בימים האחרונים החלו העצמאים לקבל את המקדמות שהוכרזו בשבוע שעבר במסגרת הצגת התוכנית הכלכלית, אך הסכומים שהועברו לרובם הסתכמו בכמה מאות שקלים בודדים - ולטענתם שיטת החישוב של משרד האוצר בעייתית
פנינית, בעלת צהרון בפתח תקווה, התבשרה היום (שלישי) בהודעה שהמענק שיועבר לחשבון הבנק שלה עומד על 1,342 שקל - כשרק השכירות על המקום, מבלי לחשב את המשכורות, ההסעות וההוצאות הנוספות, עומדת על 10,000 שקל.
5 צפייה בגלריה
מענק מענקים מס הכנסה עצמאים בעלי עסקים נגיף קורונה
מענק מענקים מס הכנסה עצמאים בעלי עסקים נגיף קורונה
המענקים הזעומים
(צילום: שאול גולן)
פנינית פתחה את הצהרון שלה בשנת 2018, ומאחר שמשרד האוצר מחשב את המענקים לפי ההכנסות באותה השנה, המקדמה שקיבלה כלל לא שיקפה את הרווחים וההפסדים שהיא חווה היום. "אני כבר 11 שנים בתחום, ומעולם לא היה חודש יולי עם כל כך מעט ילדים בצהרון. השתמשתי בכל החסכונות שהיו לי, לקחתי הלוואה, והתחננתי לבעל הבית שיוריד לי בשכירות. זה פשוט משפיל".
5 צפייה בגלריה
המענק של אבירן לוי
המענק של אבירן לוי
מענקים שקיבלו בעלי עסקים
גם בפעימה הקודמת פנינית קיבלה את אותו הסכום, כך שהכנסותיה בארבעת החודשים האחרונים הסתכמו ב-2,704 שקל. "זה לא משנה עבורנו כלום, ובטח לא מסייע לנו לשרוד את המשבר הזה. כשאמרו שהמענקים יגיעו ל-7,500 לא דמיינתי שזה מה שאקבל", אמרה.
גם מתן, בעל עסק ללוגיסטיקה ולכוח אדם לאירועים בדרום הארץ, קיבל הודעה על מקדמה בסך 930 שקל, שחושבה לפי ההכנסות ב-2018. "העסק נפתח לקראת סוף השנה, והמענק בכלל לא משקף את ההכנסות של 2019", אמר בשיחה עם ynet. בשונה מפנינית, מתן לא היה זכאי לפעימה הראשונה ולשלישית: "זה המענק המיידי שהבטיחו לנו? עושים מאיתנו צחוק. כל עסק צריך לקבל משהו סמלי, בסביבות ה-5,000 שקל. למי הסכומים האלה מסייעים? אולי למדינה, אבל לעצמאים בטוח לא".
5 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
ההפגנה במוצאי שבת בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
אצל חגית, מתווכת עצמאית שכמו מתן גם היא פתחה את העסק בסוף 2018, המצב דומה. "איך מחשבים את 2020 לפי 2018? איך זה קשור?", שאלה. במאי האחרון קיבלה חגית מענק בודד על סך 700 שקל ובכך תמו הכנסותיה. "ממרץ ועד יוני לא הכנסתי שקל, איך אני אמורה לשרוד?". גם הספרית מיטל סלע משלומי לא נמנית על רשימת הזכאים: "נפגעתי מהקורונה כמו כל בעל עסק אחר ולא קיבלתי שקל. עכשיו כשהמספרה פתוחה אבל הרווחים ירדו משמעותית - הפחד הכי גדול שלי זה מסגר נוסף. אז בכלל אהיה אבודה".
5 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
אך גם לבעלי עסקים שרגילים להכנסות גבוהות - ובהתאם לכך קיבלו גם מענקים שמתקרבים לסכום המירבי שהמדינה התחייבה אליו, המצב לא פשוט. קרן גדות ירדן, שמחזיקה ארבעה גנים פרטיים בתל אביב, תקבל מחר מענק בסך 6,669 שקל - וטוענת כי ביחס להוצאות של העסק שלה מדובר בסכום מזערי. "רק השכירות שאני משלמת היא 45 אלף שקל. מה עם פנסיה, שכירות, אוכל לילדים שלי? המענקים שקיבלתי בכל ארבעת החודשים האחרונים לא מכסים חודש אחד של שכירות", אמרה.
רועי טפר, בעל עסק לצילום באילת, סיפר כי לפי ההודעה שקיבל ייכנסו מחר לחשבונו 7,500 שקל - אך כל הכסף ייבלע במינוס. "זה לא מכסה לי אפילו שליש מההוצאות. הענף שלנו קרס, ולא נראה שזה ישתנה בחודשים הקרובים".
5 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
דנה זטלאוי כהן, יועצת מס וראש אגף המסים בקהילת העצמאים "אני שולמן", אמרה כי שיטת החישוב בעייתית בגלל הייחוס ל-2018. "השנה הזאת לא משקפת את ההכנסות של הרבה עסקים. עסק שפתח ב-2018 לא מרוויח כפי שהרוויח בשנה שלאחר מכן". זטלאוי כהן פנתה למשרד האוצר עם הצעה לחשב את המענקים לפי פברואר 2020, חודש לפני ההגבלות ואמרה כי בעיניה זהו המדד הנכון ביותר לפיצוי העסקים, לפי ההכנסה המבוטחת בביטוח הלאומי.
בנוסף, טענה כי המענקים שייכנסו מחר לחשבונות הבנק מגיעים מאוחר מדי: "הסיוע הזה לא יצליח להרים את בעלי העסקים חזרה, התוכנית הכלכלית צריכה לעבור שינויים כדי שתהיה טובה, וההצלחה תימדד בביצוע".