בזמן שהעולם כולו נאבק במגפת הקורונה באמצעים כמו סגר ועטיית מסכות, בתחנת הרכבת במרכז שטוקהולם, בירת שבדיה, נצפים הנוסעים ללא מסכות. הם יורדים מהקרון או עולים אליו, וממשיכים בשגרת חייהם. עם מראות שכאלה ודאי היינו מצפים שהמודל השבדי יקרוס תחת המגפה, אך בזמן שרוב המדינות באירופה מתמודדות עם גל שני שמאיים להכות כמו הראשון, או אפילו גרוע ממנו - בשבדיה יש רק 14 חולים בטיפול נמרץ.
בניגוד לסגר השני שהוטל על התושבים בישראל, בשבדיה על 10 מיליון התושבים לא הוטל שום סגר מאז פרוץ המגפה, ולמרות זאת נרשם בה לאחרונה מספר נמוך יחסית של מקרי קורונה.
4 צפייה בגלריה
 ללא סגר, ללא מסכות. המודל השבדי
 ללא סגר, ללא מסכות. המודל השבדי
ללא סגר, ללא מסכות. המודל השבדי
(צילום: AFP)
הרשויות בשבדיה לא ממהרות לחגוג וחוזרות על האזהרה הידועה ולפיה עוד מוקדם לדעת אם ומתי תגיע ההתפרצות. לעומת זאת, בכירה במערך החירום של ארגון הבריאות העולמי, קתרין סמולווד, נלהבת מעט יותר מההצלחה בשבדיה ואמרה כי "נשמח לשמוע על השיטה השבדית יותר, יבשת אירופה יכולה ללמוד לקחים רבים". לדבריה, "עלינו להכיר בכך ששבדיה נמנעה כרגע מהעלייה במקרים שנראתה בכמה מהמדינות האחרות במערב אירופה".
על פי המרכז האירופי לבקרת מחלות ומניעתן, בשבדיה נרשמו 30.3 מקרי קורונה חדשים על כל 100 אלף תושבים ב-14 הימים האחרונים, לעומת 292.2 בספרד, 172.1 בצרפת, 61.8 בבריטניה ו-69.2 בדנמרק – כולן מדינות שהטילו סגר בשלב זה או אחר. בסך הכול, שבדיה דיווחה מפרוץ המגפה על 88,237 נשאי קורונה, ומתוכם מתו 5,864 בני אדם - מחציתם בבתי אבות.
בתחילה, רבים ממדינות שונות לא האמינו, אפילו קינאו, כשחזו בתמונות של אזרחי שבדיה אוכלים עם חברים במסעדות או לוגמים קוקטיילים על קו החוף בשטוקהולם. בתי העסק בשבדיה לא אולצו אז להיסגר.

אלא שאז הגיעה תמונת מצב קצת פחות מחמיאה או מעוררת קנאה - הקורונה תקפה בבתי האבות ובבתי החולים השבדיים, ובאמצע אפריל דווח על יותר מ-100 מתים ביממה. באותה תקופה, במדינות אחרות באירופה נרשמה ירידה בנתוני התמותה בזמן הסגר.
אבל כעת נראה שוב שחזרנו חצי שנה אחורה. כתבים מכלי תקשורת בצרפת, בריטניה ומקומות נוספים נוסעים לשטוקהולם ומנסים להבין את הצלחתה הנוכחית בטיפול במגפה, ללא סגר או מסכות.
על אף ההתלהבות המובנת, לוועדת החקירה הממשלתית בשבדיה יש כמה שאלות קשות לענות עליהן: האם הרשויות חיכו זמן רב מדי להגבלת הגישה לבתי אבות, שם התרחשו כמחצית ממקרי המוות? האם הייתה תגובה איטית גם באספקת ציוד מגן לאנשי הצוות בבתי האבות? מדוע נדרש זמן רב כל כך לבצע בדיקות רחבות היקף?
4 צפייה בגלריה
מבלים בשטוקהולם בשיא התפרצות הקורונה, באביב האחרון
מבלים בשטוקהולם בשיא התפרצות הקורונה, באביב האחרון
מבלים בשטוקהולם בשיא התפרצות הקורונה, באביב האחרון
(צילום: AFP)
מאז הגיעה המגפה לאירופה טענו גורמי בריאות כי שבדיה נוקטת גישה שהאוכלוסייה יכולה לאמץ במשך שנים, במידת הצורך. השרים השבדים חזרו על המסר: "זה מרתון, לא ספרינט". הם ציינו כי יש להתחשב בכך שעדיין לא קיים חיסון או תרופה לטיפול במגפה ולא ידוע מתי פתרונות שכאלה יגיעו.
בשבדיה האמינו במתן חירות לאוכלוסייה תוך תקווה שהאזרחים ינהגו באחריות אישית. לא הוטלו קנסות על אזרחים לעומת מדינות אחרות. הדבר נזקף לעתים קרובות לזכות המודל השבדי. כמו שהממשלה סמכה על העם - העם סמך על המומחים והמדענים שיפתחו מדיניות סבירה.
השבדים התבקשו לעבוד מהבית במידת האפשר וכן לשמור על ריחוק חברתי, וצייתו ברצון. בעוד שאנשים נוסעים כיום בתחבורה ציבורית ללא מסכות כאמור, יש לציין כי תפוסת התחבורה הציבורית פחתה בחצי השנה האחרונה.
4 צפייה בגלריה
2 מטר, בלי מסכות. בתחבורה הציבורית בשבדיה
2 מטר, בלי מסכות. בתחבורה הציבורית בשבדיה
2 מטר, בלי מסכות. בתחבורה הציבורית בשבדיה
(צילום: AFP)
גורמי בריאות בשבדיה טענו כי המסכות יכולות לספק תחושת ביטחון כוזבת שעלולה לגרום לאנשים שאובחנו כחולים לעזוב את הבית ולהתעלם מכללי הריחוק החברתי. במקום השימוש במסכות, הם מאמינים בהנחיות הפשוטות - להישאר בבית אם מתחילים לפתח תסמיני קורונה, לשמור על היגיינת ידיים ולשמור על ריחוק חברתי.
קרול רוזנגרד, בת 61, המנהלת מרכז לנערים עם מוגבלויות, סיפרה כי ראתה לא פעם אנשים שעוטים מסכה בצורה לא נכונה או מורידים אותה כדי לעשן סיגריה או לשתות מים. "לא ככה צריך לטפל בנגיף, זה לא יסייע", אמרה רוזנגרד, והסבירה מדוע היא תומכת באי-חובת עטיית מסכות: "אנשים לא יעטו מסכות במשך שנים".
פורסם לראשונה: 09:46, 21.09.20