כבר שנים שקופים קוטפי-קוקוסים בתאילנד הם אטרקציה תיירותית מובילה, אבל לאחרונה הפך העניין לרגיש, אחרי שפעילים בריטים קראו להחרים את מוצרי הקוקוס התאילנדיים בטענה שהקופים הקוטפים את חומרי הגלם עבורם מנוצלים.
3 צפייה בגלריה
תאילנד קוסמוי קופים קטיף קוקוס
תאילנד קוסמוי קופים קטיף קוקוס
התחקיר: עד 1,000 קוקוסים ביום. קוף קוטף בתאילנד
(צילום: EPA)
השבוע דחתה תאילנד את הטענות של ארגון PETA הפועל למען רווחת בעלי החיים, ושר המסחר שלה, ג'ורין לקסנוויסיט, טען כי קטיפת קוקוסים על-ידי קופים אינה חלק גדול מתעשיית הקוקוס התאילנדית, וכי הקופים הם בעיקרם אטרקציה תיירותית ולא פוגעים בהם. השר אמר שהקמפיין של PETA כבר פוגע במכירות של מוצרי הקוקוס התאילנדיים בבריטניה ובמדינות אירופיות נוספות.
בשנת 2019 ייצאה תאילנד חלב קוקוס בשווי כולל של 395 מיליון דולר. 71 מיליון דולר הגיעו רק מהאיחוד האירופי ומבריטניה. אבל בימים האחרונים פורסם תחקיר של PETA, שלפיו חקירה חשאית שערך הארגון בשמונה חוות בתאילנד העלתה כי קופים נשלחים לקטוף עד 1,000 קוקוסים ביום וסופגים יחס אכזרי.
לדברי PETA, הקמפיין של הארגון כבר הוביל כמה רשתות שיווק גדולות להסיר מהמדפים מוצרים של חברות שנטען כי הקוקוסים להפקתם נקטפים על-ידי קופים מנוצלים. הקמפיין של הארגון זכה לתשומת לב גדולה במיוחד אחרי שקארי סימונדס, ארוסתו ואם בנו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שיבחה את התחקיר של הארגון.
3 צפייה בגלריה
תאילנד קוסמוי קופים קטיף קוקוס
תאילנד קוסמוי קופים קטיף קוקוס
קוף קוטף-קוקוסים מחזיק בפרס שקיבל מתוכנית טלוויזיה ב-2009
(צילום: EPA)
לפי PETA, בתחקיר שלהם גילו פעילי הארגון קופים המוחזקים כבולים ועוברים אימונים שיש בהם מן ההתעללות, ומצאו כי נכפה עליהם לטפס על עצים גבוהים לצורך הקטיף. בארגון ציינו כי רבים מהקופים נחטפים באופן בלתי חוקי ממשפחותיהם ומבתיהם בעודם צעירים מאוד, ואז מוצמד להם קולר מתכת מעיק והם מוחזקים כבולים בשלשלאות או קשורים ברצועות לפרקי זמן ארוכים.
על פי תחקירני הארגון, בהינתן העובדה שהקופים המוחזקים בחלק מהחוות אינם יכולים לנוע בחופשיות, לפגוש קופים אחרים או למלא צרכים נוספים שלהם, בהדרגה הם מאבדים את דעתם, שוקעים בייאוש ופוסעים במעגלים בשטחים המאובקים, השוממים וזרועי-הזבל שבהם הם מוחזקים. לידי הארגון הגיעו עדויות גם על עקירת שיניים לקופים המנסים להגן על עצמם, ועל כך שכדי להרוויח עוד כסף מהקופים מאלצים אותם חלק מהבעלים להשתתף במופעים כמו בקרקס, שבהם הם מבדרים את הצופים ברכיבה על אופניים, בזריקת כדורי סל ובביצוע פעלולים נוספים.

לסמן את החוטאים

ב-PETA דחו את ההכחשה של שר המסחר של תאילנד. סגן נשיא הארגון, ג'ייסון בייקר, אמר ש"ממשלת תאילנד יכולה לגרום לתעשייה לפעול באופן אנושי, בשיטות שאינן עושות שימוש בבעלי חיים, שיטות ששאר האזור כבר אימץ, או להיות אחראית לקריסתה של התעשייה הזו, כי הכתובת כבר על הקיר. מספר הולך וגדל של לקוחות אומרים את דברם דרך הארנק, והקמעונאים מקשיבים להם".
השר התאילנדי הודיע כי משרדו יקיים ישיבה עם נציגים מתעשיית הקוקוס ויזמין דיפלומטים זרים כדי לראות בעצמם כיצד מתבצע קטיף הקוקוסים.
3 צפייה בגלריה
תאילנד קוסמוי קופים קטיף קוקוס
תאילנד קוסמוי קופים קטיף קוקוס
מגדלים עצים נמוכים יותר כדי להחליף שיטות. קוף בקטיף בתאילנד
(צילום: EPA)
סומג'י סאקו, מאמנת קופים במחוז סוראט תאני, אמרה לסוכנות הידיעות AP כי אף שעדיין נעשה שימוש בקופים לקטיף קוקוס, יש כעת פחות דרישה לקופים כאלה מבעבר. "אני עדיין חושבת שקופים הם כלי יעיל לקטיף קוקוסים, אבל אני יכולה לומר לכם שהדברים משתנים", הודתה.
היא הסבירה כי במהלך השנים עברו מגדלי קוקוסים לגדל עצים נמוכים יותר כדי לאפשר את קטיף הקוקוסים בדרכים אחרות. לדבריה, רוב הבעלים של הקופים מטפלים בהם היטב ומתייחסים אליהם כמו לחיות מחמד, אם כי היא בטוחה שיש יוצאים מן הכלל.
"אנחנו צריכים לסמן את אלה שפועלים שלא כשורה ולתקן את דרכיהם, אבל אני באמת מאמינה שרוב האנשים מתייחסים יפה אל הקופים שלהם, וזאת הדרך הטובה ביותר לגרום להם לעבוד".