השנה האחרונה העלתה באופן משמעותי את חשיבות מפעל הצלת המזון והעברת סלי מזון למשפחות נזקקות. ב-2020, שנת הקורונה, 42% מהמשפחות בישראל היו מתחת לקו העוני, לעומת 35% אחוזים ב-2019 – כך על פי נתוני הביטוח הלאומי. כדי להבין את הנתון הזה, חשוב לדעת, שמשפחות מתחת לקו העוני חיות באי ביטחון תזונתי חמור הבא לידי ביטוי בהיעדר יכולת כלכלית ונגישות סדירה לתזונה בסיסית הנדרשת לקיום מאוזן ובריא. המספרים הללו הם לא פחות מעדות למשבר שסביר שילך ויחמיר עם הזמן בשל השלכות הקורונה. מצבן של המשפחות האלה מאלץ אותן לעשות ויתורים משמעותיים כמו ויתור על ארוחות, על מזונות הכרחיים ומזינים כדי שיהיה להן מספיק כסף לתרופות או לשכר דירה.

"פנייה לקבלת סיוע בצורך בסיסי כמזון תמיד מלווה בתחושה של בושה ולרוב תהיה פעמים רבות המוצא האחרון עבור אותן משפחות. לכן, הנתונים יכולים להיות חמורים יותר מהמוצג בדו"ח", אומרת רוני אבירי, מנהלת מחלקת פיתוח משאבים ותחום הצלת מזון בארגון "לתת".
ארגון "לתת" משמש כארגון גג ובנק מזון ארצי, המקיים שותפות עם 180 עמותות וארגונים מקומיים ומפעיל 27 אלף מתנדבים בשנה. הארגון מסייע בכל רחבי הארץ ובכל מגזרי החברה הישראלית ותומך באופן קבוע בעשרות אלפי משפחות, קשישים וניצולי שואה. מפעל הצלת המזון הוא חלק מרכזי בעשייה של הארגון.

