2 צפייה בגלריה
מטוס 737 של אל על. ארכיון
מטוס 737 של אל על. ארכיון
מטוס 737 של אל על. ארכיון
(צילום: זהר עזר)
חברת התעופה "אל על" תטיס את המשלחת הישראלית לאבו דאבי בשבוע הבא במטוס בואינג 737 של החברה. למרות הסכסוך המתמשך בין ועד הטייסים להנהלת החברה, הסכימו הטייסים לקחת חלק בטיסה המסחרית וההיסטורית הראשונה בין המדינות.
באל על מכשירים את מטוס ה-737 לטיסה לאבו דאבי ולא את אחד ממטוסי הדרימליינר 787 המרווחים יותר מאחר ולא עודכנו עליהם מערכות "מגן רקיע". כחלק מדרישות הביטחון, נדרשה אל על להעמיד מטוס עם מערכת המיגון שיוצרה באלביט מערכות. לפי גורמים באל על, סעודיה אישרה למטוסי החברה לעבור מעל שטחה בין היתר מאחר שעל סיפונו יהיו בכירים אמריקנים דוגמת ג'ארד קושנר. זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה שמטוס עם רישום ישראלי יעבור מעל שטח סעודיה.
הטיסה לאיחוד האמירויות נקבעה לשעה 10:00 בבוקר ביום שני, ותשוב לנתב"ג ביום שלישי בשעה 17:00.
בשל המשבר הוצאו כל טייסי החברה לחל"ת כבר בחודש יולי, אך אל על התחילה להחזיר את שלושת הטייסים הבכירים בצי לכשירות לקראת הטיסה. מטוס הבואינג שיבצע את הטיסה ההיסטורית לאיחוד האמירויות יהיה 4X-EHD, הקרוי על שם העיר "קריית גת", ובשעות הצהריים יבצע המטוס טיסות הקפה לבדיקת מערכות המטוס כחלק מהחזרה לכשירות אחרי שלא המריא מ-25 במרץ.
2 צפייה בגלריה
מסלול הטיסה ההיסטוריה לאיחוד האמירויות
מסלול הטיסה ההיסטוריה לאיחוד האמירויות
המטוס במשימת הקפה
(צילום: FlightRadar24)
עוד במסגרת המהלך יצאו הטייסים לאמסטרדם כדי לבצע סימולטור רישוי, שם יעברו הדרכה ומבחן שיחדש את רישיונם להטיס נוסעים. גורם בוועד הטייסים אמר ל-ynet כי ההחלטה להוציא את הטיסה התקבלה בגלל הסכם הנורמליזציה ההיסטורי עם איחוד האמירויות, וכי להחלטה אין קשר לעניינים החוזיים שעדיין מצויים בסכסוך משפטי בין הטייסים להנהלה. "כוחנו באחדותנו, מסיסמה למציאות", הכריז הוועד.
במקביל, "אל על" החזירה מחל"ת את מנהל צי 787 (דרימליינר) כחלק מהחזרת הצי לפעילות בימים הקרובים. בחברה נערכים להוציא טיסות מיוחדות וטיסות מטען בחודש הבא במתכונת מצומצמת, כך שתוכל לחזור בהדרגה.
בימים אלו ממתינה החברה להלוואה בערבות המדינה בסך 250 מיליון דולר במסגרת תהליך ההתייעלות שהיא עוברת עקב מצבה הכלכלי הקשה שהחריף עם משבר הקורונה והשבית אותה בצורה מוחלטת. בנוסף אמורה החברה לקבל עוד 150 מיליון דולר מהנפקת מניות לציבור לקראת סוף החודש. כזכור, אם הציבור לא ירכוש ממניות החברה, התחייבה המדינה לרכוש את המניות בעצמה, דבר שבפועל יהווה את השתלטותה על חברת התעופה.