לפני קצת יותר מ-15 שנים, נחשף ליני וייסמן, הבעלים של חברת 'וייסמן תקן מיזוג', למאמר באנגלית בנושא 'חיידקים מסוכנים במערכות מיזוג האוויר ותסמונת הבניין החולה'. "התחלתי לחקור וללמוד אותו, וכך נכנסתי לעולם שהמודעות אליו שאפה לאפס באותו זמן בארץ", מעיד וייסמן.
תסמונת הבניין החולה נובעת מזיהום אוויר בתוך חללים סגורים, המגיע מחיידקים המצטברים בסביבה לחה, בסוללות יחידות מיזוג האוויר ובתעלות מערכת מיזוג האוויר. חיידקים אלו משתחררים לחלל הפנימי של הבניין, בתוך חדרי החולים / האורחים, ומסכנים את השוהים בו. "בין התסמינים הידועים אפשר לציין קשיי נשימה, כאבי ראש, עצבנות וצינון", אומר וייסמן. "הסכנה הגדולה נמצאת בהצטברות של חיידק הליגיונלה, שעלול לגרום למחלה מסוכנת ואף מסכנת חיים. בכל מקום לח ורטוב, החיידקים יכולים להתרבות בקלות ולסכן את בריאות הציבור".
עם הידע שצבר בנושא, הגיע וייסמן לאחד מבתי החולים בישראל והציע לפרק את יחידת המיזוג בחדר של חולה כדי לבדוק המצב הפנימי שלה מבפנים. "לצערי בתחילת הדרך נתקלתי בספקנות. מהנדסי מיזוג האוויר או מנהלי האחזקה, שאת חלקם הכרתי מעבודות קודמות, הצהירו שאנחנו לא עומדים למצוא כלום בתוך התעלות והסוללות של המערכת. אך כשפירקנו את המזגנים, חשכו עיניי, וגם עיניהם".
3 צפייה בגלריה
 חיידקים הקיימים במערכת מיזוג האוויר
 חיידקים הקיימים במערכת מיזוג האוויר
חיידקים הקיימים במערכת מיזוג האוויר
(צילום: וייסמן תקן מיזוג)

מבית חולים ראשון ועד טיפול באלפי בניינים ומוסדות ברחבי הארץ

וייסמן מנסה כבר קרוב לשני עשורים להטמיע את המודעות בקרב הגורמים הרלוונטיים בכל הנוגע לסכנות הפוטנציאליות של הזנחת ניקוי מערכות מיזוג האוויר מבפנים.
"אנו מנקים את המערכות עם חומרים ירוקים בלבד, על מנת שלא ליצור קונוטציות שליליות או ריחות לא נעימים. רוב העבודה היא עבודת ידיים חזקה ונכונה, על מנת שנוכל לפרק את המנועים כדי להגיע לסוללות המיזוג ולנקות אותן", מספר וייסמן. לדבריו, חשוב לפרק את המערכות בצורה נכונה ומקיפה, כדי להגיע לסוללות המלוכלכות ולהעניק להן טיפול וניקוי יסודי.
על פי נוהל מערכות מיזוג אויר AC-01 של משרד הבריאות, יש לבצע ניקוי שכזה פעם בשנה לכל הפחות. "בארצות הברית קיים תקן מחמיר בנושא, אך בישראל עדיין מדובר בהמלצה בלבד", אומר וייסמן.
בימים אלו, פועלת 'וייסמן תקן מיזוג' באופן שוטף מול בתי חולים פרטיים, בתי חולים ציבוריים, קופות חולים, מעבדות, רשתות מזון, רשתות פארם, בנקים, מפעלי תעשייה, בנייני משרדים, אולמות תצוגה, ועוד החברות והמוסדות מהמובילים במשק.
וייסמן תקן מיזוג אוויר היא החברה היחידה בישראל עם תעודת ISO על ניקוי ואחזקת מערכות מיזוג אוויר ובעלת מספר ספק של משרד הביטחון.
"נכון להיום כל הפעילות שלנו מתמקדת בניקוי מערכות מיזוג אוויר, ואנחנו ממשיכים להפיץ את הבשורה ולנסות ללמד את החברות והגופים ברחבי הארץ על הדרך הנכונה לשמור על בריאות האנשים הנמצאים בבניינים שלהם", אומר וייסמן. "עם זאת, על פי הערכה גסה שלי, פחות מ-10% מהמוסדות, בתי החולים, קופות החולים, רשתות המסחר ובתי המלון, אכן מבצעים את הניקוי בצורה נכונה ועל פי ההמלצות".
3 צפייה בגלריה
לפני ואחרי הניקיון
לפני ואחרי הניקיון
לפני ואחרי הניקיון
(צילום: וייסמן תקן מיזוג)

