שנה שלמה ועוד קצת עברו מהיום בו כבר הבינו כולם שהקורונה היא כאן להישאר ועד הרגע בו התחלנו לצאת החוצה אל רחובות הומים, בתי קפה פתוחים ופקקים שחזרו במלוא הדרם לכבישים.
קצת יותר משנה שרק חלמנו על חו"ל, אבל המציאות הכתה בנו עם סגר, נתב"ג אירח יותר נכנסים מיוצאים ועבור רובנו המכריע חופשה מעבר לים הייתה כחלום רחוק. המסכות כבר הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו (ולצערנו גם מהנוף שלנו), אבל השבועות והחודשים עברו, חיסונים הגיעו, דרכונים ירוקים נרשמו ותחושה של חזרה לשגרה נרשמה כמעט-בדיוק שנה מאותו חג פורים 2020, שכנראה נזכור לנצח.
2 צפייה בגלריה
(צילום: deposit )
אבל, את זה כבר הצלחנו להבין מזמן, נסיעה לחו"ל כבר לא תראה בדיוק אותו דבר. הן בהכנות של הלפני (יקירי, כמה מסכות ארזת?) והן בשהות עצמה. ההבנה הבסיסית שחלחלה לליבנו על כך שווירוס אחד קטנטן יכול לשבש קיצונית את כל התוכניות, המסמכים החדשים שנצטרך לדאוג להביא לשדה מלבד הדרכון ואי אלו תקנות מקומיות שנצטרך ללמוד ולדעת מראש כדי שנוכל להיכנס לבלות במדינת היעד.
כנראה שהחשש שמשהו יקרה דווקא כשאנחנו בחו"ל עלה בקרב נוסעים רבים, ואמנם אם פעם לא כולם היו עושים ביטוח נסיעות, והיו אומרים לי זה לא יקרה, היום הכרחי לעשות ביטוח נסיעות ואף להתאים אותו לצרכיכם האישיים.
פוליסת ביטוח הנסיעות פוסט-קורונה שונה מזו שרכשנו לפני 2020. סעיפים וכיסויים השתנו, אחרים נוספו, הרחבות חדשות הוצעו למבוטחים והאפליקציות והשירותים הדיגיטליים לשירותים רפואיים בחו"ל התעדכנו. העולם השתנה, אירועים בלתי צפויים חדשים עלולים להתרחש בכל רגע ואנחנו כנוסעים מבוטחים רוצים לדעת שאנחנו מכוסים גם במקרים שקשורים לווירוס אימתני זה או אחר. אופן צריכת השירותים השתנתה, אנשים מחפשים לקבל שירותים באופן דיגיטלי בלי לנהל שיחות ארוכות עם המוקד, או להיחשף בקליניקה.
אחד האלמנטים החדשים בחיינו הוא אלמנט ההפתעה ומאחר ורבות ממדינות העולם ורבים מהיעדים המבוקשים ע"י ישראלים עוד נאבקים במגפה, השאלות שעלו בשלהי 2020 עוד ילוו אותנו לתקופה לא קצרה: מה קורה כשנאלצים לבטל טיסה, לדחות את היציאה מהארץ או את היציאה ממנה? מה קורה אם זה ממש רגע לפני העלייה למטוס? מה קורה אם נדבקים בקורונה בחו"ל ומה כל נוסע ונוסעת צריכים לדעת על ביטוח נסיעות לחול בימי קורונה.

