שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, תומך במפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאותם כינה בנו יאיר "חייזרים". בריאיון באולפן ynet הבוקר (יום ג') אמר גנץ: "הם הכול חוץ מהביטוי האומלל הזה, חייזרים".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ באולפן ynet
(צילום: אבי מועלם)
"אנשים שנאנקים תחת המציאות הקשה בישראל ובוחרים לא לשבת בבית בתקופה הזאת, אלא ללכת ולהביע את מה שהם רוצים, אני חושב שהם אזרחים ראויים לכל כבוד והערכה", הוסיף גנץ. "לצד זאת - אני נגד הסתה, אני נגד אלימות, אני בעד שמירת החוק בתוך ההפגנות האלה. צריך להיזהר עם בטיחות בריאותית, כי הפגנה זה מקום צפוף בחיכוך מאוד גבוה, אנחנו בעידן של קורונה.
"צריך לאפשר את ההפגנות האלה, אני חושב שעצם קיומנו בממשלה, ההתעקשות שלנו על קיומן של ההפגנות ושמירה של הדמוקרטיה בעידן כל כך קשה, אני שבע רצון מהעניין הזה", הדגיש יו"ר כחול לבן, יומיים אחרי ששותפו לקואליציה, ראש הממשלה נתניהו, אמר שמדובר ב"חתירה תחת הדמוקרטיה".

המחלוקת על התקציב עדיין מאיימת להוביל לבחירות - אם לא יאושר תקציב עד 25 באוגוסט, הכנסת תתפזר. לדברי גנץ, הוא יתעקש על קיום ההסכם בין הליכוד לכחול לבן על תקציב דו-שנתי, ולא רק למה שנותר מ-2020, כפי שדורש נתניהו, באופן שיאפשר לו למנוע את קיום הרוטציה סביב התקציב הבא.
"אנחנו צריכים להעמיד לציבור הישראלי תוכנית כלכלית טובה, היא כנראה צריכה להיות מרחיבה. בעידן של משבר כלכלי לא באמת עושים קיצוצים, את זה עושים כשהמשק חוזר לתעסוקה מלאה, זה הכול פייק", אמר גנץ, יום אחרי שנתניהו הזהיר כי תקציב דו-שנתי משמעותו גזירות וקיצוצים משמעותיים.
אם היה מוגש כעת תקציב לשלושה חודשים, שואל גנץ, "תקציב חגים, החודש הרביעי לא היה מגיע? לא צריך לקבל החלטות? זה הכול סיפורי מעשיות. צריך תקציב אחד, יציב, מרחיב, שלוקח בחשבון את אי הוודאות הכלכלית שיש במדינה. אפשר לייצר אותו, זה כולה חמישה רבעונים, זה מה שצריך לקרות, זה היה מאפשר יציבות פוליטית כמו שאומר ההסכם. העסק נורא פשוט - מה צריכה מדינת ישראל? טובי הכלכלנים והפרשנים דיברו על זה ואני מתעקש על מה שסיכמנו".
- יש לך חשש שמישהו מנסה לעשות לך תרגיל פוליטי? הרי המשמעויות הן לא רק כלכליות. "אני לא תמים, אני יודע שיש ודאי שיקולים נוספים למי שבוחר לעשות מהלך שאין לו שום היגיון כלכלי, שום היגיון של יציבות פוליטית, אבל אני משאיר לפרשנים לאתר את הסיבות".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: אבי מועלם)
- אנחנו לא מצליחים להבין אם בנובמבר אנחנו בבחירות. "אני מאוד מקווה שלא. אם נתניהו רוצה שתהיה פה יציבות במדינת ישראל - הוא צריך ללכת למה שהוא סיכם".
- האם ביקשת מיו"ר ש"ס השר דרעי לתבוע את קיום ההסכם? "המפלגות החרדיות, וכל השותפים להסכם הזה, ערבים לקיומו של ההסכם. מי שלא יעמוד בו - שיסביר אחר כך מה קרה. גם החרדים".
