עונת בקיעת ביצי צבי הים החלה ועימה גם המראות המרגשים של עשרות אבקועים (צבי ים קטנים שזה עתה בקעו מהביצים) העושים דרכם מהקן בזחילה נמרצת אל הים הפתוח שם יחיו כל חייהם. צפו בצב ים העושה את דרכו לראשונה לים התיכון בחוף פלמחים:

האבקועים המגיחים מן הקן מנווטים לכיוון האור הבוהק ביותר, כאשר בחופים נטושים ושוממים או כאלה המנוהלים כשמורת טבע - אור הירח ונצנוץ הכוכבים המשתקפים בפני הים וקצף הגלים הם האזור הבהיר ביותר בחוף, והאבקועים מנווטים אליו. במקרה הזה 56 מתוך 98 אבקועים יצאו עצמאית לכיוון הים.
בקיעת הביצים היא סיומה של עונת הרבייה שמתחילה בחודש מאי. הנקבה עולה בלילות אל חופים חוליים, חופרת גומה ומטילה בה 70-140 ביצים. לאחר ההטלה הנקבה מכסה את הגומה וחוזרת לים. כחודשיים אחר כך, האבקועים מגיחים מן החול בלילה אל הים, שם יחיו כל חייהם.
2 צפייה בגלריה
צב ים קטן בדרך אל הים
צב ים קטן בדרך אל הים
צב ים קטן בדרך אל הים
(צילום: יובל כהן)
ד״ר יניב לוי, אקולוג מרכז הצלה של צבי הים ברשות הטבע והגנים, אמר :"אנו בסוף עונת ההטלה ובתחילת עונת הבקיעות. השנה הייתה שנה מוצלחת לצבי הים ואנו מעריכים כי בזכות מאמצי שמירת הטבע שרשות הטבע והגנים מבצעת בעזרתם החשובה של מתנדבים - נגיע השנה לשיא בהשבה של אבקועים לים. ובתקווה שישוחררו מעל 15 אלף אבקועים"
מתוך שלושת מיני צבי הים הנצפים בים התיכון, בישראל לרוב נצפים צבי הים החומים והירוקים כאשר אלו גם מקננים לאורך חופינו. ברשות הטבע והגנים אמרו כי כל שלושת המינים מצויים בסכנת הכחדה ומוגנים על פי חוק. צבי ים הינם צבים שבאבולוציה נסוגו חזרה לים והתאימו את עצמם לאורח החיים במים. אולם התאמה זו אינה מלאה, והצבים שמרו על שתי תכונות חשובות המעידות על מוצאם היבשתי: נשימת אוויר ותלות ביבשה לרבייה. שתי תכונות אלו חושפות את צבי הים לפגיעות שונות, מרביתן בגלל פעילות האדם ונוכחותו.
2 צפייה בגלריה
צב ים קטן בדרך אל הים
צב ים קטן בדרך אל הים
צב ים קטן בדרך אל הים
(צילום: יגאל טפסאי, רשות הטבע והגנים)
אבל יש סכנות בדרך. ד"ר לוי: "הפרעות תאורה מלאכותית ואלומות אור מגורמים שונים כגון: מסעדות, כבישים, טיילות, סנוור פנסים, מדורות על החוף ועוד, עלולים לבלבל את האבקועים הקטנים ולגרום להם לזחול לכיוון הלא נכון".
ד"ר לוי הוסיף: "במקרים אלו רבים מהאבקועים מתעייפים, מתייבשים ומתים מתשישות עוד באותו הלילה. אלו שהצליחו לשרוד את הלילה, אך לא הצליחו להגיע לים, עלולים למצוא את מותם במהלך היום כתוצאה מחשיפה לשמש, דריסה עך ידי כלי רכב הנוסעים על החוף, טריפה על ידי בעלי חיים שונים או להיפגע משקיות ניילון ופסולת המהוות מלכודות מוות עבורם".
ברשות הטבע והגנים קוראים לציבור לגלות ערנות בתקופה זו של השנה בחופים, ובמקרה שנתקלים בהגחה של צבי ים מבקשים מהציבור לדווח על כך מידית למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*. חשוב להקפיד שלא לצלם את האבקועים עם פלאש או להאיר עליהם, שכן אור עשוי לגרום להם לעיוורון זמני בזמן קריטי. בנוסף, חשוב לאפשר להם להגיע לכיוון הים בכוחות עצמם ואם הם אינם זוחלים לכיוון הנכון, להעבירם בזהירות לחוף חשוך ולאפשר להם לזחול לכיוון הנכון, להרחיק טורפים, לרבות כלבי מחמד, לכסות בורות ומחילות סרטנים, ולפנות פסולת שעלולה להפריע להם בדרכם אל הים.