בארצות הברית נפתחת הערב (יום ב') הוועידה הדמוקרטית הארצית, הכינוס שעורכת המפלגה הדמוקרטית פעם בארבע שנים ושבו ימונה ג'ו ביידן רשמית למועמד המפלגה לנשיאות. בניגוד לשנים רגילות, שבהן מושכת אליה הוועידה עשרות אלפי צופים מרחבי אמריקה, הפעם היא תהיה וירטואלית ברובה ותשודר דרך האינטרנט משלל מוקדים. למרות זאת, כמו בבחירות קודמות, המפלגה תנסה לנצל אותה כדי להלהיב את תומכיה ולהגדיל את הסיכוי שייצאו לממש את זכות ההצבעה שלהם ב-3 בנובמבר.

11 צפייה בגלריה
תמונת ג'ו ביידן נואם
תמונת ג'ו ביידן נואם
ג'ו ביידן. יקבל את המועמדות ביום חמישי
(צילום: AP)
הוועידה הדמוקרטית תימשך ארבעה ימים. בכל אחד מהם יוקדשו רוב שעותיה לכינוסים קטנים וצדדיים, אבל מדי לילה, בין השעות 4:00 ל-6:00 לפנות בוקר שעון ישראל, ייערך בה האירוע המרכזי, שבו ינאמו בכירי המפלגה בעבר ובהווה וינסו להמריץ את הבוחרים. בניסיון להציג את פניה המגוונות תיתן המפלגה את הבמה לקשת רחבה של נואמים, בהם לבנים, שחורים, לטינים, אסייתים, להט"בים ומייצגיהן של קבוצות אוכלוסייה נוספות. גם אזרחים פשוטים יישאו דברים – מבתי ספר, ממפעלים וממקומות עבודה אחרים.
הנואמים המרכזיים בלילה הקרוב יהיו הגברת הראשונה לשעבר מישל אובמה ומנהיג המחנה הפרוגרסיבי במפלגה ברני סנדרס. מחר תנאם דמות בכירה נוספת במחנה הפרוגרסיבי, חברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז. ההחלטה לאפשר לשניים לדבר בשעת פריים-טיים היא הכרה במשקלו ההולך וגובר של המחנה השמאלי-פרוגרסיבי במפלגה, והפגנת נכונות של המרכז המתון לאמץ לחיקו את הפרוגרסיבים בתקווה שתומכיהם ישתכנעו לצאת ולהצביע לביידן. בשנת 2016 נמנעו דמוקרטים רבים תומכי סנדרס מלתת את קולם להילרי קלינטון מול דונלד טראמפ בטענה שניצחונה בפריימריז הושג באופן לא הוגן, וסירובם להצביע לה נחשב לאחת הסיבות המרכזיות להפסדה. גם הפעם טענו פרוגרסיבים כי הממסד המפלגתי סייע לביידן לנצח את סנדרס בדרכי עורמה.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ג'ו ביידן ו קמלה האריס קמאלה האריס חותמים על מסמכים ל קבלת המועמדות ב הוועידה הדמוקרטית
ארה"ב בחירות ג'ו ביידן ו קמלה האריס קמאלה האריס חותמים על מסמכים ל קבלת המועמדות ב הוועידה הדמוקרטית
ביידן וסגניתו האריס חותמים על טפסים לקראת קבלת המועמדות לבית הלבן
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
ברק ומישל אובמה. שניהם ינאמו
ברק ומישל אובמה. שניהם ינאמו
ברק ומישל אובמה. שניהם ינאמו
(צילום: רויטרס)
מחר ינאמו גם ג'יל ביידן, רעייתו של המועמד לנשיאות ג'ו ביידן, והנשיא לשעבר ביל קלינטון. מחרתיים יקבלו את הבמה הנשיא לשעבר ברק אובמה, שלאחרונה החל לתקוף במרומז את הנשיא דונלד טראמפ על התנהלותו, ומעניין יהיה לראות אם ינצל את נאומו כדי להחריף את ההתקפות הללו ולהפוך אותן לישירות. עוד ינאמו בלילה הזה המועמדת לסגנית הנשיא קמלה האריס והמועמדת לנשיאות לשעבר הילרי קלינטון. בלילה שבין חמישי לשישי ינאם ג'ו ביידן עצמו, ואז הוא יקבל רשמית את המינוי למועמד המפלגה לנשיאות.

