היום (רביעי) פורסמו תמונות ראשונות מזירת התקרית ביום שני בהר דב שמראות את נתיב המחבלים ושרידי הירי של צה"ל. כוח יוניפי"ל שסייר במקום החל בחקירה.
5 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
זירת האירוע
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מציין כי הממצאים של חקירת יוניפי"ל יכולים לכלול רסיסי פגזים ותרמילים וסימני פגיעה אחרים של חימושים שירה צה"ל, וגם חפצים או תחמושת שאנשי חיזבאללה השאירו אחריהם. עד שיוניפי"ל לא יפרסם מה נמצא ולמי היה שייך, נותרה רק העובדה שמישהו ירה בשטח לאחרונה - וזה יכול להיות עם או בלי סיבה אמיתית.
סביר שיוניפי"ל נזהר שלא לפרסם דו"ח כזה כי הוא חושש מעימות עם חיזבאללה או עם ישראל. אם יעשה זאת בהמשך, אפשר גם להניח שאם חסן נסראללה ימשיך להתכחש לעובדות, הוא עשוי לראות על מסכי הטלוויזיה קטע וידאו מפליל שקרוב לוודאי ישנו בידי צה"ל, אך הוא אינו עושה בו שימוש בינתיים כדי לא להביך את חיזבאללה.
מפרטים נוספים על האירוע עולה כי חוליית המחבלים הגיעה יחסית מרחוק, צעדה כמה קילומטרים בשטח הלבנוני, בתנועה מבצעית וברמה גבוהה יחסית. החוליה, שמנתה שלושה עד חמישה מחבלים, טיפסה מאות מטרים מהמורדות הלבנוניים של הר דב, עם ציוד הלחימה שנשאה, שכלל לא רק כלי נשק.

זיהוי החוליה שהתקדמה בחסות הסבך אך בזוויות טיפוס תלולות, ובחום הכבד שהורגש השבוע גם ברום, התרחש עוד בטרם חצתה את הגבול נטול הגדר, ומפקדים בכירים בגזרה ובצבא צפו בה באופן שאפשר לשלוט על תנועתה בכל שלב.

מעקב של שעות

בסך הכול שהתה החוליה דקות בודדות בשטח ישראלי, לאחר שחצתה ציר בהר והתקרבה עד כדי כמה מאות מטרים בודדים מטנק ישראלי וממוצב צה"לי סמוך.
רק בתום כמה דקות של מתח, שבהן המפקדים בגזרה הבינו שהחוליה עדיין לא התמקמה לביצוע הירי המסיבי שתכננה, הוחלט לירות לאזורה מנשק קל וממקלעים - אך רק במטרה להניסה ולא לפגוע בחבריה.
5 צפייה בגלריה
תגבור כוחות צה"ל ברמת הגולן
תגבור כוחות צה"ל ברמת הגולן
כוחות צה"ל בצפון
(צילום: AFP)
יצוין כי התצפית על החוליה, שזוהתה על-ידי צה"ל עוד בשעות הבוקר המוקדמות של יום שני, נמשכה כמה שעות, ורק בשעה 15:20 נפתחה לעברה אש. השעות הארוכות שבהן צעדה החוליה באיטיות ובטיפוס על השלוחות הלבנוניות של הר דב הביאו למחזה יוצא דופן: בניגוד לאירועים מתפרצים שנמשכים דקות ומנוהלים על-ידי דרג טקטי כמו מ"פ, מג"ד או מח"ט, בתנועת המחבלים צפו במשך שעות גם הפיקוד הבכיר בצפון, מבעד למסכים בחמ"ל שבפיקוד. כך שבהחלטה לפתוח באש בעיתוי ולכיוון שנבחרו, מבלי להרוג את המחבלים, היה מעורב מפקד הפיקוד בעצמו, אלוף אמיר ברעם.
בצה"ל משדרים מסרים ברורים שלפיהם לא הייתה כוונה לפגוע במחבלים שחצו לשטח ישראל אך לא סיכנו אזרחים בהר נטול היישובים והיו כל הזמן בשליטה של כוחות צה"ל, במטרה לשכנע את חיזבאללה "לסיים את האירוע" ולהימנע מניסיון נקמה נוסף.
יחד עם זאת, החשש טרם הוסר ופריסת הכוחות הרבים לצד הכוננות הגבוהה תישמר גם בסוף השבוע. בצבא לא שוללים את האפשרות שחיזבאללה ינסה לפגע גם במהלך החג המוסלמי שיצוין מחר.