מאות בני אדם הפגינו אמש (א') ברחבת מוזיאון תל אביב במחאה על החלטת בג"ץ שלא להרוס את ביתו של המחבל נזמי אבו-בכר, הנאשם בהריגת לוחם סיירת גולני עמית בן יגאל במהלך פעילות מבצעית בכפר יעבד בחודש מאי האחרון. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב בין היתר "אבן זה נשק", "העם דורש צדק לעמית" וקראו: "העם דורש צדק משפטי".
5 צפייה בגלריה
משפחתו של עמית ז"ל
משפחתו של עמית ז"ל
משפחתו של עמית בן יגאל ז"ל
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
ברוך בן יגאל אביו של עמית ז"ל
ברוך בן יגאל אביו של עמית ז"ל
ברוך בן יגאל אביו של עמית ז"ל
(צילום: מוטי קמחי)
במהלך נאומו של השר לשעבר איוב קרא פרצו קריאות "מוות לערבים" מהקהל - אך השר לשעבר התעלם. ברוך בן יגאל, אביו של עמית, התפרץ לבמה וקטע את נאומו של השר: "בעצרת הזאת לא יקראו מוות לערבים - ומי שלא מוצא חן בעיניו שילך מפה", אמר.
"הגיע הזמן שבמדינת ישראל ידעו שמי שמרים אצבע על הארץ הקדושה הזאת - מקומו בקבר, אנחנו לא באירופה", אמר השר לשעבר. "הלוואי שהיינו בנורבגיה או בשבדיה, והחדשות שלנו היו על לווייתנים או מזג אוויר. אבל אנחנו באי קדוש ומיוחד שצריך לשמור עליו מטרוריסטים ואיסלאמיסטים שצריכים להיכנס לקבר".
5 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
בנאום שנשא האב אמר בן יגאל כי "עמית לא שירת בצבא הגנה ליהודים, אלא בצבא הגנה לישראל. הוא הגן על כל אזרחי ישראל, יהודים ושאינם יהודים. זאת לא הפגנה נגד השופטים ומערכת המשפט, כי יש לנו הרבה כבוד והערכה למשפט. אבל איך יכול להיות שהשופט קרא קבע שהריסת בית מחבל זה רק במקרה קיצון? מה זה מקרה קיצון? רצח חייל זה לא מקרה קיצון? תרשו לי, השופטים מזוז וקרא, לספר לכם מה קרה לנו מאז חודש מאי: הבתים שלי ושל נאווה נהרסו. שנינו הורים בלי חלומות כי חלמנו שעמית יהיה עורך דין כמו שהוא רצה, ושיביא לנו נכדים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
"שלחנו ילד לצבא וקיבלנו אותו בארון מכוסה בדגל ישראל", הוסיף האב. "אני פונה לנשיאת בית המשפט העליון, אין מנוס אלא לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב של שופטים, וחשוב לנו שכבוד הנשיאה תדע שאנחנו לא פועלים מתוך נקמה, כי הנקמה שלנו היא רק בעשייה חיובית ובצורה של הנצחה".
נאווה רביבו, אימו של עמית, הוסיפה בהפגנה כי "היום אנחנו נחזיר את ההרתעה ליושנה. די לשנאה, כן לאהבה. די לפילוג, כן לאיחוד. די למלחמות ולקנאה וכן לשלום ולפרגון. עמית התגייס לשירות משמעותי כדי להגן על מדינת ישראל ללא הבדל דת מין ומגדר, ורצה לסיים את שירותו בגאווה. הוא חלם לבנות לעצמו בית קטן עם אושר ולהביא ילדים כדי להמשיך ולחנך לערכים שהוא גדל עליהם, שהתגבשו אצלו לאחר שחזר ממסע בפולין.
"אני נאלצת לעמוד כאן עם לב שבור, מדממת וקמה כל בוקר מחדש לצאת מהחושך אל האור ואוספת את השברים כדי לבנות בית חדש. אני מבקשת מכל אחד מאיתנו: בואו נבנה את הבית האישי שלנו עם אהבה בינינו, כדי שבתים אחרים לא יהרסו. בואו נדרוש את הצדק לעמית, שהרוצח שלו הוא בדיוק המקרה להרתעה: אומרים בפה אחד שצריך להרוס את בית המחבל לאלתר, וההרתעה תהרוס כל מימון של טרור. למען יראו וייראו".
הראל, חברו של בן יגאל מסיירת גולני, אמר על הבמה: "עמית נפל. לא נהרג במקרה ולא נפגע בטעות. כשעמית הרים את ראשו ונשקו כדי לשמור על הצוות בחיים, הוא שילם על כך בחייו. רוצח חיכה לו למעלה עם סלע כבד שהכין מבעוד מועד, איתו תכנן לרצוח ילד במדים. עמית ספג את המכה הקשה בגופו ובכך הציל אחרים. בית המשפט קיבל לצערי החלטה שגויה, הזויה ומנותקת מהמציאות".
פורסם לראשונה: 22:44, 16.08.20