מה גרם לך לבחור להתמקצע דווקא בתחום החובות?"העבר שלי. אני איבדתי בגיל צעיר אבא שהשאיר הרבה חובות ואמא שלי עבדה יום ולילה. מי שהתמודד בפועל עם החובות והנושים בדלתות היא אני. זו נבואה של אבי שאמר שאהיה עורכת דין בתחום הזה.
לאורך השנים מלווה אותי המשפט שבתחום הזה ובעולם בכלל צריך יותר אנשים עם נשמה ופחות אנשים עם לב של אבן ואני משתדלת לשמור על הגישה הזאת."
מה לדעתך חשוב לדעת על התחום?
"אם מתעלמים דברים לא נעלמים אלא מתעצמים. עדיף להתמודד מאשר להתנהג כבת יענה, אחרת העניינים מסתבכים והבעיות הופכות סבוכות יותר.
בשנים האחרונות הגישה של המחוקק תואמת לגישה הזו – אצל רוב האנשים שנקלעים לחובות זה לא קורה עקב נוכלות או זדון, אלא בשל התנהלות כלכלית לא נכונה או סיבות משנה. לכן הכיוון היום הוא שיקום כלכלי תוך השבת חובות וכבר לא מתייחסים לחייב כעבריין.
מהי התכונה החשובה ביותר לעו"ד בתחום החובות?
שילוב של מקצועיות ואנושיות – לראות את מי שמולך בגובה העיניים מחד ולהתייחס בכבוד.
מבחינה מקצועית, אסור לוותר על עדכון תמידי בפסיקה וחקיקה. צריך להיות בקיא בכל ההליכים והחידושים האחרונים.
נדרשות גם יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא כדי להגיע לפתרונות שמתאימים לאנשים שונים."
האם משבר הקורונה השפיע על העבודה?
"אני חושבת שתמיד היו אנשים שהסתבכו בחובות, אבל אין ספק שמבחינה כלכלית הקורונה פגעה דרמטית בהרבה אנשים ועסקים ואנחנו עוד לא קולטים את ממדי המשבר.
הבנקים כבר מפסיקים לדחות תשלומים ומי שצריך להחזיר את הדחיות מתחיל להרגיש את החבל סביב הצוואר.
עסקים שהיו גבוליים מקבלים מכה רצינית עם המשבר הזה, כמו גם משקי בית שנמצאים בחובות גדולים. אי החזרה למקומות עבודה וסיום הסיוע הממשלתי יעשה הרבה נזק לאנשים האלה.
מעמד הביניים פשוט קיבל מכה כלכלית קשה ואני צופה שאת העלייה הזאת נראה אף יותר מעכשיו ובתחילת השנה הבאה."
ספרי לנו על יום ממוצע בחייך
"כל יום מלא בפגישות מיילים וטלפונים. התמודדות עם סיפורים אנושיים לא פשוטים, נגיעה בסיפורים קשים. אנשים שלא תמיד ידם משגת קבלת של טיפול משפטי ראוי וזה מייצר אצלי הרבה קונפליקטים. המון דיונים בבתי משפט, הרבה פסיכולוגיה ותמיכה בלקוחות גם ברובד הנפשי.
אני מאמינה שכל אדם זכאי לייצוג ראוי ואני הכי גמישה שיש בעולם עבור החייבים."
1 צפייה בגלריה
עו"ד שרון אורן
עו"ד שרון אורן
עו"ד שרון אורן
(צילום: שני גביזון)
האם חל שינוי משמעותי במקצוע בשנים האחרונות?
"לצערי גורמים לא מקצועיים נכנסו לתחום. אני נתקלת בהרבה מקרים של גופים שכביכול מספקים שירותים לחייבים, החל משירותי מימון חריגים ועד לייצוג משפטי שהוא לא על ידי עורכי דין. הגורמים האלה מנצלים את החייבים ומעמיקים את הבורות שלהם, ולצערי בישראל הדבר הזה צובר תאוצה ומכניס חייבים רבים לצרות."
מה היית ממליצה לאנשים שנקלעים לחובות לפעול?
"קודם כל להתייחס לדרישת החוב או לבעיה שנוצרה ולא לטאטא מתחת לשטיח. דבר שני לפנות ישר לעוד שעוסק בתחום החובות."
באיזה הישג מקצועי את גאה במיוחד?
"תיק שהיה מול גוף פיננסי גדול במדינה תפח והגיע לסכום אדיר של מיליונים, התיק התנהל מעל 20 שנה לפני הגעתו אלי. בשיתוף פעולה מצד כל הגורמים הסדרנו חוב בדרך של פשרה שהביאה את החייב לשלם סכום של מאות שקלים בחודש. היום הוא בעל עסק מצליח. לראות אותו גאה, מגדל ילדים ומפרנס משפחה, זה ממלא אותי כל יום.
היה מקרה נוסף של זוג צעיר שבנסיבות לא פשוטות של החיים נכנסו לחובות שלא באשמתם. תוך ליווי צמוד הצלחתי לייצר פתרון מהיר לשיקום החיים הכלכליים והמשפחתיים שלהם. הרשם השתמש בשיקול הדעת שלו ויצר למעשה אופק ועתיד לזוג הצעיר.
לקוח אחר שלאחר שכבר קיבל הפטר מחובות בסך עשרות מיליונים אחרי תהליך קשה ועדיין נותר עם חוב מזונות. בקשה שהגשתי לפריסת תשלום חוב מזונות עבר התקבלה והעניקה לו אפשרות לשלם על פי יכולתו ולא להיכנס למאסר."
מה הלקוחות שלך לא יודעים עלייך ויכול להפתיע אותם?
"שאני לא ממגדל השן – אני הייתי בחובות עקב אבי ולכן אני עובדת מהלב והנשמה. המקום שבו אני מתחברת לחייבים הוא ההבנה העצמית כי אני באתי משם. אין לקוחות שלי שיודעים שהייתי במצב הזה."

עו"ד שרון אורן מייצגת חייבים וזוכים בתחום החובות, פשיטת רגל, חדלות פרעון והוצאה לפועל
*המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.