ספר לנו קצת על הייחודיות של המשרד שלך
אני חושב שהייחודיות של המשרד שלנו מצויה בשלוש נקודות עיקריות: הראשונה, ניסיון חיים ייחודי – גם שלי וגם של צוות המשרד. אני מגיע מהעולם העסקים ובעל ניסיון רב בצד המסחרי של הדברים, הצוות שלי מגוון ומביא איתו ניסיון חיים עמוק בתחומים הספציפיים בהם כל אחד עוסק.
הנקודה השנייה היא מעטפת כוללת ללקוחות – יש לנו מחלקה מסחרית שמנוהלת על-ידי עו"ד שיש לו יותר מ-15 שנות ניסיון בתחומי המשפט המסחרי והליטיגציה. מחלקת התכנון והבנייה שלנו מנוהלת על-ידי עו"ד הודיה לנדסמן שמשמשת גם כתובעת של המועצה האזורית עמק הירדן ובעלת ניסיון רב בתחום. כל נושא האגודות השיתופיות ועסקאות המקרקעין מנוהל על-ידי עו"ד דגן סלע. דגן, כמוני, הוא רב סרן ומתנדב למילואים כך שהנתינה היא בשורשינו. משה טלר פועל במחלקה הבינלאומית שלנו. הוא בעל רישיון עריכת דין קנדי וליווה חברות בקנה מידה לאומי גדול – מבחינתנו הוא סוג של זכייה בלוטו. בנוסף, אנחנו עומדים לצד הלקוחות (חברות, אגודות ובודדים) ומטפלים בעבורם בגביית חובות, פשיטות רגל, דיני נזיקין, לשון הרע ועוד. פעילות זו מנוהלת בין היתר על ידי עו"ד זוהרית חינגה.
הנקודה השלישית היא נתינה לקהילה – עצם המיקום של המשרד שלנו בלב קיבוץ כחלק מההתיישבות העובדת הוא אמירה חד משמעית ללקוחות שלנו: אנחנו חלק מכם ומהעשייה שלכם.
מה החזון שלך?
להמשיך ולפעול תוך הגדלת הפעילות ומתן שרות צמוד וליווי ללקוחותינו, יש לנו מוטו: אם אפשר להימנע מסכסוך על ידי חשיבה מוקדמת, כאשר פשרה לפעמים היא דרך עדיפה ביחס לעריכת משפט. אצלנו "משפטים" זה ראשי תיבות: "מוטב שיעשה פשרה טרם יעשה משפט".
מה חשוב לדעת על התחום המסחרי שרוב האנשים לא יודעים?
אנשים חושבים שעו"ד מסחרי חייב בהכרח לריב או לנהל הרבה סכסוכים האמת היא שזאת הסתכלות רדודה. בעולם העסקי אנחנו מנסים לחשוב כמו הלקוח – שמטרתו אינה מלחמה אלא צמיחה. לכן, מערכת ההסכמים שלנו תמיד תנוסח במטרה להביא לצמיחה. בנוסף, האווירה אצלנו ביתית ומשפחתית וזה מקרין החוצה ללקוחות. אנחנו רואים כל תיק כהכי יקר ללקוח ולנו באותה מידה – זאת ההסתכלות שלנו.
מה גרם לך לבחור דווקא בתחום זה?
ההיסטוריה שלי כיזם. הקמתי חברות מגיל צעיר וכשהגעתי לתחום המשפט רציתי להביא את ניסיון החיים שלי ללקוחות. ידע ומידע אפשר לרכוש אבל ניסיון חיים צוברים לבד: במהלך השנים בהם פעלתי בעולם העסקים אישרתי תוכניות לפני ועדי הנהלה ודירקטוריונים, הוצאתי אישורים חורגים לשימוש נדל"ני, פעם "ברח" לי ספק מסין, הגנתי על סימני מסחר בהם השקענו וצברתי המון ניסיון בהתמודדות עם בעיות מסחריות, שיקולי מיסוי, מימון, הסכמים מול עובדים ועוד. כשהגעתי לתחום המשפט– כל העולם המסחרי התחבר לי, הנושאים שמעסיקים את לקוחות המשרד מוכרים ממקור ראשון.
