תושבי מיתר שבדרום הר חברון, יישוב המרוחק 18 ק"מ מבאר שבע, מרגישים לאחרונה מפוחדים. מדי יום הם צופים בתנועת פועלים פלסטינים ללא היתר כניסה לישראל, שחוצים את הגבול ונכנסים ליישוב דרך פרצות בגדר המערכת. "הם עוברים כל בוקר ליד גני ילדים עמוסי זאטוטים ולאף אחד לא אכפת", אומר גיא אנצלוביץ, בן 36 מהיישוב.
"אני חושש", הוא מוסיף. "יש תנועת פועלים לאורך כל שעות היום. חלקם נטמעים באתרי הבנייה המקומיים, כמו בתיכון ובבתים פרטיים, חלקם נאספים על ידי סייענים מהפזורה, חלק גדול עובר ליד גני הילדים, הכול בשתיקה, בהעלמת עין של מערכת הביטחון שמודעת ולא עושה כלום.
"אני מדמיין תסריט נוראי - פריצות לבתים, אירוע ביטחוני קשה או מעשה סדום. לא חסר. המשטרה לא מטפלת וככה זה נמשך. יש שוטר קהילתי על קטנוע שבקושי עובד".
2 צפייה בגלריה
פועלים פלסטינים חוצים את הגבול ונכנסים ליישוב מיתר
פועלים פלסטינים חוצים את הגבול ונכנסים ליישוב מיתר
פועלים פלסטינים חוצים את הגבול ונכנסים ליישוב מיתר
(צילום: אמיר דקל)
טל דגן רגילה לטייל בבוקר עם הכלבים ביער יתיר, שעם השנים הפך לאבן שואבת עבור מטיילים. "יש שם תופעה מפחידה. אני מוצאת עצמי מול עשרות שב"חים. מזל שאני עם הכלבים אז אני מרגישה איכשהו מוגנת אבל זה עשרות שב"חים. אני מחפשת שבילים צדדיים כדי לא להיתקל בהם. אני לא מוכנה לוותר על התענוג בגלל המצב. בימי חמישי במיוחד, באים טנדרים לאסוף אותם מצד לצד. זה הפך לאוטוסטרדה".
התושבים מספרים שביער יש טיילת יפה ושבילי אופניים שמשכו עם השנים לא מעט מטיילים והיום הם שומעים שאנשים נמנעים מלהגיע אליו. "הפכו את היער למעבר לא חוקי של עשרות שב"חים. קבוצות של רוכבים אומרים שהם לא רוצים לטייל שם יותר", אומר מאיר ברמי, שגר ביישוב כ-13 שנים. "אני הפסקתי ללכת ביער מיתר כי זה פשוט מפחיד".

"יש גדר - אבל כולה פרוצה"

לאורך השנים היו דיווחים על פרצות בגדר ומבצעי תפיסת שב"חים, אך עם בניית חומת הפרדה ממחסום מיתר לכיוון תרקומיא נראה שהכול נפתר. אבל הפועלים מצאו פרצות אחרות. "יש גדר - אבל כולה פרוצה. לאחרונה המצב הזה התגבר כי חסמו את אזור החומה והם עברו לאזור שלנו ביישובים", מתאר ברמי.
"האסון הבא יקרה מפה בין אם ארגוני טרור שינצלו את המצב ובין אם זה בתקופה הזו חולי קורונה יכנסו וידביקו את התושבים. לי אין בעיה שיעברו דרך מחסום מסודר אבל כך זה פשוט מפחיד. שיהיה עם סדר ובקרה. אנחנו מדווחים למשטרה אבל לא עושים כלום. מצפים מראש המועצה שיפנה לשר הביטחון שיעשו משהו עם זה".
2 צפייה בגלריה
פועלים פלסטינים חוצים את הגבול ונכנסים ליישוב מיתר
פועלים פלסטינים חוצים את הגבול ונכנסים ליישוב מיתר
פועלים פלסטינים חוצים את הגבול ונכנסים ליישוב מיתר
(צילום: אמיר דקל)
אמיר דקל תיעד את הפועלים שמסתננים בווידאו ובתמונות. "בטיילת שביישוב הגובלת עם היער יש תנועה כבדה של עשרות מסתננים שם. הקולות והתנועה באזור שאמור להיות שקט. זה נראה כמו נתיבי איילון במיוחד בסופי שבוע. המצב לא נעים עבורנו ולכן החלטתי שחייבים לראות את זה בעיניים כדי להבין".
מצה"ל נמסר בתגובה: "השחתת הגדר ויצירת פרצות מהוות סיכון ביטחוני ועבירה חמורה על החוק. לוחמי צה"ל פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב ומשתמשים באמצעים בהתאם לכללי הפתיחה באש, כנגד מי שמזוהה כמשחית, מחבל ופוגע בגדר. צה"ל ימשיך לפעול נגד הסיכון הנובע מהשחתת גדר הביטחון וכניסה בניגוד לחוק לשטח ישראל".
ממועצת מיתר נמסר: "המועצה המקומית מיתר באמצעות מחלקת הביטחון ושירותי החירום בראשות ארנון שקמה מכירה את התופעה ומתריעה על קיומה המתמשך מול משרד הביטחון, המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל בכל פורום ובכל הזדמנות".
צה"ל: "לוחמי צה"ל פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב ומשתמשים באמצעים בהתאם לכללי הפתיחה באש"
"הפתרון הוא השלמתה של חומת ההפרדה עד מצודות יהודה ואנו תקווה שיינתן לכך תעדוף ע"י המדינה ובהקדם. עד השלמת החומה, אנו מצפים ממשרד הביטחון, באמצעות הצבא, ומהמשרד לביטחון פנים, באמצעות משטרת ישראל לפעול לצמצום התופעה".