אחרי כמעט 24 שעות בלי נתונים מעודכנים ממשרד הבריאות, בעקבות תקלה טכנית, פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר הבוקר (יום רביעי) ל-ynet כי ביממה האחרונה אובחנו 6,861 מאומתים חדשים שנושאים את הנגיף.
בסביבתו של גמזו הסבירו כי הנתון הדרמטי הזה, שגבוה ביותר מאלף מהשיא היומי הקודם, הוא תוצאה של דיגום נרחב ביום שני אחרי החג. לפי הנתונים המעודכנים הבוקר, אתמול פוענחו 59,169 בדיקות - רובן מיום שני וחלקן מאתמול. יש להדגיש כי לא מדובר בדבר חריג, והנתון היומי משקף לעיתים גם נתונים מימים קודמים. במקביל להגדלת מספר הבדיקות, שיעור התוצאות החיוביות גדל גם הוא, ועומד על 11.6%.
הבוקר, בשעה 11:30, צפוי קבינט הקורונה להתכנס מחדש כדי לדון בהידוק ההגבלות בסגר, במטרה לבלום את ההתפשטות של הנגיף. הדיון הבוקר ייערך לאחר שאתמול דנו חברי קבינט הקורונה כמעט תשע שעות בסוגיה, אך לא הגיעו להסכמה סביב שאלת ההפגנות. בדיון אתמול הוחלט לאמץ את ההצעה של השר גבי אשכנזי להקים צוות בין-משרדי שיגבש מתווה מסודר להפגנות ולתפילות, שיוצג הבוקר לקבינט הקורונה.
3 צפייה בגלריה
הזינוק בתחלואה נמשך, הממשלה תהדק את הסגר?. במחלקת הקורונה בברזילי
הזינוק בתחלואה נמשך, הממשלה תהדק את הסגר?. במחלקת הקורונה בברזילי
הזינוק בתחלואה נמשך, הממשלה תהדק את הסגר?. במחלקת הקורונה בברזילי
(צילום: AFP)

בראיון הבוקר לרדיו ירושלים התייחס פרופ' גמזו לסוגיית ההפגנות ואמר כי "יש הדבקה בכל התקהלות, אין התקהלות שחסינה מהדבקה". לדבריו ברמת התחלואה הקיימת בישראל, שבה יש נדבקים רבים לא רק בערים אדומות, יש "סיכוי גבוה" כלשונו שחלק מהמפגינים הם נשאים בעצמם, ולא יודעים על כך. "ברור שכשמורידים את המסכה כדי לצעוק בהפגנה או כשמסכה נופלת או שבלהט ההתלהבות המסכה זזה הצידה, ברור לך מה קורה", אמר.
גמזו הוסיף כי אם הממשלה תחליט לאמץ מתווה שיגביל את ההפגנות, הוא יתמוך בכך. "מבחינתי כרגע מגבלות התנועה צריכות להיות על כל דבר שהוא", אמר. גמזו התייחס גם ל"חוק הקורונה הגדול" שמתיר קיום הפגנות, ולדבריו בחקיקתו באופן זה הכנסת "שמה לעצמה מכשול". הוא הציע להגביל את מספר המפגינים לעשרות או למאות: "לדברים סמליים שמכבדים את הדמוקרטיה".
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו ""מתנצל בפני החברה החרדית אם הרגישה שאנחנו מסמנים אותה"
רוני גמזו ""מתנצל בפני החברה החרדית אם הרגישה שאנחנו מסמנים אותה"
"להגביל את מספר המפגינים לרמה סמלית שתכבד את הדמוקרטיה". גמזו
(צילום: לע"מ)
פרויקטור הקורונה הבטיח בראיון הבוקר כי עם סיום הסגר, מועד שטרם ברור לחלוטין, "לא נפתח כמו שהיה בפעם הקודמת - לא מערכת חינוך ולא בילויים ולא פנאי ולא קניונים ולא מסעדות. הכול יהיה מאוד מאוד מדוד, מאוד מאוד זהיר, מאוד מאוד הדרגתי".
