3 צפייה בגלריה
מבחן באוניברסיטת ת"א
מבחן באוניברסיטת ת"א
מבחן באוניברסיטת תל אביב. התנגדות ממשרד הבריאות
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הודיע לשר להשכלה גבוהה זאב אלקין כי לא יאשר קיום של בחינות פרונטליות במתכונת נרחבת באוניברסיטאות ובמכללות. המסר הועבר לאלקין במכתב לקראת דיון מיוחד שיתקיים הבוקר (יום ה') במועצה להשכלה גבוהה בנוגע למתווה קיום הבחינות, ובסופו צפויה להתקיים הצבעה.
לקראת הדיון הכינו ארבעה איגודים מתווים שונים לקיום המבחנים בצל משבר הקורונה. ועד ראשי האוניברסיטאות הציע לקיים בחינות רבות באוניברסיטאות, אולם לוי דחה במכתבו את ההצעה, מאחר שלדבריו, "מפגש של סטודנטים רבים מהווה פוטנציאל הדבקה לא מבוטל".
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי בתדרוך כתבים על מצב הדבקה בנגיף הקורונה בישראל
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי בתדרוך כתבים על מצב הדבקה בנגיף הקורונה בישראל
"פוטנציאל הדבקה". פרופ' חזי לוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לוי קיבל את הצעת המתווה של התאחדות הסטודנטים הארצית, לפיה מנכ"ל משרד הבריאות יקבע את הרף העליון לכמות הבחינות בכל מוסד. הוא קיבל גם את הצעת המתווה של מועצת נשיאי המכללות האקדמיות לחינוך ואת זו של ועד המוסדות הלא מתוקצבים, שגורסות כי יש לקיים עד 10 אחוזים מהבחינות באופן פרונטלי בקמפוסים.
"קראתי את ההצעות מהגופים השונים לקיום בחינות לצד הקורונה, אך לצערי איני יכול לתמוך ולאשר את קיום הבחינות במתכונת נרחבת", כתב לוי לאלקין. "עלינו לצמצם ככל שניתן את ההתקהלויות והמגעים. אנחנו סבורים כי סך הבחינות הפרונטליות צריך להיות נמוך הרבה יותר מהמבוקש – אך ורק במקרים חריגים ולא יותר מ-10% מסך הבחינות המתוכננות".
במכתב, קרא לוי למל"ג לערוך עבודת מטה ולהצביע על הבחינות ההכרחיות לקיום באופן פרונטלי, תוך נימוק הסיבות שלא מאפשרות את קיומן בצורה מקוונת. "בכל מקרה, על בחינות אלו להתקיים בהתאם לנוהל הבחינות אשר פורסם על ידי משרד הבריאות זה מכבר", כתב. "אני מכיר את הקושי באי-קיום בחינות פרונטליות בחלק מהמקצועות, אך אבקש להבין את השעה יוצאת הדופן שבה אנו נמצאים".
לוי קרא גם להיערך לקראת שנת הלימודים האקדמית הבאה ולבצע את ההתאמות הנדרשות. "מתוך הנחה כי הקורונה תמשיך ותלווה אותנו בצורה כזו או אחרת, על כולנו להיערך כבר כעת", כתב. "אני וגורמי המקצוע במשרד הבריאות פתוחים לשיח יצירתי ומפרה בעניין זה".
3 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
התעמת עם ראשי האוניברסיטאות. אלקין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי שעה, מסתמן שהמוסדות שינקטו במתווים שאושרו על-ידי לוי יוכלו כבר החל מיום ראשון לקיים מבחנים פרונטליים בהיקף של עד 10%.
נזכיר כי צו בריאות העם שנכנס לתוקף ביום ראשון האחרון, בעקבות החלטת קבינט הקורונה, אוסר על קיום מבחנים פרונטליים בקמפוסים. ראשי האוניברסיטאות התנגדו נחרצות לצו ודרשו לאפשר להם לקיים עד 50% מהבחינות בקמפוסים. עם פרסום הצו, הודיעו האוניברסיטאות על דחיית חלק מהבחינות למועד בלתי-ידוע, מאחר שלא ניתן לקיימן באופן מקוון.

"50% מהבחינות במדעים פיזיקליים - במוסדות"

על-פי הצעת המתווה של ועד ראשי האוניברסיטאות, שנדחה כאמור על-ידי מנכ"ל משרד הבריאות, בין 30% ל-50% מהבחינות במקצועות הרפואיים, בהנדסה ובמדעי החיים וביו-רפואה יתקיימו בקמפוס, בעוד שהבחינות במדעים מדויקים כמו מדעי המחשב ומתמטיקה יתקיימו בהיקף של בין 35% ל-50% בקמפוס.
ראשי האוניברסיטאות הציעו לקיים בקמפוס מחצית מהבחינות במדעים פיזיקליים – כימיה ופיזיקה, ולקיים בין 30% ל-40% מהבחינות במדעי החברה, משפטים, מנהל עסקים, עבודה סוציאלית וחינוך בקמפוסים. בתחומי מדעי הרוח והאומנות הציעו ראשי האוניברסיטאות לקיים בין 20% ל-30% מהבחינות בקמפוסים.

התאחדות הסטודנטים הארצית, שהצעתה התקבלה על-ידי פרופ' לוי, הציעה לקבוע את הרף העליון לכמות הבחינות על-ידי מנכ"ל משרד הבריאות – רף שיתעדכן בהתאם לשינויים בתחלואה. בהתאחדות הציעו עוד כי לכל מוסד אקדמי תהיה אוטונומיה להגדיר אילו בחינות יתקיימו באופן פרונטלי לאחר התייעצות עם אגודת הסטודנטים במוסד.
במתווה ההתאחדות הוצע עוד לאפשר לסטודנטים שאין באפשרותם להיבחן באופן מקוון מחוץ לקמפוסים בשל היעדר אמצעים למבחנים מרחוק להיבחן באופן פרונטלי תחת הנחיות התו הסגול. כמו כן, הוצע לתת מענה חלופי לסטודנטים שנדבקו בנגיף או ששוהים בבידוד, כמו גם לכאלה שמוגדרים בקבוצת סיכון או מתגוררים עם בני אדם שמוגדרים בקבוצת סיכון.
מועצת נשיאי המכללות האקדמיות לחינוך הציעה לקיים עד 10% מכלל המבחנים במוסדות באופן פרונטלי, וציינה כי המבחנים הפרונטליים צריכים להתקיים לאחר בדיקה שאי אפשר לקיימם בפורמט אחר. המועצה פירטה דוגמאות שונות לבחינות כאלו: קורס מעשי בעזרה ראשונה, מבחנים מעשיים בחינוך גופני, בחינות מעבדה, בחינות מעשיות באומנות ותאטרון, בחינות בעיצוב גרפי ועוד.
ועד המוסדות הלא-מתוקצבים הציע גם כן לקיים עד 10% מכלל הבחינות במוסד באופן פרונטלי, אך רק כאלה שיש לקיימן במעבדות או כאלה שכרוכות בהתנסות מעשית. בוועד ציינו עוד כי יש לקיים באופן פרונטלי גם בחינות במקצועות מתמטיים או כמותיים ובחינות במקצועות ליבה כמו משפטים, חשבונאות, סיעוד ומקצועות הטעונים רישוי של משרד הבריאות.