לכולם מגיע לחגוג את החגים

שיתופי הפעולה שמקיים "לתת" הם מהדרכים המרכזיות של הארגון לעזור למשפחות הזקוקות להם. כאלה הם שיתופי הפעולה עם חברות מזון גדולות, כמו זה עם אסם נסטלה, שרואה בפעילות למען הקהילה ערך עליון.
"הפעילות המשותפת עם 'לתת' היא חלק ממגוון הפעילויות הרחב של מעורבות אסם נסטלה בחברה ובקהילה: הן ברמה המקומית, באתרי הייצור והפעילות של החברה, והן ברמה הכלל-ארצית ובמחויבות החברתית הכוללת", אומר אבי בן אסאייג, מנכ"ל קבוצת אסם נסטלה. "אנחנו רוצים לתרום לקהילה ככל הניתן, החל מהעברת אריזות מזון לקשישים ומעוטי יכולת ועד להפצה של המארזים וחלוקתם בשטח, בכל עת. גם עכשיו עם ישראל חווה חוויות כלכליות מורכבות, המחירים בחוץ עולים ושיעורי האבטלה עדיין גבוהים ואנשים רבים זקוקים לתמיכה הזו. אנחנו כאן גם בעת הזו כדי להמשיך ולתמוך בתושבי מדינת ישראל שזקוקים לעזרה הזו."
אסם נסטלה חרתה על דגלה החברתי לפעול לצמצום אי הביטחון התזונתי בישראל ממנו סובלים לפי נתוני דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון "לתת" כ-656 אלף משפחות בישראל, ובשנה האחרונה והמשמעותית, פעל שיתוף הפעולה בכמה ערוצים במקביל – החברה תרמה מוצרי מזון כל הזמן, תמכה כלכלית ל"קרן החירום" של "לתת" ויועדה ישירות לנפגעי הקורונה. "אנחנו כחברה ישראלית שורשית רואים כחלק מהאחריות שלנו, שהמוצרים שלנו יהיו נגישים לכל תושבי המדינה גם בחנויות וגם דרך סלי המזון", מסבירה חן ריבנר, מנהלת אחריות תאגידית באסם-נסטלה. בשנת 2021 הגדלנו את התרומות שלנו בשנת הקורונה בכ-60% בכדי לתת מענה לצרכים שעלו – הענקנו מארזי סיוע לקשישים, תרמנו מדי חודש מאות מארזים מפנקים לצוותים הרפואיים ואף הקמנו פוד טראק שהגיש מזון חם לצוותים במרכזיים הרפואיים. בנוסף, יזמנו יחד עם מד"א את האוטובוס אמבולנס, הראשון והיחיד בעולם- מדובר בפתרון שמאפשר פינוי רפואי מהיר של עד 13 איש, כששניים מהם נמצאים ביחידת טיפול נמרץ פנימית ו-11 יושבים בחלק האחורי".
2 צפייה בגלריה
(צילום: BlackBox)
למעשה, שיתוף פעולה בין אסם נסטלה לארגון "לתת" נמשך כבר 20 שנה וכולל לא רק הצלת מזון אלא גם תרומות מזון ייעודיות והתנדבות עובדי אסם נסטלה באריזה, בחלוקה ובסיוע בפעילות "לתת" לאורך כל השנה.
עובדי אסם נסטלה ומתנדבי "לתת" הגיעו בשבוע שעבר למרכז הלוגיסטי של אסם נסטלה בשוהם, שם ארזו יחד סלי מזון שכוללים מגוון ממוצרי אסם נסטלה ומוצרים יסוד נוספים ומיועדים למשפחות הזקוקות לכך.
"התמיכה של אסם נסטלה היא תמיכה מאוד משמעותית לפעילות שלנו", אומרת אבירי. "אסם נסטלה תומכים בתרומה של מוצרי מזון בשווי מיליוני שקלים בשנה ובתרומות כספיות. תרומה נוספת היא של עובדי אסם נסטלה, שמתנדבים ב'לתת' על בסיס קבוע במהלך השנה באריזת סלי מזון וחלוקתם לנזקקים."
השותפות האסטרטגית ההדוקה של אסם נסטלה עם ארגון "לתת" מאפשרת להציל מזון לטובת אנשים הזקוקים לו ולהעביר אותו אליהם דרך רשת העמותות השותפות של הארגון. בנוסף, אסם נסטלה מתגייסת בתרומות ייעודיות שאינן תרומות של "הצלת מזון" כאשר עולה צורך, כפי שקרה בתקופת הקורונה ולקראת חגי ישראל או בעת מבצעים ואירועים ביטחוניים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: BlackBox)

הערך המוסף של הצלת מזון

מעבר לתרומה לחברה ולקהילה, יש להצלת מזון גם ערך אקולוגי-סביבתי. "השמדת מזון מחייבת הטמנה וטיפול בפסולת", מסביר בן אסאייג. "אסם נסטלה מחויבת למדיניות צמצום טביעת הרגל הסביבתית, הפחתת פליטות מזהמים ומזעור פסולת. הצלת מזון היא מהלך מתבקש, המשרת את החזון הזה. אנחנו מנסים בכל דרך להציל מזון בהיקף של מיליון שקלים מדי שנה ולהעביר אותו לארגון 'לתת' ולעזור לחלק אותו למי שזקוק לו".
"תרומת אסם נסטלה לאורך השנים והתגייסותה הייעודית כשזה צו השעה, מהווה נדבך מרכזי ומשמעותי ביכולתו של ארגון לתת להעניק סיוע לסובלים מאי ביטחון תזונתי בישראל. רק השבוע, עשרות עובדי אסם נסטלה ארזו במרכז הלוגיסטי של החברה אלפי מארזים לקראת יום העצמאות. בהמשך למשבר הקורונה, החלטנו גם לתגבר את הסיוע במזון לשטח ככל שניתן. חברות כמו אסם נסטלה מבינות את המשמעות והחשיבות של "לתת", לתת חזרה לחברה ולקהילה בה הן פועלות. מבחינתנו, החברה מבטאת את ההתגייסות של המגזר העסקי, ונותנת לנו ביטחון ביכולת שלנו למלא את הייעוד ואת המשימות שלקחנו על עצמנו." מסכמת אבירי.