ניקוי פילטרים זה לא מספיק - הסכנה נמצאת עמוק בפנים

וייסמן מפציר במוסדות ובגופים המנהלים בניינים בישראל לחקור ולבדוק מה מצב מערכות מיזוג האוויר מבפנים. "באופן כללי, המידע הזמין בנושא מדבר בעיקר על ניקוי פילטרים ומזניח את הניקוי של המערכת מבפנים, מה שעלול להוביל להצטברות של חיידקים ועובש במשך שנים".
לכן, אסור לעצור בניקוי פילטרים בלבד ולהזניח את הניקוי העמוק. "צריך לבצע ניקוי עמוק, באמצעות חומרים כימיים ירוקים ולא מזיקים לסביבה, על מנת להסיר את המזהמים, החיידקים והלכלוך, וכן להפחית את הסיכוי לתסמינים והידבקות במחלות", אומר וייסמן. "כמובן שחשוב וצריך לתחזק היטב את הפילטרים, אבל חשוב יותר לנקות באופן יסודי את החלקים הפנימיים לפחות פעם בשנה, על פי ההמלצות. ניקוי פילטרים בלי ניקוי עמוק הוא כמו כוסות רוח למת, מבחינתי. ניקוי עמוק הוא הדרך היחידה להפסיק לפגוע בסביבה וביקרים לנו".
"בבתי החולים זה יכול להיות הילדים שלנו, ההורים שלנו או אנחנו. בתי מלון ומקומות עבודה הם חללים שאנחנו נמצאים בהם רוב שעות היום. כשאנשים נכנסים לבית חולים עם מחלה אחת ויוצאים עם מחלה זיהומית אחרת, כדאי לפעמים להסתכל אל פתחי מערכת המיזוג, ולהבין מאיפה היא יכולה להגיע", אומר וייסמן.

איך יודעים שמערכת המיזוג מלוכלכת מבפנים? טיפ קטן שיעזור לבריאות שלכם

על מנת להבין האם מקום העבודה שלכם או סניף הבנק המקומי אכן מבצעים את הניקיון הראוי, יש לוייסמן בדיקה פשוטה שתעזור לכם להבין. "הרימו את הראש למעלה, לא משנה איפה אתם - בבנק, ברשת מזון, סניף פארם, מקום עבודה, קניון, בית חולים או כל עסק בחלל סגור - ותבדקו את תריסי יציאת האוויר. אם הם שחורים, יש סיכוי לחיידקים, לכלוך ועובש בתוך המערכת פנימה. למרבה הצער, כמעט בכל חדר מלון שתיכנסו אליו, החדר יכול להיות נקי ומצוחצח, אבל תריס המזגן יהיה שחור והמזגן ירעיש, מה שלא מבשר טובות על מצב המערכת מבפנים, או שלחילופין ניקו את התריס מבחוץ ולא בטוח שניקו מבפנים את סוללות המיזוג".
3 צפייה בגלריה
תהליך עבודת הניקיון"
תהליך עבודת הניקיון"
תהליך עבודת הניקיון"
(צילום: וייסמן תקן מיזוג)

אוויר נקי יותר, עובדים חולים פחות, תפוקה גדולה יותר

"עם השנים הצטרפו עוד ועוד מקומות עבודה שמעריכים את העובדים שלהם ואת העבודה שלהם, והבינו שצריך לנקות את מערכות מיזוג האוויר", אומר וייסמן. "כך העובדים חולים פחות, ועל פי מחקרים רבים, עובדים שנושמים אוויר צח יותר לוקחים פחות ימי מחלה, והתפוקה של מקום העבודה משתפרת".
על מנת להוכיח את האפקט החיובי של נשימת אוויר נקי יותר, וייסמן משתמש בדוגמה עדכנית: "אם לוקחים לדוגמה את המסכה שאנחנו משתמשים בה בתקופת הקורונה. האחוזים של חולי השפעת ירדו פלאים בבתי החולים ובקופות החולים, ככל הנראה משום שאנחנו מסננים את האוויר שנכנס לגופנו".
בתור החברה המובילה בישראל בתחומה, וייסמן תקן מיזוג אוויר ממשיכה בכל שנה לצרף לרשימת הלקוחות שלה מוסדות, חברות וגופים שגילו את הסכנות הפוטנציאליות והחליטו שהם רוצים לשמור בצורה טובה ויעילה יותר על בריאות העובדים, החולים והלקוחות שלהם.
"אנו נשמח לשרת כל גורם בישראל שאחראי על תחזוקת מערכת מיזוג אוויר, כדי ליצור יחד סביבה נקייה, נאותה וירוקה יותר, ועם הרבה פחות מחלות", מסכם וייסמן.
רוצים לשמור על אוויר נקי עבור העובדים, החולים, המבקרים או הלקוחות שלכם? לפרטים על השירותים של וייסמן תקן מיזוג, היכנסו>>