משבר הקורונה הכניס את כולנו לבתים, הוביל לסגירת מרכזי הקניות והקניונים, ושלח את כולנו לקנות ברשת. בדומה לתחומים אחרים בעולם הצרכנות, שוק האופנה עמד מול שינויים דינאמיים בכלכלה הגלובלית והמקומית, והראה עמידות גבוהה מול האתגרים. כעת, על רקע החזרה לשגרה, הביקוש לאופנה הולך וגובר, והשוק פורח.
חברת דלתא, לדוגמה, דיווחה על רווח של 416.1 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021, גידול של 25% לעומת הרבעון המקביל שנה קודם לכן. מכירות האונליין של הקבוצה זינקו ב-272% לעומת שנה קודם לכן, והגיעו ל-70.8 מיליון דולר.
קבוצת האופנה גולף אנד קו סיכמה את הרבעון הראשון של 2021 עם רווח נקי של 15.3 מיליון ₪ לעומת הפסד ברבעון המקביל שנה קודם לכן. ההכנסות טיפסו במהלך הרבעון ב-9.8% לנתון של 213 מיליון ₪.
כתוצאה מכך, גדל גם הביקוש לעובדים בתעשיית האופנה - החל מעובדים בחנויות ועד למעצבי אופנה, סטייליסטים ותדמיתנים בחברות האופנה המובילות.
3 צפייה בגלריה
קולקציה של אהרון גניש
קולקציה של אהרון גניש
קולקציה של אהרון גניש
( צילום: רימון גלבוע)
מהו התואר בעיצוב אופנה שמכשיר מעצבי אופנה המתאימים לעתיד הדינאמי של התחום? וכיצד פועלת היוזמה שמחברת בין הבוגרים המבוקשים של לימודי עיצוב אופנה במרכז האקדמי ויצו חיפה לבין חברות האופנה המובילות במשק?

"שוק האופנה השתנה - בשביל להיות מעצב לא מספיק להיות מוכשר, צריך לדעת איך להשתלב בתעשייה ולהכיר את כל התחומים"

מירב לביא, ראש המחלקה לעיצוב אופנה במרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה, אומרת כי "בתור מי שלמדה עיצוב אופנה ובמשך 25 השנים האחרונות עבדה בתעשיית האופנה במגוון כובעים כשכירה ועצמאית, ראיתי כיצד שוק האופנה השתנה והבנתי שעכשיו זה זמן קריטי להשפיע על דור העתיד של מעצבי האופנה".
לדבריה, "עם השנים הבנתי שבשביל להיות מעצב, ממש לא מספיק להיות מוכשר, אלא צריך לדעת איך להשתלב בתעשיית האופנה על תחומיה המגוונים להכיר את השוק, לדעת לנתחו ולהבין כיצד לצפות את תחזיות האופנה. ישנה הבנה שכיום למעצבים יש צורך לדעת לנהל, ליזום שיתופי פעולה, לעבוד בצוות ולחשוב בפתיחות, בכדי להצליח בתחום וגם בכדי להתברג לתפקידי ניהול בחברות האופנה הגדולות".
"לתפיסתי, על מנת להצליח בתחום האופנה הדינמי והמשתנה יש צורך בידע נרחב וניסיון במגוון תחומים משיקים שתומכים בעולם האופנה ומשלימים אותו כמו קניינות, שיווק און-ליין, בניית קולקציה, הבנה ברכש ומיקור, מסחור חזותי, תמהיל נכון של מוצרים ועוד. את האג'נדה הזאת לא המצאתי, אלא למדתי אותה על בשרי לאורך שנותיי בענף. גם אני התחלתי את הדרך שלי כמעצבת אופנה בוגרת המרכז האקדמי ויצו חיפה, כאשר לאורך השנים קודמתי בסולם ההיררכי של מעצבי האופנה והחלפתי כובעים כקניינית, מנהלת מסחרית ובניית עסק קמעונאי משלי".
3 צפייה בגלריה
קולקציה של ניר חצרוני
קולקציה של ניר חצרוני
קולקציה של ניר חצרוני
( צילום: ינון כלפון)

איך לומדים להיות מעצבי אופנה בעולם המשתנה של ימינו? באמצעות ידע מגוון והתנסות בשטח

