2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
(צילום: AFP)

יותר מ-100 רופאי מחלקות פנימיות בבתי חולים בארץ שיגרו היום (ד') מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולשר האוצר ישראל כץ, ובו שטחו את טענותיהם בדבר מצבה של מערכת הבריאות ברקע העלייה החדה במספר המאובחנים החדשים עם נגיף הקורונה.
"מזה שנתיים שאנחנו מתריעים, בכל מקום אפשרי בממשלת ישראל, שהרפואה הפנימית חייבת לקבל מענים על מנת להתמודד עם האתגרים המורכבים, ועל אחת כמה וכמה בתקופת הקורונה", כתבו.





2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו
(צילום: אלכס גמבורג )


על פי משרד הבריאות, אתמול אובחנו 1,320 נדבקים בקורונה. מדובר במספר המאובחנים הגדול ביותר בארץ ביממה מפרוץ המגפה, כשהשיא הקודם, לפני שישה ימים היה 1,140. זו גם הפעם השלישית בשבוע האחרון שמספר המאובחנים היומי גדול מאלף. במספר החולים שמצבם קשה חלה עלייה משמעותית: כעת מצבם של 107 מהחולים מוגדר קשה לעומת 86 בעדכון שהועבר אתמול בערב.
המכתב התייחס לדו"ח ועדת טור כספא מלפני כשנה, שבמסקנותיה הומלץ על שורה של צעדים לשיפור מצבן של המחלקות, ובהם העלאת מספר התקנים בכל מחלקה ל-16 וצמצום מספר המיטות: "מאז אנחנו תקועים במילים ולא במעשים. בתהליכים ולא בהחלטות. החורף הקרוב יכול להיות אכזרי במיוחד. אנחנו, כלל מנהלי המחלקות הפנימיות בישראל, מתריעים בפניכם: המחלקות הפנימיות לא ערוכות ולא מוכנות להתמודד עם אתגרי החורף הקרוב.
"לאורך כל השנים מעולם לא פגענו במקבלי השירות. לא השבתנו פעילות, לא קיימנו אספות מחאה, לא פנינו לבג"ץ, לא חסמנו צמתים ולא נקטנו אמצעים שכל יום מחדש ממליצים לנו לנקוט. הכדור בידיכם עכשיו: האם מערכת כמונו, מסורה, אחראית, מקצועית, רתומה, נאמנה, שמעמידה את השירות לאזרח מעל לכל, ראויה לקבל את אמונכם המלא באמצעות אימוץ המלצות דו"ח טור כספא, או חלילה, האם צריך להשתמש במה שאנחנו נמנעים ממנו עד עכשיו כדי לעשות כן".


טענות הרופאים מגיעות על רקע פתיחת מחלקות הקורונה בבתי החולים השונים, שלמעשה מביאות להגברת עומס האשפוז על יתר המחלקות הפנימיות. בנוסף מתמודדים בתי החולים עם כניסתם של חברי צוות רבים לבידוד, מה שמצמצם עוד יותר את מצבת כוח האדם.
יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, הוסיף: "אנחנו מחכים לראות צעדים אופרטיביים. ככל שהזמן עובר הקורונה מרימה את ראשה והזמן עד החורף מתקצר והולך. שום דבר אחר לא קורה. בשבועות האחרונים לא ניתנו תקנים חדשים. הייתה חלוקה של מכשירי אולטרסאונד למחלקות אך לא כל המחלקות קיבלו אותן. אנחנו עדיין במרוץ בעניין, אך אפילו את הדבר הסמלי הזה לא הצלחנו לקבל בצורה חד משמעית. בעיקר מה שמדאיג זה ששעון החול מתקצר. השילוב של קורונה ושפעת יביא לכך שלא נדע באיזה חולה מדובר ולא נדע איפה לאשפז אותו".


מוקדם יותר שיגרו גם רופאי המחלקות לרפואה דחופה (מלר"דים) וחדרי המיון מכתב לשר אדלשטיין ובו טענות דומות ואזהרות מפני העתיד לבוא במערכת האשפוז ובבתי החולים.
על רקע העומס בחדרי המיון שמטפלים כעת בחולים הרגילים ובמקביל באלה העלולים להיות נשאי קורונה נכתב: "זעקתנו הרמה נשמעה שוב ושוב אך נענתה בקול ענות חלושה, מלווה בהצהרת כוונות והלכה למעשה מעט החלטות או מעשים. המשבר הבריאותי הנוכחי פגש מלכתחילה מערך רפואה דחופה 'רזה' אשר מיצה את סף יכולת הקיבולת ופועל בחוסר התאמת משאבים ובאי ספיקה.
"נכון לימים אלו אנו עומדים בפני אתגר משולב של עומס הנובע מהמשך מתן מענה רפואי שגרתי ובמקביל עליה במספר הפונים בהקשר של מחלת הקורונה. הדבר מחייב הכשרה ופתיחת אתרים נוספים יעודים למטופלים מאומתים וחשודים, שינוי שיטות עבודה ויצירת גמישות תפעולית בהתאם לתחלואה, עיכוב האבחון והטיפול בשל נטל ההגבלות וההתאמות המתבקשות עפ"י הנחיות אפידמיולוגיות ומניעת זיהומים. בנוסף לאמור קיים אתגר ממשי ומתמשך של יציאת צוותים לבידוד בשל חשיפות במסגרת הטיפול".