ביטוח בריאות בחו"ל פלוס קורונה

נסיעה לחו"ל בימינו מכניסה כאמור עוד כמה בירוקרטיות להכנות לקראתה, אבל החשובה שבהן והיחידה שלא תוכלו לעשות אחר כך או בדיעבד, היא רכישה של ביטוח נסיעות לחו"ל מותאם לימי קורונה ולאופי הנסיעה שלכם.
את הביטוח יש לרכוש בהתאם למדינת היעד, אבל יש כמה דברים שכדאי לעשות עוד לפני שרכשתם כרטיס כי חבל שתתאכזבו אחר כך. למשל, מעבר לבדיקה הבסיסית של האם וכמה בדיקות קורונה אותה מדינה דורשת להציג בכניסה אליה, כדאי להתעדכן במצב המגפה באזור באופן כללי: בתקנות המקומיות והשינויים שעוד מתקיימים שם כמו סגירה של מסעדות בשעות הערב או פעילותם של מוסדות תרבות כמו מוזיאונים ותיאטראות ושל חנויות רחוב וקניונים. כדאי לבדוק אם קיימת חובת עטיית מסכה ברחוב או במקומות סגורים ועוד. בדקו לאן אתם נוסעים בעצם, במקום להגיע עד למרכז אתונה ולגלות שאין טברנה אחת פתוחה לשבור בה איזו צלחת.
אחרי שבדקתם, חקרתם, רכשתם ואתם חיים באותה תקופה מופלאה של לפני טיסה לחו"ל ויש למה לצפות, הגיע הזמן לרכוש את ביטוח הנסיעות לחו"ל.
יש לכם 180 יום במידה ויש לכם תו ירוק, ו 60 יום שלמים עד העלייה למטוס במידה ולא, בהם אפשר לקנות פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל, אין סיבה לחכות לרגע האחרון וביטוח בימי קורונה מצריך קצת יותר ריכוז ומחשבה, כך שהמונית בדרך לשדה זה אולי לא המקום האידיאלי לרכישה.
הנה כל הדברים שהכי חשוב לדעת. הפוליסה הבסיסית לחו"ל היא בעצם פוליסת ביטוח בריאות. היא מכסה בעבור מקרים רפואיים שעלולים לקרות בחו"ל כמו מחלה, תאונה, פציעה ועוד והיא כוללת מקרים של הידבקות בקורונה.
זכרו שביטוח הבריאות הישראלי שלכם אינו מספק כיסוי על אירועים רפואיים שמחוץ לישראל וכרטיס קופת החולים מאבד כל משמעות מעבר לים. ולכן, כל אירוע רפואי קטן בעת השהייה בחו"ל ללא ביטוח בריאות, עלול לגרור הוצאות גבוהות מאוד. ביקור אצל רופא עלול לעלות כמה מאות דולרים, הגעה לבית חולים, ביקור במיון או אשפוז יגיעו לאלפי דולרים.
הביטוח הבסיסי מכסה על הוצאות רפואיות במגוון אירועים ומקרים: הוצאות שבמסגרת אשפוז שכוללות תשלום על האשפוז עצמו כמו גם תשלום על החדר, המזון, טיפולי הרופאים, בדיקות ואבחונים וכאמור, זה כולל את מחלת הקורונה. כמו כן, מכסה ביטוח הנסיעות לחו"ל בעבור הוצאות ניתוח, טיפול נמרץ, תרופות וכדומה. ובמקרה הצורך, כשנדרש מלווה שיגיע מישראל וישהה עם המבוטח – הביטוח יכסה בעבור כרטיס הטיסה והנסיעות, עד לגבול המצוין בפוליסה.
ביטוח הנסיעות מעניק כיסוי עבור טיפול חירום בשיניים, איתור וחילוץ, פינוי אווירי בעת הצורך, הטסה רפואית לישראל בעת הצורך ועוד. לסעיפים אלה קיימת לעיתים תקרת גבול כיסוי כספי והם כפופים כמובן לתנאי הפוליסה. בעת רכישת הביטוח, כדאי לבדוק את גבול הכיסוי שמעניקה חברת הביטוח, קיימות מספר מצומצם של חברות בשוק שאינן מגבילות את האחריות הכספית לכיסוי הוצאות רפואיות בחו"ל.
פוליסת ביטוח רפואי לחו"ל מלווה בשאלון רפואי מאוד מפורט שמוודא את מצבכם הרפואי. לאנשים עם מצב רפואי קיים שעלול להחמיר בעת השהייה מעבר לגבולות הארץ קיימים סעיפי כיסוי הקשורים להחמרה במצב הרפואי הספציפי. כך גם לגבי נשים בהריון שזכאיות לכיסוי לאירועים רפואיים הקשורים בהריון ובעובר בחו"ל.

הורדתם את האפליקציה לבד?