- אתה מרגיש שהם מעורבים? בצד הנכון מבחינתך? "אני חושב שהחרדים חושבים שצריך פה משהו יציב, משהו מתמשך. החברה החרדית נמצאת לצערי בהרבה מאוד קשיים, אנחנו רואים בתוך החברה החרדית אתגרי קורונה מאוד גדולים כתוצאה מהצפיפות שבהם הם חיים. משפחות ברוכות ילדים שכן ירבו, אבל התקופה היא קשה. אני חושב שבחירות והיעדר יציבות כלכלית לא טובה לאף אחד בישראל, גם לא לחרדים".
גנץ הוסיף: "הקשר שלי עם החרדים מצוין, השיחות הן שיחות רחבות וארוכות, אני מלא הערכה לחברה החרדית ואני גם מלא דרישות לחברה החרדית. אני חושב שבעקבות הקשר שלי עם החברה החרדית, לחרדים יש יותר מרחב מאשר 'נתניהו בלבד'".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"החרדים חושבים שצריך פה משהו יציב". גנץ עם דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- אתמול התכנס לראשונה קבינט הקורונה המצומצם, עשיתם את זה כדי לייעל את קבלת ההחלטות ואני מסתכלת על הממשלה המסורבלת הזאת, מה ההבדל? "הממשלה אמנם מאפשרת יציבות פוליטית אבל היא ממשלה גדולה בהיקף השרים שלה, אני מוכן להקטין את מספר השרים של כחול לבן בכל נקודת זמן שראש הממשלה ירצה בכך".
- דיברתם על זה? "אנחנו משוחחים על הדבר הזה ואני מקווה שיום אחד זה יקרה".
- אתמול אישר פרויקטור הקורונה פרופ' גמזו להכניס לארץ 17 אלף בחורי ישיבות. האם אתה תומך בהחלטה הזו? "אנחנו צריכים לאפשר את זה. הרעיון של תהליכי הניהול הבריאותי שלנו זה לא איך להפסיק את החיים בעידן הקורונה, אלא איך לחיות את החיים במגבלות.
"יש פה שנה שאנחנו צריכים לרוץ איתה קדימה, צריך למצוא את הדרכים הנכונות לאפשר לאנשים להגיע, אסור שתהיה הפקרות בריאותית ואנחנו נשמע את פרופ' גמזו ונמצא את הפתרונות - איך לאפשר ולא איך למנוע, בתוך המגבלות הבריאותיות הנדרשות".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים התייעצות בטחונית עם ראשי מערכת הביטחון בקריה, תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים התייעצות בטחונית עם ראשי מערכת הביטחון בקריה, תל אביב
"ראש הממשלה הוא האדם המאובטח ביותר במדינה". גנץ לצד נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
- אתה חושש לחייו של רה"מ? יש סכנה לחייו? "כשמישהו מסית וזה לא משנה באיזה צד הוא מסית, הוא לא יודע מה יקרה בקצה של השרשרת ולכן אני נגד הסתה מכל סוג שהוא".
- אבל יש לך מודיעין, אתה בכל זאת שר הביטחון, יש מודיעין שיש איום על חייו? "ראש הממשלה הוא האדם המאובטח ביותר במדינת ישראל, שב"כ עושה את עבודתו נאמנה, אני משאיר את שיקולי הביטחון האישי לרשויות המקצועיות. ברמה הציבורית, אסור להסית נגד אף אחד וחס וחלילה שנגיע לאירוע אלימות, לצערי אנחנו רואים ניצנים שלהם בהפגנות".
- בהנחה שאולי בחירות על הפרק, אתה תהיה יו"ר כחול לבן בכל מחיר? "אני הקמתי את חוסן לישראל, הקמתי ממנה את כחול לבן שמאגדת בתוכה היום מפלגות אחרות, אבל הרעיון של כחול לבן נשאר בתוקף. לא עברתי אפילו שליש מהדרך ואין לי שום כוונה להפסיק".
