. "הם הבינו לא רק את השפה אלא בעיקר את המנטליות. ברגע שאנחנו נותנים לרשות את המשאבים והכלים, היא יודעת כבר לפעול לבדה ומה לעשות כדי לעזור לתושביה", סיפר אל"מ ברוך וציין כי הוא ואנשיו הסתובבו על מדים באופן בטוח ביישובים הבדואים וזכו להבעות תמיכה מהתושבים המקומיים, גם בשיא המשבר.
5 צפייה בגלריה
מפקד מחוז דרום בישובים
מפקד מחוז דרום בישובים
"הרשות המקומית - לבנת היסוד של המאבק". אל"מ ברוך בסיור בגזרתו
(צילום: דובר צה"ל )
ואולם, בצד השני של גזרתו האזרחית, לאל"מ ברוך אין סיבות להיות אופטימי. העיר אשדוד נמצאת גם היא תחת אחריות המחוז הדרומי בפיקוד העורף, ובה, כמו בבני ברק ובירושלים, רבים מהחרדים מסרבים לקבל את הוראות הממשלה והחוק.
בהנחה שהתחלואה תמשיך לרדת והפעם לממשלה לא תהיה האפשרות להיכנע שוב ולהעניש בסגר כללי את כל האוכלוסייה, מודל הרמזור שישוב עלול לסגור רק מוקדי תחלואה. לא מן הנמנע שאלו יהיו שכונות חרדיות, כתומות או אדומות. "אני לא יודע להתחייב מה יקרה בעוד חודש. ברור שנצטרך לעבוד בשיטת הרמזור. אני מעריך שבשכונות האדומות שיהיו בסגר ויראו את שכניהם מתפתחים ויוצאים, ירצו גם להיות ירוקים", הוא אמר.
אל"מ ברוך מעיד שהפרות נרחבות של הוראות החוק בנושא הקורונה ראה במחוזו גם במוקדים חרדיים נוספים, בנתיבות ובאופקים: "אני עסוק וטרוד בזה רבות. בלא מעט חסידויות יש תחושה שלנו זה לא יקרה. אנו פונים לרבנים, גם בערד וחלק ממה שקרה נוגע לערבובים שהיו בקפסולות בישיבות. הקורונה לא תיעלם בשנה הקרובה".
שר הכלכלה עמיר פרץ שממונה גם על רשות הבדואים מסר כי "אני מברך את ראשי הרשויות הבדואיות והאימאמים במסגדים על פעילותם להורדת התחלואה. הפעילות המשותפת הזו מוכיחה שברגע שנבנה את האמון נפעל בשיתוף פעולה ובהסכמה ונוכל להוביל מהלכים משותפים שישרתו את החברה הבדואית ואת מדינת ישראל".