בדיון אתמול בקבינט הקורונה הציג פרופ' גמזו רשימת מגבלות אפשרית להגבלת התקהלויות: סגירת בתי הכנסת ואיסור התקהלויות חג רחבות; סגירה מלאה של שווקים כולל שוק ארבעת המינים; אכיפה מוגבלת לאיסור מקוואות ביום כיפור; צמצום פעילות מקומות עבודה: המגזר הפרטי יצומצם ל-50 אחוזים והמגזר הציבורי יעבור לעבוד במתכונת חירום בלבד.
פרופ' רן בליצר, ראש צוות היועצים של פרופ' גמזו, המליץ להחליט על מגבלה של עד חמישה אנשים בחלל סגור - במקום עשרה, ולאפשר לאוכלוסיות בסיכון ולבני משפחותיהן לא להגיע לעבודה. שר המדע יזהר שי הסכים ואמר שנכון להקטין ל-5-6 אנשים. פרופ' ינון אשכנזי מהאוניברסיטה העברית הוסיף: "אם הקצב לא יירד, נגיע לאלף מתים בחודש. צריך להמשיך עם 'מגן אבות ואימהות' ולהפסיק התקהלות בלי שום חריגים".
3 צפייה בגלריה
הפגנה בבלפור, תפילה בבני ברק
הפגנה בבלפור, תפילה בבני ברק
מתפללים בבני ברק ומפגינים בבלפור. דין דומה?
(צילום: AFP, gettyimages)
ראש המל"ל מאיר בן שבת הציע לנקוט צעדים מיידים ולא לחכות עם ההחלטות. בן שבת אמר שכאדם דתי הוא תומך בסגירת בתי הכנסת ביום כיפור. לדבריו, יש להתפלל ביום הכיפורים ובסוכות בשטחים פתוחים בלבד מבלי להיכנס לבתי הכנסת.
בדיון התריעו נציגי מערכת הבריאות מפני מחסור חמור בכוח אדם בבתי החולים. בתגובה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה להפעיל חוק שיאפשר לחייב רופאים ממערכת הבריאות הפרטית להתגייס למאבק בקורונה - גם בניגוד לרצונם. סוגיה נוספת שעלתה לדיון היא ההחמרה בהגבלות, ושר הפנים אריה דרעי כעס על הכוונה להגביל תפילות ומנגד לאשר הפגנות.
לדבריו, "ההגבלות האלה עושות המון נזק, המגזר החרדי רוצה למרוד. מה עם ההפגנות וחופי הים?". דרעי הוסיף שהוא מוכן לשוחח עם רבנים כדי להוציא פסקים שאוסרים להיכנס לבתי הכנסת, אך דרש דין דומה גם להפגנות.
מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי ופרויקטור הקורונה גמזו הזהירו בדיון מפני מחסור חמור בכוח אדם בבתי החולים. מהסקירה של השניים עלה גם כי מערכת הבריאות יכולה לטפל ב-1,500 חולים קשים בכפוף לגיוס 2,500 אחיות נוספות, הכנסת סטודנטים לרפואה בשנים 6-5, החזרת אנשים מפנסיה והבאת רופאים ממערכת הבריאות הפרטית. בתגובה, נתניהו הנחה להפעיל חוק שיאפשר לחייב רופאים ממערכת הבריאות הפרטית להתגייס למאבק בקורונה - גם בניגוד לרצונם.
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בדיון כי "שני מנהלי בתי חולים אמרו שניתן לטפל ב-1,500 חולים קשים. זה אומר שהגבול העליון של בתי החולים הוא 3,000 חולי קורונה בסך הכל - כולל הקלים". הוא דחה את ההצעה להקים בית חולים שדה צבאי: "זה לא עניין של בית חולים שדה. חייבים לתגבר את כוח האדם. הרופאים אומרים שיכול להיות שמספר החולים יעלה ואיכות הטיפול תרד. ככה זה ייראה אם נהיה על 1,500 חולים קשים".