עולם התוכן הזה שבו אני בקיא, של אנשי עסקים חושבים ויוצרים וגם נכשלים לעיתים, הוא העולם שממנו באתי ואני מבין אותו בצורה מוחלטת, אוהב אותו ומחובר אליו מאוד. כששואלים אותי האם הייתי בוחר אחרת אני נותן דוגמה: גם אם אזכה בלוטו בסכום עתק אמשיך לעשות את אותו הדבר למחרת בבוקר כי אני במקום הנכון.
ספר לנו על הישג מקצועי שאתה גאה בו במיוחד
פנה אליי לקוח שחברה גדולה התקשרה איתו במסכת הסכמים להפצה גלובלית של מוצריו והשקעה בכושר הייצור. כעבור זמן מה ניסו לעשות לו תרגיל השתלטות גס. כשהלקוח הגיע אלי מצבו המשפטי היה רע ונאלצנו להתמודד מול אחד המשרדים הגדולים בישראל שביקשו למנות לו כונס. אבל הצלחנו למנוע את זה והיום החברה שלו נמצאת בבעלותו המלאה ופורחת.
דוגמא נוספת שממלאת אותי גאווה היא לקוח שהקים חברת סטארט-אפ עם יכולות מדהימות, החברה עבדה עם הגופים הכי גדולים בישראל. אבל מערכת ההסכמים שלה לא הייתה טובה ובגלל חוסר הבהירות של החוזים עם הלקוחות נגרמו לה הפסדי עתק. בעקבות זאת, נאלצנו להכניס את החברה להבראה ובזכות ההליך שניהלנו היא השתקמה במקום להתפרק. כך הצלחנו להטיב לא רק את מצב החברה ובעל המניות אלא גם ספקים ועובדים רבים.
מה היית ממליץ לאנשי עסקים בתחילת דרכם?
כשמתחילים עסק צריך לדעת מי האנשים שעובדים איתך. כשנכנסים לשותפות צריך לעשות תיאום ציפיות. לא מדובר רק על עריכת הסכם מייסדים ומסמכים משפטיים של הקמת חברה אלא שיש הכרך לבצע תיאום ציפיות בשיחה פתוחה בין שותפים לעתיד, פעולה שרצוי שתהיה מלווה באיש מקצוע. הקמת החברה, רגולציה, מיקום העסק, סדר הפעולות, ביטוחים ועוד המון נושאים מחייבים מעורבות וייעוץ מקצועי של עורך דין. הישיבה והחשיבה המקדימה מונעת חיכוכים מיותרים בעתיד. יש לזכור: חברה מתחילה להצליח כשכולם עסוקים בעשייה ולא בכיבוי שריפות.
האם חל שינוי משמעותי במקצוע בשנים האחרונות?
הגלובליזציה, היכולות הטכנולוגיות והשיפור המטורף ביכולות השינוע והייצור הובילו לשינויים רבים. עולם העסקים עובר היום שינוי דרמטי – התחרות עולה, השווקים נפתחים וחברה צריכה היום לחשוב ולתכנן כבר מהיום הראשון על שיווק עולמי. גם משרדי עורכי דין הפכו לנותני שירותים חובקי עולם.
מבחינה משפטית, המיסוי השתנה והיום כבר פחות נפוץ לרשום חברות בכל מיני מקלטי מס ואם פעם בנק היה נותן אשראי על בסיס אמון אישי החוקים השתנו ונקבעו כללים נוקשים בנושא.
מה השאיפה שלך כעורך דין?
הייתי רוצה לדעת שעזרתי ללקוחות שלי ולעסקים שלהם להצליח. אני שואף להיות מקצוען ולתת ללקוח את הטוב ביותר – לא רק בשבילו אלא גם בשביל עצמי. זה מדרבן אותי ללמוד ולהתעדכן כל הזמן ואני מאמין שככה ראוי. המקצוע שלי הוא מקצוע יפה שדרכו אני זוכה לפגוש אנשים רבים וטובים ולעזור להם.

* עו"ד דקל מנחמי בעל משרד עורכי דין ומגשרים, העוסק בתחום המסחרי, דיני מקרקעין ואגודות שיתופיות.
**המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פורסם לראשונה: 12:21, 25.04.21