כאשר חזרה לביא למרכז האקדמי ויצו לפני כארבע שנים בכובעה הנוכחי, "הבנתי שיש צורך בלימודים שהם הרבה מעבר ללימודי האופנה המסורתיים. אם אנחנו שואפים להיות מעצבי אופנה שיש להם מענה לעולם המשתנה, אנחנו צריכים את הידע הזה ולא רק את הסטייל והטעם האופנתי".
בעקבות זאת, החליטה לביא להרחיב את התכנים הנלמדים בחוג ולגוון עם תחומים הנושקים לעולם האופנה ומשלימים אותו, כך שהסטודנטים יוכלו ללמוד על עולם האופנה מכל הכיוונים ולגעת בכל התחומים המקיפים, "מה שיעניק להם יתרון ויסייע להם בהמשך להשתלב בתחום ולהצליח בו", אומרת לביא.
"אני דורשת מהסטודנטים, וכך גם מעצמי, תמיד להישאר מחוברים למציאות הכלכלית והחברתית ששוררת בשוק, ולפעול מתוך ידע מקצועי. אני מעודדת אותם במהלך לימודי התואר להשתלב בתעשיית האופנה בתפקידים הפשוטים ביותר, ללמוד את התחום מלמטה, ולצמוח בתוך תעשיית האופנה המקומית. הלימודים כוללים תקופת סטאז' בחברות מובילות אצל מעצבים מנוסים, על מנת שיוכלו לצבור ניסיון והיכרות עם העולם האמיתי כבר במהלך הלימודים".
3 צפייה בגלריה
קולקציה של ניר חצרוני
קולקציה של ניר חצרוני
קולקציה של ניר חצרוני
( צילום: ינון כלפון)

"אי אפשר לעשות קורס סטיילינג ולצפות שזה יחזיק קריירה של 20 שנה"

אם עד היום דיברו על לימודי אופנה בהקשר של בניית קולקציות ותדמיתנות, היום מדובר על משהו שהוא הרבה מעבר לכך. הרשתות הבינלאומיות שנכנסות לשוק, שינו את שם המשחק וכבר אין צורך במעצבים כמו פעם, אלא באנשים שיודעים להרכיב קולקציה לקהל יעד מסוים, למשל, ולדאוג כמובן שתהיה מסחרית ותוצג בחנויות באופן מוצלח ותעמוד בפרמטריים כלכליים. "הידע הכלכלי רלוונטי במיוחד למעצבים עצמאיים שרוצים לדעת איך הכי נכון לשווק את עצמם; האם לפנות לקהל צעיר דרך האון-ליין או דווקא בחנויות פיזיות לקהל מבוגר יותר" אומרת לביא. "מנקודת המבט שלי, את כל אלו רציתי להכניס לאקדמיה. עם קצת כישרון אפשר לקחת קורס ולהיות מעצב אופנה, אבל כדי להתעסק בתחום לאורך זמן ולשרוד את השינויים, חייבים לימודים מקיפים שמשתנים בצורה דינאמית ממש כמו השוק. ברגע שמבינים את זה שצריך לקבל כלים כדי להצליח בהמשך, הבחירה בלימודים מלאים היא הכי טבעית שיש והשמיים הם הגבול. אי אפשר לעשות קורס סטיילינג ולצפות שזה יחזיק קריירה של עשרים שנה".

קבוצת הפייסבוק שמחברת בין הבוגרים לחברות כמו אורבניקה, דלתא וגולף

במרכז האקדמי ויצו זיהו את הביקוש המזנק בשוק האופנה הצומח, ופתחו בשיתוף פעולה עם חברות אופנה מובילות, המשתפות מודעות דרושים בקבוצת הפייסבוק של בוגרי המחלקה. "אנחנו עובדים בסינרגיה עם מיטב החברות ומסייעים לבוגרים להשתלב מיד עם סיום הלימודים במשרות עיצוב שונות", אומרת לביא. "חברות כמו אורבניקה, דלתא, גולף אנד קו, מיננה, קיווי ועוד משתמשות בקבוצה שלנו כדי למצוא את המעצבים של העתיד".


פורסם לראשונה: 13:11, 15.06.21