בילי אייליש ודרייב-אין

הוועידות המפלגתיות של הדמוקרטים והרפובליקנים, מסורת שנמשכת כבר כמעט 200 שנה, נחשבות ליריית הפתיחה האמיתית של המרוץ לנשיאות. בשנים רגילות מדובר בפסטיבל ענקי, שמניב גם הכנסות נאות לעיר המארחת. הוועידה הדמוקרטית הנוכחית אמורה הייתה להתקיים במילווקי שבוויסקונסין, מדינת מפתח שניצחון בה חשוב מאוד לביידן בבחירות, והעיר השקיעה מיליונים בהכנות לאירוע. לבסוף נאלצה לוותר על האירוח בגלל המגפה. רבים בוויסקונסין מאוכזבים מכך שהזכות הזו נגזלה מהם בסופו של דבר. "חשבתי שזה יהיה טוב לעיר, כולם חשבו ככה", סיפר דן, אחד התושבים.
האווירה החגיגית בוועידה כוללת בדרך כלל צהלות, קונפטי ובלונים שצונחים מהתקרה, וכל אלה כנראה לא יהיו השנה. כדי לספק לצופים מעט מהרוח והצבע של שנים עברו יועברו שידורים חיים מ"מסיבות צפייה", חלקן אפילו ממתחמי דרייב-אין. גם כמה אמנים בעלי שם, בהם בילי אייליש, יגיעו להופיע בה. האירוע המרכזי של הוועידה אמור להיות משודר מדי לילה בערוצי הטלוויזיה המרכזיים בארה"ב, אבל השאלה עד כמה תצליח המתכונת הווירטואלית לרתק את הצופים נותרת פתוחה.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב אתר הוועידה הדמוקרטית המתוכנן לכאן היו אמורים להגיע 50 אלף איש
ארה"ב אתר הוועידה הדמוקרטית המתוכנן לכאן היו אמורים להגיע 50 אלף איש
אולם הוועידה במילווקי שאליו היו אמורים להידחס 50 אלף איש
(צילום: AP)
ההיסטוריה מלמדת שבימים שאחרי הוועידה הדמוקרטית נהנה המועמד הדמוקרטי מהתחזקות בסקרים – בעשורים האחרונים בשיעור של עד שניים או שלושה אחוזים – אבל מגמה דומה נרשמת גם אצל הרפובליקנים אחרי הוועידה המפלגתית שלהם. הוועידה הרפובליקנית תיערך בשבוע הבא.
ועידת המפלגה, יש לזכור, היא גם מעמד שבו מתגלים לעתים כוכבים חדשים: ברק אובמה, למשל, זכה לשאת נאום מרכזי בוועידה הדמוקרטית של 2004, כשהיה סנאטור די אלמוני מאילינוי, וכך עלה לתודעה הארצית. ארבע שנים אחר כך כבר ניצח בבחירות לנשיאות. השנה מתכוונים הדמוקרטים לתת הבמה ל-17 פוליטיקאים צעירים ממפלגתם הנחשבים לכוכבים עולים.
11 צפייה בגלריה
כך זה נראה לפני 4 שנים. הילרי קלינטון בוועידה הדמוקרטית 2016
כך זה נראה לפני 4 שנים. הילרי קלינטון בוועידה הדמוקרטית 2016
כך זה נראה לפני 4 שנים. הילרי קלינטון בוועידה הדמוקרטית 2016
(צילום: AP)
כוכבת עולה אחת כזו ודאי תהיה אוקסיו קורטז הפרוגרסיבית, אך במחנה הפרוגרסיבי כבר יש מי שמאוכזבים מכך שהיא תזכה לדבר דקה אחת בלבד. השאלה לכמה תשומת לב יזכו בוועידה רעיונותיו של מחנה השמאל הרדיקלי צפויה למקד לא מעט מתשומת הלב, לנוכח התחושה של רבים במחנה זה כי הם עדיין אינם זוכים לחיבוק חם מספיק ממפלגתם.
חלק מהפרוגרסיבים כועסים בין השאר על כך שביידן בחר לסגניתו בקמלה האריס, ולא, למשל, באליזבת וורן, המשתייכת למחנה שלהם. מכיוון שכהונה כסגן הנשיא מגדילה מאוד את סיכוייו של אדם להיבחר כמועמד לנשיאות בפריימריז עתידיים, ומכיוון שהאריס נחשבת קרובה יותר למחנה המרכז המתון, חלק מהפרוגרסיבים חוששים שנחרץ גורלם שלא לזכות במועמדות הדמוקרטית לנשיאות עד לשנת 2032 לפחות.
הציבור האמריקני הכללי, לעומת זאת, דווקא נראה מרוצה מהבחירה של ביידן: לפי סקר ABC ו"וושינגטון פוסט", ל-54% מהאמריקנים יש דעה חיובית על האריס, ורק ל-29% יש דעה שלילית עליה.