כל הכיסויים שציינו כאן נכללים בפוליסת הביטוח הבסיסית, בהתאם לתנאיה. בצמוד אליה מגיעה היום אפליקציה שהיא ללא ספק אחד השירותים המשמעותיים ביותר שאנחנו מקבלים מחברות הביטוח כשאנחנו טסים לחו"ל. הפניקס הייתה מבין הראשונות להציע למבוטחיה את אפליקציה עם שירותי אייר-דוקטור שמקלה משמעותית על ההתמודדות עם כל אירוע רפואי או אחר בחו"ל. לאפליקציה מאגר של למעלה מ- 20,000 רופאים, מרפאות, בתי מרקחת, בתי חולים ושירותים רפואיים נוספים ברחבי העולם ופותחת בפני מי ששוהים במדינה זרה דרך קלה ונוחה להתנהל במצבי משבר, בשפה מוכרת ובזמן אמת.
2 צפייה בגלריה
(צילום: deposit )
דרך האפליקציה אפשר לאתר מרפאה, בית חולים ובתי מרקחת קרובים, ובמיוחד ניתן לקבוע ממש תור לרופא זמין ללא תשלום וכן לאתר היכן ממוקמות מרפאות קרובות שמבצעות בדיקות קורונה. אפשר לקבוע דרכה שיחת וידאו עם רופא בעברית, לתאם תור עם רופא מקומי במקום שנוח לך, מרפאה או בחדר המלון, וניתן גם לעשות שיחת וידאו עם רופא מקומי לקבלת מרשם או הפנייה.
האפליקציה מספקת גם תמיכה בעת איחור של כבודה וקבלת סכום של 200 $ לעזרה ללא השתתפות עצמית, וקבלת החזר של הוצאות רפואיות שבכל זאת שילמתם מכיסכם וזקוקים להחזרים. האפליקציה שמספקת לכם חברת הביטוח לפני הנסיעה לחו"ל היא שירות בעל ערך מוסף רב, שירות נוח ויעיל לכל מי ששוהה במדינה זרה ומתמודד עם אירוע שמצריך טיפול רפואי או בירוקרטי. כך, שרגע לפני שרוכשים ביטוח נסיעות לחו"ל שווה לבדוק מי מחברות הביטוח מספקת לכם את האפליקציה הנוחה, העשירה והשירותית ביותר להורדה.

