כל כך חם, שאנחנו בטוחים שאתם מתגעגעים לקצת גשם. אז עד שיגיע היורה, קבלו את התגלית החדשה שהתפרסמה השבוע בכתב העת היוקרתי Nature: מכתשים גדולים על פני הירח מעידים על גשם של אסטרואידים, שהיכה באזורנו לפני 800 מיליון שנה.
ההשערות הן שאסטרואיד ענק באורך 100 קילומטר התפרק ושלח טריליוני קילוגרמים של מטאוריטים אל תוך כדור הארץ והירח. בעוד שבכדור הארץ הם נעלמו על ידי שחיקה, בירח הם נותרו ללא הפרעה, וכך החוקרים יכלו לנתח עשרות מהם ולהגיע למסקנות המדהימות.
3 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
הדמיה
(הדמיה: אוניברסיטת אוסקה)
החוקרים היפנים בדקו 59 מכתשים גדולים על פני הירח, שצולמו על ידי המקפת קאגויה, ששוגרה לחלל ב-2007. המדענים ניתחו את צורת המכתשים ובחנו את הסלעים שהועפו מחוץ ל"טבעת" המכתש. המדענים גילו בין היתר כי שמונה מבין אותם מכתשים נוצרו באותו זמן בשל פגיעת האסטרואידים.
בנוסף, הם משערים שכחלק מההתפרקות, אחד מהאסטרואידים שהתפרקו מהאסטרואיד הענק גרם להכחדת הדינוזאורים בשלב מאוחר יותר.

אהבה נגד אלצהיימר

הורמון האהבה ירפא אלצהיימר? פריצת דרך נרשמה במחקר שנערך לאחרונה על ידי מדענים מיפן, ובמרכזה שימוש בהורמון אוקסיטוצין, שמוכר לרבים בתור "הורמון האהבה".
3 צפייה בגלריה
אוקסיטוצין. ירפא אלצהיימר?
אוקסיטוצין. ירפא אלצהיימר?
אוקסיטוצין. ירפא אלצהיימר?
(הדמיה: אוניברסיטת טוקיו)
ההורמון, שבדרך כלל גורם לנו לתחושות של התאהבות, יכול לתקן באופן יעיל - נזק שנגרם במרכז הלמידה והזיכרון של המוח. במחלת האלצהיימר הנוירונים במוח והקשרים ביניהם מתדרדרים וגורמים לאובדן זיכרון ולליקויים אינלקטואליים, וכעת ממצאי המחקר מגלים שההורמון יכול להפוך את הפגיעה שנגרמת למוח.
זהו המחקר הראשון בעולם שמוכיח זאת. נכון להיום, אין תרופות מספיק טובות לטיפול בדמנציה, כך שזו תגלית די מרגשת עבור החוקרים, ובכלל - הנה עוד ראייה לכך שאהבה כנראה יכולה לרפא את הכל.

ירוק - לא רק בדגל

טוב, לפחות משהו טוב אחד קורה בפקיסטן, וזאת העובדה שהמדינה עומדת ביעדי האו"ם להפיכתה למדינה ירוקה - עשור אחד לפני המועד.
3 צפייה בגלריה
דגל פקיסטן
דגל פקיסטן
דגל פקיסטן
(צילום: Mehak Wajid Ali, CC)

פקיסטן התגלתה כמי שעומדת בקריטריונים, הקוראים לנקוט פעולות דחופות נגד שינויי האקלים במדינות מסוימות. לפקיסטן תמריץ משמעותי להתמודדות עם המשבר, שכן היא מדורגת מבין המדינות הפגיעות ביותר להשפעות אקלימיות ומטאורולוגיות.
מבין היוזמות המקומיות להגשמת המטרה: נטיעת לא פחות מ-10 מיליארד עצים, תוכנית לטיפול וסילוק פסולת וניקוי מי שתייה.