ביידן לטראמפ על מות אחיו: "תפילותינו איתך"

ביידן מגיע לוועידה הדמוקרטית אחרי חודשים של הובלה משמעותית בסקרים על פני הנשיא דונלד טראמפ. לאורך שלושת החודשים האחרונים נע יתרונו הארצי של ביידן בשיעור של 15%-8%, ולאחרונה הוא התייצב על שיעור של סביב 10%. ביידן גם נהנה מהובלה נאה בשורה של מדינות מפתח שצפויות להכריע את הבחירות בגלל מספר האלקטורים הגדול שהן מחלקות.
עם זאת, יצוין כי כמה סקרים מהשבועיים האחרונים הצביעו על צמצום מסוים של היתרון של ביידן. לפי סקר CNN מהלילה האחרון, היתרון הארצי שלו בקרב הבוחרים הרשומים (כלומר אלה שנרשמו כבעלי זכות הצבעה, אך לא בהכרח אלה שצפויים להצביע בפועל) הצטמק ל-4 אחוזים בלבד – 50% לעומת 46% של טראמפ – בדיוק הטווח של טעות הדגימה.
מנגד, סקר חדש שפרסמו היום ABC ו"וושינגטון פוסט", שסקריהם נחשבים איכותיים למדי, מלמד שבקרב הבוחרים הרשומים מוביל ביידן ב-12% (41%-53%), ובקרב הבוחרים שצפויים להצביע הוא מוביל ב-10% (44%-54%). בסקר הקודם של ABC וה"פוסט" הוביל ביידן בפער של 15% בקרב הבוחרים הרשומים, ולפיכך יתרונו בסקר זה הצטמצם ב-3% בלבד לעומת 10% בסקר CNN.
בניסיון לגנוב מעט מתשומת הלב שצפויה להיות מוקדשת לוועידה הדמוקרטית יוצא היום טראמפ לסיור בין כמה ממדינות ארה"ב כדי לפגוש מקרוב בוחרים. הוא יבקר בוויסקונסין, מינסוטה ואריזונה, וביום חמישי, היום שבו ביידן יקבל רשמית את המועמדות לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, ינאם טראמפ בפנסילבניה, לא הרחק מעיר שבה גדל ביידן. מהקמפיין של טראמפ נמסר כי כותרת המסע של טראמפ בשבוע הזה תהיה "מדגישים את הרקורד הכושל של ג'ו ביידן".
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
הנשיא טראמפ. ינסה לגנוב את הפוקוס
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם בארון טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם בארון טראמפ
נשיא ארה"ב עם בנו, בארון
(צילום: AP)
בתוך כך, אתמול שלח ביידן תנחומים לטראמפ על מות אחיו, רוברט, שהלך לעולמו בסוף השבוע. "אדוני הנשיא, רעייתי ג'יל ואני הצטערנו לשמוע על מות אחיך הצעיר רוברט. אני מכיר את הכאב העצום שבאובדן אדם יקר – ואני יודע עד כמה חשובה המשפחה ברגעים כאלה", כתב. "אני מקווה שאתה יודע שתפילותינו נתונות לכולכם". ביידן עצמו שכל בצעירותו את רעייתו הראשונה ניליה ובתו נעמי, שנהרגו בתאונת דרכים. לפני חמש שנים הלך לעולמו בנו בו, התובע הכללי של דלאוור, שמת מסרטן.