בבלארוס חודשו העימותים בין מפגינים לשוטרים, בעקבות טענות האופוזיציה שתוצאות הבחירות שהיו במדינה זויפו. "חופש! תחי בלארוס!", קראו המפגינים בעיר הבירה מינסק.
עדי ראייה סיפרו לרויטרס שבמינסק השוטרים גררו מפגינים מתוך ההמון והיכו אותם באלות. המשטרה הבלארוסית דיווחה שמפגין שהחזיק פצצה נהרג. לפי הדיווח היא התפוצצה בידיו של המפגין.

9 צפייה בגלריה
בלארוס מינסק פצועים ב הפגנה אחרי ה בחירות
בלארוס מינסק פצועים ב הפגנה אחרי ה בחירות
פצועים בהפגנה במינסק
(צילום: MCT)

9 צפייה בגלריה
בלארוס מינסק פצועים ב הפגנה אחרי ה בחירות
בלארוס מינסק פצועים ב הפגנה אחרי ה בחירות
(צילום: רויטרס)
משטרת בלארוס השתמשה ברימוני הלם נגד המפגינים. עיתונאי אושפז אחרי שנפצע ברגלו מירי כדור גומי. עשרות מפגינים נעצרו בעימותים הערב במינסק, והמשטרה חסמה את הכבישים שמובילים לעיר. התקשורת המקומית דיווחה שגם בערים נוספות היו עימותים. היום אמרה המשטרה שבהפגנות שהחלו אמש נעצרו עד כה יותר מ-3,000 מפגינים.
במערב עוקבים בדאגה אחרי האירועים בבלארוס, על רקע הטענות לזיופים במערכת הבחירות. בבית הלבן קראו לנשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, שלא להפעיל כוח נגד המפגינים. בקנדה הביעו דאגה מהמצב ובגרמניה קראו לאיחוד האירופי לדון בחידוש הסנקציות נגד בלארוס - שהוסרו ב-2016 כדי לחזק את היחסים איתה, ולהרחיק אותה מבעלת הברית ההיסטורית רוסיה.

העימותים והאלימות המשטרתית מגיעים אחרי שלוקשנקו, שמכונה "הדיקטטור האחרון באירופה", ניסה לדכא את המחאות נגדו ונאבק באופוזיציה שהרימה ראש. שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל אמר שמערכת הבחירות בבלארוס סבלה מ"אלימות לא פרופורציונלית ובלתי מקובלת של המדינה, נגד מפגינים לא אלימים".
בורל הוסיף: "אנחנו מגנים את האלימות וקוראים לשחרר מיד את כל העצורים". פולין, מדינה שגובלת בבלארוס, קראה לערוך פסגה מיוחדת של האיחוד האירופי בעקבות המצב.
לפי התוצאות הרשמיות של ועדת הבחירות בבלארוס לוקשנקו קיבל 80% מהקולות בבחירות שהיו אתמול. ועדת הבחירות הודיעה שהיריבה העיקרית של לוקשנקו, סבטלנה טיחנובסקאיה, קיבלה רק 9.9% מהקולות. "הרשויות לא מקשיבות לנו. הן צריכות לחשוב על דרכים לא אלימות להעביר את השלטון", אמרה טיחנובסקאיה, מורה לאנגלית שהחליטה להתמודד בשם בעלה, בלוגר מתנגד משטר, שנעצר במהלך מערכת הבחירות.
"בוודאי שאני לא מכירה בתוצאות", הדגישה טיחנובסקאיה. על ההצבעה בקלפיות אמרה: "אני מאמינה למה שהעיניים שלי ראו - אנחנו היינו הרוב". טיחנובסקאיה אמרה לעיתונאים שמבחינתה היא ניצחה בבחירות ושמערכת הבחירות מושחתת. האופוזיציה מסרה שהיא מוכנה לקיים שיחות עם הרשויות.
9 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של סבטלנה טיחנובסקאיה מועמדת אופוזיציה ב בחירות ב בלארוס
עצרת בחירות של סבטלנה טיחנובסקאיה מועמדת אופוזיציה ב בחירות ב בלארוס
סבטלנה טיחנובסקאיה. משוכנעת שהאופוזיציה ניצחה
(צילום: AP)
בשעות האחרונות החלו בבלארוס ובמדינות השכנות לחשוש לשלומה של טיחנובסקאיה. "ניסיתי להשיג את סבטלה טיחנובסקאיה במשך כמה שעות, גם הצוות שלה לא יודע איפה היא. אני חושש לשלומה", אמר שר החוץ של ליטא, לינאס לינקבצ'יוס.
משקיפים בינלאומיים טוענים שמאז 1995 לא נערכה בבלארוס אף לא מערכת בחירות חופשית והוגנת אחת. עבור לוקשנקו, ששולט בבלארוס מאז 1994, מערכת הבחירות הנוכחית היא המאתגרת ביותר שעבר. לקראת הבחירות עצרו הרשויות את היריבים המרכזיים שלו, ופתחו בחקירה פלילית נגד מי שהביעו התנגדות לשלטונו.
9 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
(צילום: AP)
אמש המשטרה פיזרה בכוח אלפי מפגינים שמחו על "פארסת הבחירות". למרות היקף המחאה, לוקשנקו מאותת שאין בכוונתו להתפטר. "התגובה תהיה הולמת. לא נאפשר למדינה להתפרק", צוטט המנהיג בן ה-65 בסוכנות ידיעות בלארוסית. הוא חזר על טענותיו ש"כוחות הצללים" שפועלים בחו"ל מנסים לעשות מניפולציות על המפגינים, שאותם כינה "כבשים", כדי להדיח אותו. הוא לא יאפשר זאת. "הם מנסים לעורר מהומה", אמר לוקשנקו. "אבל אני כבר הזהרתי: לא תהיה מהפכה".
אחרי הניצחון בירך נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את לוקשנקו על ניצחונו - למרות הידרדרות ביחסי רוסיה ובאלרוס בשנים האחרונות, והתקרבות מסוימת של מינסק למערב.