בידוד, הדבקה, ביטול ודחייה

החידוש המשמעותי שמציעות היום חברות הביטוח לנסיעות לחו"ל בתקופת הקורונה הם הכיסויים הייחודיים שמוצעים לנו היום ומעניקים מעטפת ביטוחית למקרים שלא חשבו עליהם קודם. ביטוחים אלה כוללים מספר תרחישים שהפכו לחלק מחיינו במהלך 2020 ואל תוך 2021 וכוללים הארכת השהות בחו"ל, קיצור הנסיעה או דחייתה מלכתחילה עוד בישראל וזאת בהנחה שאירועים אלה נגרמו ישירות בשל המגפה. אלה הרחבות לפוליסה הבסיסית, אך מייקרות אותה בסופו של דבר בשקלים בודדים ליום.
מקרה של ביטול הנסיעה מתייחס לביטולה עקב הידבקות במחלה, עקב הופעת סימפטומים בשדה התעופה שלא אפשרו עלייה לטיסה או כניסה לבידוד שבועיים לפני הטיסה. חשוב לדעת שחברות הביטוח לא יפצו מבוטחים שמבטלים את הטיסה מרצונם החופשי, אך יחזירו את דמי הביטוח. ובמקרה של סירוב עליה לטיסה בשל הופעת סימפטומים, תוודא חברת הביטוח שלפחות עד לאותו רגע דרמטי של הסירוב, בוצעו כל הבדיקות והופקו כל המסמכים הנדרשים באופן תקין ולפי הספר.
חברות הביטוח יפצו את המבוטחים הללו על אובדן כרטיסי נסיעה ותשלומים נוספים ששולמו מראש ולא ניתן לקבל עליהם החזר כמו הוצאות לינה, רכב שכור, כרטיסי נסיעה בתחבורה ציבורית ועוד.
כיסוי על הארכת השהות בחו"ל עקב מגפה מתייחס למקרים בהם מבוטחים פיתחו סימפטומים כמו חום או שיעול וסורבו בשל כך לעלות לטיסה לישראל, מבוטחים שנאלצו להיכנס לבידוד בעת השהייה בחו"ל, מקרה של הידבקות במחלה. באירועים כאלה בלבד תשלם חברת הביטוח סכום מסוים עבור כל לילה נוסף של שהייה בחו"ל (שווה לבדוק איזו מבין חברות הביטוח אינה מגבילה את מספר הלילות במקרים כאלה). פיצוי זה הוא בנוסף להוצאות הרפואיות הקשורות במחלה כולל אשפוז.
ויש עוד מקרה דרמטי שעלול לקרות וגם הוא מקבל היום כיסוי במסגרת הרחבות הקורונה, המקרה בו מוכרז על סגר מתקרב במדינת היעד, בעוד אתם שוהים בה. אירוע כזה מצריך יציאה מהירה מהמדינה ושינוי כרטיס הטיסה, שגורר לא פעם תשלומים נוספים. זאת בנוסף לביטול מקום הלינה, הרכב השכור, כרטיסי נסיעה בתחבורה ציבורית שנרכשו מבעוד מועד וכדומה. חברות הביטוח מעניקות כיסויים שונים במקרה זה, כולן מספקות פיצוי על שינוי כרטיס הטיסה.
כל המקרים הנ"ל הם כיסויים שפותחו במהלך ימי הקורונה והם יהיו זמינים לנו לרכישה כנראה לעוד שנים קדימה, גם אם יקבלו מעט שינויים והסתגלות למציאות משתנה. בכל אופן ובניגוד לכל ההצהרות ונבואות הזעם שנשמעו בתחילת תקופת המגפה, מחירי ביטוח הנסיעות לחו"ל לא הרקיעו שחקים, לא קפצו בעשרות אחוזים ולא ייקרו את הנסיעה לחו"ל בצורה משמעותית. הפער במחירי פוליסות ביטוח הנסיעות בימים שמסכות היו רק לרופאים לעומת ימינו אנו מסתכם בכמה עשרות בודדות של דולרים לשהייה של כמה ימים בחו"ל. מבין חברות הביטוח הגדולות תוכלו למצוא פוליסות מקיפות עם פרמיה של החל מ-2 דולר ליום. זכרו שהן מעניקות כיסוי בעבור פוטנציאל הוצאה של מאות אלפי דולרים של מקרים רפואיים.

כמה מילים על כבודה

לא שמענו על מקרים בהם היה קשר בין אובדן של כבודה לבין מחלת הקורונה. בכל אופן, ביטוח הנסיעות הבסיסי מספק כיסוי מסוים ומוגבל על מזוודות שאבדו בדרך ולא הגיעו ביחד עם בעליהן לשדה, כיסוי מסוים עבור גניבה של כבודה, ארנקים, שחזור מסמכים שאבדו או נגנבו, גניבה של מכשירים אלקטרוניים וגניבה של דברי ערך. לגבי המכשירים האלקטרוניים, כדאי לבדוק באופן ספציפי מול חברת הביטוח מהו גבול הכיסוי ומהו התרחיש אותו היא מבטחת. אם אתם טסים עם מכשור יקר או מתוחכם במיוחד שווה לבדוק אודות כיסוי מורחב בעבורו.
אובדן או גניבה של חפצים בחו"ל זה רגע מתסכל מאוד שעלול לחרב את היום כולו, אם לא להעיב על החופשה בכלל. עוד רגע בו אפליקציית הנסיעות תסייע ביעילות מרהיבה. חלקן יעניקו פיצוי מיידי במקרה והמזוודה ובעליה לא נחתו באותו המקום ובאותו הזמן. כולן מספקות מקום קל ונוח לניהול המקרה – דיווח, העלאת מסמכים, הגשת תביעה וגם טיפול בתביעה ומעקב אחר התקדמותה. הדיגיטל פתח גם בפני חברות הביטוח עולמות חדשים של שירות, כך שבאמת נוכל לטוס בראש שקט.