ההפגנות ליד מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הולכות ומתעצמות, כמו גם העימותים בין המפגינים לשוטרים. ביום חמישי האחרון תיעד יובל יאירי (59) מירושלים פגיעה ישירה של סילון מים בראשו של אחד המפגינים - התיעוד בסרטון בתחילת הכתבה.
3 צפייה בגלריה
מפגין נפגע בפניו מהתזת מים של מכת"זית
מפגין נפגע בפניו מהתזת מים של מכת"זית
רגע הפגיעה
(צילום: יובל יאירי)
יאירי סיפר ל-ynet: "חזרתי הביתה ביום חמישי בלילה רטוב ועברתי על החומרים שהיו לי בטלפון מהערב ומצאתי את הסרטון שצילמתי בהילוך איטי כשהנייד שלי עטוף בשקית ניילון כדי לשמור עליו מהמים".
הוא טען: "הסרטון הזה ממחיש כמה מסוכנת פגיעה כזו של זרם מים חזק בפרצוף, ואם לא היו החברים שלו מאחוריו שעליהם הוא נפל, הוא יכל לדפוק את הראש שלו על המדרכה וזה היה נגמר אחרת לגמרי".
יש לציין כי סילוני המים שנורים ממכונית ההתזה של המשטרה (מכתז"ית) הם אמצעי פיזור הפגנות קלים ועדינים יחסית, שנמצאים בשימוש המשטרה כבר עשרות שנים ומותרים על פי חוק. בהפגנות אחרות המשטרה משתמשת לעתים בכוח רב יותר הכולל בואש גז מדמיע. מפגינים שאינם מורגלים בסיטואציה של הפרת סדר עלולים לחוות את פיזור ההמון על ידי סוסים וזרנוקי מים כאירוע מאוד אלים, אך במדרג הכוח אלו האמצעים הקלים יחסית למרות שקיים סיכוי להיפגע מאמצעים אלה.

3 צפייה בגלריה
מעצרים בהפגנה בירושלים
מעצרים בהפגנה בירושלים
מעצרים בהפגנה בירושלים
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
מעצרים בהפגנה בירושלים
מעצרים בהפגנה בירושלים
(צילום: רויטרס)
אלפים הפגינו ביום חמישי נגד ראש הממשלה במחאה על התנהלות הממשלה במשבר הקורונה ונגד חוק הקורונה, בעוד שתומכי נתניהו קיימו מפגן תמיכה בו.
במהלך ההפגנות - כמה נשים שמחו התפשטו באופן חלקי. פעילי ימין צעדו לכיוון המפגינים וצעקו: "שמאלנים בוגדים", לוחמי מג"ב בסיוע פרשים חסמו את דרכם.
אחרי שהמפגינים התפזרו סמוך ל-23:00, נותרו במקום כמה מאות מוחים שניסו לצעוד לכיוון מרכז ירושלים. שוטרים חסמו את דרכם בכוח, והם נותרו מרוכזים באזור כיכר פריז. 55 בני אדם נעצרו בחשד להפרת הסדר הציבורי, תקיפת שוטרים ותקיפת מפגינים אחרים. בין העצורים: היזם ישי גרין, ממארגני המחאה נגד נתניהו, ושלושה פעילים בארגון הימין "לה פמיליה".
ממשטרת ישראל נמסר: משטרת ישראל משתמשת במגוון אמצעים לפיזור הפרות סדר על פי מדרג ובהתאם לנהלים סדורים. מכלית ההתזה (מכת"ז), היא אחד מהאמצעים האפקטיביים לפיזור הפרות סדר, אמצעי שיעילותו הוכחה ונמצא בשימוש משטרות רבות בעולם. המכת"ז הינו אמצעי במדרג נמוך ואינו מהווה סכנה לבני אדם ולסביבה ומטרת השימוש בו היא דווקא להקטין למינימום ההכרחי את החיכוך בין כוחות המשטרה ומפרי הסדר שבהן טמון פוטנציאל היפגעות גבוה יותר בעת פיזור ההפגנות.
"השימוש במכת"ז מבוצע לאחר ניסיונות אחרים לפזר את הפרת הסדר ונועד לשמור על החוק והסדר הציבורי ולהפסיק חסימות צירים, התפרעויות אלימות וכיו"ב. נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא נאפשר הפרות סדר והתפרעויות אלימות, ונעשה שימוש מידתי ומקצועי באמצעים העומדים לרשותנו לפיזור הפרות סדר המבוצעות בניגוד לחוק".