1 צפייה בגלריה
מנדלבליט ואוחנה
מנדלבליט ואוחנה
מנדלבליט ואוחנה
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
הקרב על הייעוץ המשפטי: בחוות דעת שהעביר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הוא התנגד מכל וכל לבקשת השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה להשתתפות של 'יועץ משפטי חיצוני' שימסור בקבינט הקורונה את דעתו בנושא ההפגנות בסגר.
"במצב הדברים הנוכחי אין כל טעם בטענת השר לביטחון פנים כאילו התעוררה איזו מחלוקת ביחס לחוות דעתי ואני מתנגד בתוקף להשתתפות של 'יועץ משפטי חיצוני' מטעם השר בישיבת ועדת השרים", כתב מנדלבליט. "דבר כזה לא קרה, למיטב ידיעתי, משך כל שנות עבודתה של הממשלה, ולא בכדי, שכן מדובר בשינוי סדרי בראשית".
מנדלבליט הזכיר "ניסיון אחד שנערך לפני כשנה על ידי השר אוחנה לעשות כן, אגב דיון בממשלה על הצעת החלטה שיזם ואשר קבעתי כי קיימת מניעה משפטית באישורה על ידי הממשלה, לא יצא בסופו של דבר אל הפועל, ופרופ' אביעד בקשי נותר מחוץ לחדר הדיונים".

גם הפעם ניסה אוחנה להביא לדיון את בקשי ממכון קהלת כדי שיציג חוות דעת שונה בנושא ההפגנות. מזכיר הממשלה הפיץ לשרים את חוות הדעת הפרטית של בקשי, אבל בכחול לבן סירבו לאפשר לו להיכנס, לאחר שכבר אתמול זעם מנדלבליט על היוזמה.
"הקבינט יתחיל רק ברגע שיופסקו ניסיונות הטריקים והשטיקים ונוכל להתרכז בטובת הציבור לפי הנהלים והכללים", אמרו בכחול לבן. גורמים במפלגה הוסיפו: "לממשלת ישראל יש רק ייעוץ משפטי אחד מוסמך. לא נאפשר פוליטיזציה של עבודת הדרג המקצועי בממשלה. הקבינט יחל רק כאשר הליכוד ימשוך את חוות הדעת החיצוניות". בעקבות דרישת כחול לבן מזכירות הממשלה משכה את חוות הדעת.
גורמים משפטיים בכירים הבהירו כי מדובר בניסיון של השר אוחנה ומקורביו לעקוף את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה ובפועל לפגוע במוסד ובעומד בראשו. מאז ומתמיד נקבע שעמדת היועץ המשפטי לממשלה היא הקובעת בייעוץ המשפטי לכל גופי המדינה השונים, והדבר אף קיבל חיזוק בפסיקות רבות של בג"ץ.
הגורמים אמרו בנוסף כי "יותר משעמדתו של שר המשפטים אבי ניסנקורן ושל כחול לבן נועדה להעניק גיבוי ליועץ מנדלבליט, היא נועדה להגן על מוסדות המדינה מפני מחטפים חוקתיים".