באי קיושו בדרום מערב יפן יורדים בימים האחרונים גשמים עזים, שגרמו להצפות ולמותם של עשרות בני אדם. הגשמים המשיכו לרדת גם היום, ועוד נהר אחד לפחות עלה על גדותיו.
בשלושת הימים האחרונים סובל האזור משיטפונות וממפולות. בשידורי הטלוויזיה נראו רחובות שהוצפו. גשר קרס, מכוניות התהפכו ומסוק פינה גבר מבית שהוצף. התושבים שטים בסירות ומסייעים לחלץ לכודים.
8 צפייה בגלריה
יפן שיטפונות הצפות קומאמוטו האי קיושו
יפן שיטפונות הצפות קומאמוטו האי קיושו
תושבים מבקשים עזרה בקומאמוטו ביפן
(צילום: רויטרס, Kyodo)


8 צפייה בגלריה
יפן שיטפונות הצפות קומאמוטו האי קיושו
יפן שיטפונות הצפות קומאמוטו האי קיושו
(צילום: רויטרס, Kyodo)
באחד האזורים שהוצפו תושבים כתבו על הארץ "אורז, מים, SOS". תושבים אחרים נופפו במגבות בתקווה שמסוקי החילוץ יראו אותם ויצליחו להביא להם את הסיוע הדרוש.
מניין ההרוגים עומד כרגע על 44. מדובר באסון הטבע הקשה ביפן מאז אוקטובר, אז נהרגו כ-90 איש בסופת הטייפון האגיביס. יפן נמצאת בעיצומה של עונת הגשמים, שמלווה לעיתים בשיטפונות קטלניים. ב-2018 יותר מ-200 איש נהרגו בשיטפונות באזור.
14 מההרוגים באי קיושו היו בבית אבות שהוצף באזור קומאמוטו, שנמצא במרכז האי. בית האבות הוצף אחרי שנהר סמוך עלה על גדותיו. קומאמוטו הוא האזור שספג את הנזק הקשה ביותר בשיטפונות.
הרשויות ביפן הורו ליותר מחצי מיליון תושבים באי קיושו להתפנות, ובנוסף המליצו לעוד עשרות אלפי תושבים במערב המדינה לעזוב את בתיהם. ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, הורה לערוך מבצעי חילוץ והצלה מסביב לשעון. כרגע ידוע על עשרה נעדרים.


"אני קורא לכל האזרחים לעקוב אחרי המידע שמספקות הרשויות המקומיות, ולהיות מוכנים לנקוט צעדים נוספים שיצילו את החיים שלהם", אמר אבה בתחילת ישיבה של הצוות הממשלתי שמתמודד עם השיטפונות. אבה הזהיר שבימים הקרובים ירדו גשמים עזים באזורים נוספים.
יושיהידה סוגה, מזכיר הממשלה, אמר ש-40,000 איש מ"כוחות ההגנה העצמית" של יפן מעורבים במשימות החילוץ בדרום מערב יפן. גורם בכוחות הסיוע אמר שבגלל הגשמים העזים בוטלו חלק מהטיסות של מסוקי החילוץ באזור האסון.

8 צפייה בגלריה
סין הצפות בעיר ווהאן
סין הצפות בעיר ווהאן
הצפות בעיר ווהאן
(צילום: EPA)
סוגה הוסיף שבמקלטים שאליהם הגיעו התושבים שעזבו את הבתים נוקטים אמצעי זהירות כדי למנוע את התפשטות הקורונה: במקלטים מחלקים חומרי חיטוי ומבקשים מהמפונים לשמור על מרחק.
גם בעיר ווהאן במרכז סין, שבה התפרץ נגיף הקורונה בסוף 2019, יורדים בימים האחרונים גשמים עזים שגרמו להצפות. בעקבות גשמים וסופות רעמים, גם באזור נהר היאנגצה שעובר בעיר, התרעת השיטפונות בווהאן עלתה מרמה 2 לרמה 3 (הרמה הגבוהה ביותר היא 4). הרשויות הורו לתושבים, שהיו בסגר ממושך בגלל נגיף הקורונה, להישאר בבתים בגלל מזג האוויר הסוער.
מזג האוויר היום בסין היה סוער, וגשמים עזים ירדו מצ'ונצ'ינג בדרם מערב המדינה עד לשנחאי שבחוף המזרחי.