- אתה מופתע מהכעס של המחנה שלך כלפיך? "אני לא מופתע, אני מבין את הכעס כי אנשים הייתה להם תקווה ואלי גם אשליה שהכול אפשרי, אחרי שלוש מערכות בחירות ונוכח משבר הקורונה חשבתי שלטובתה של ישראל צריך לעשות משהו אחר. אני מבין את הכעס, אני מבין את הכאב, אני משוחח עם האנשים האלה, אבל אני ממשיך לעשות את מה שאפשר לטובת המדינה".
- לך יש חשש ממלחמת אזרחים? "אני חושב שאם לא נהיה זהירים מאוד בהיבטי ההסתה אנחנו עלולים להתקרב על זה, אני אעשה כל מה שאפשר כדי שזה לא יקרה".
- נתניהו אמר אתמול בנוגע לעניין החלת הריבונות כי הנושא נמצא בוושינגטון. הוא עדיין על הפרק? "מה התאריך היום?"
- עברנו את יולי. נדמה לי שזה בדיוק חודש מהמועד המתוכנן ליישום הסיפוח. "אני חושב שישראל צריכה להישאר מרוכזת בדבר המרכזי שהייתה צריכה להתמודד איתו - כרגע זה משבר הקורונה והשלכותיו הבריאותית והכלכלית. לצד זה יש לנו מספיק אתגרי ביטחון מסביב לנו, ואני חושב שכדאי שנישאר ממוקדים אסטרטגית".
- מחר עולה להצבעה בכנסת הצעת חוק ליישום פסקת ההתגברות. אם יהיה מרד בליכוד זה מבחינתך קו אדום? "אני מקווה שזה לא יקרה. אני מקווה שהליכוד יצביע נגד העניין הזה כפי שמצופה ממני. אנחנו לא נתמוך בזה בשום פנים ואופן. אנחנו נצביע נגד פסקת ההתגברות".
- ראש הממשלה אמר שהוא מעוניין בעוד מתנות לאזרחים לקראת חגי תשרי, זה נכון כלכלית? "הצריכה במדינת ישראל היא דבר שמעודד את הכלכלה בישראל. הצריכה בישראל היא גם דבר הכרחי מבחינתם של האזרחים שבאמת נמצאים בתקופה קשה. אני חושב שצריך לדון בזה כשיתקרבו החגים".
- אז בגדול אתה תומך? "לא. אנחנו נדון בזה לגופם של דברים. אני חושב שאנשים צריכים לחגוג את החגים במציאות כלכלית שאיננה פשוטה. אני בכל מקרה לא אתמוך בדברים רוחביים, אני לא צריך שום עזרה לעבור את החגים הקרובים, יש הרבה אנשים אחרים שצריכים את העזרה הזאת. אם אפשר לגרום לכך שהם יקבלו ואני לא - אהיה ראשון השמחים".
גנץ גם התייחס למתיחות בגזרה הצפונית, בגבולות עם סוריה ולבנון, יום לאחר תקיפת צה"ל בסוריה בתגובה לניסיון הפיגוע. "אני מקווה שהגזרה לא מתחממת, אבל בכל אחת מהגזרות בדרום, בצפון ובמרכז במידה מסוימת - כל הזמן יש פעילות ביטחונית.
- מה היה בלילה? "צה"ל תקף יעדים בסוריה בגלל הפעילות שקרתה ערב קודם. אנחנו לא מוכנים שסוריה תאפשר פעילות טרור נגד מדינת ישראל, וכל פעם שתבוא פעילות אנחנו נדבר בחימוש עם הממשל הסורי. אנחנו לא נסכים שאיראן תפתח סניף של טרור בסוריה, אנחנו נפעל נגד העניין הזה ובכל מקום שיפעלו נגד מדינת ישראל מדינת ישראל תגיב, פשוט מאוד".